خیرمحمد اندرابی، فرمانده ارشد جبهه مقاومت، در نبرد با طالبان جان باخت

حدود ۱۵ نفر از نیروهای جبهه مقاومت ملی و ۲۰ نفر از افراد طالبان در این درگیری کشته شده‌اند

خیرمحمد اندرابی تا پیش از فروپاشی دولت و بازگشت طالبان به قدرت، فرمانده پلیس چند شهر افغانستان بود-airmuhammad_/Twitter@

بر اساس گزارش‌ها خیرمحمد اندرابی، قمرالدین رمضانی و عبدالمنان ربانی، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی افغانستان در اندراب، به همراه شماری از نیروهای تحت امرشان، صبح دوشنبه ۵ دی‌، پس از حدود ۱۲ ساعت درگیری با طالبان، در نبرد رودررو جان باختند.

یک منبع در اندراب به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان شامگاه یکشنبه، به وسیله هلی‌کوپتر صدها نیروی ویژه را در کوهپایه‌های شهرستان بنو در بغلان پیاده کردند و به صورت گروهی، به قرارگاه نیروهای جبهه مقاومت ملی که فرماندهی آن را خیرمحمد خیرخواه برعهده داشت، حمله بردند.

بر اساس اطلاعات این منبع، در تهاجم یک‎شنبه شب، ۱۰ تن از نیروهای تحت‌امر خیرمحمد خیرخواه جان باختند. با تداوم درگیری که تا حدود ساعت ۱۰ صبح دوشنبه طول کشید، خیرمحمد خیرخواه و شماری دیگر از نیروهای تحت امر او نیز به دست طالبان کشته شدند. به گفته این منبع، آمار نهایی تلفات این درگیری روشن نیست اما تا لحظه انتشار این خبر، مرگ ۱۵ تن از فرماندهان و نیروهای جبهه مقاومت ملی و حدود ۲۰ جنگجوی طالبان تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیرمحمد اندرابی در آخرین پیامی که روز شنبه در توییتر منتشر کرد، از فرمان‌های اخیر طالبان علیه زنان انتقاد کرد و گفت که نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان تا رهایی افغانستان از سلطه طالبان به مبارزه ادامه خواهند داد.

اندرابی در این پیام، طالبان را «مزدور و اشغالگر» خواند و از همه نظامیان دولت پیشین افغانستان خواست علیه این گروه «قیام عمومی» کنند. اندرابی تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، فرمانده پلیس شهرهای مختلف افغانستان بود. با فروپاشی دولت، او به زادگاهش اندراب رفت و علیه طالبان سلاح برداشت.

با تشکیل جبهه مقاومت ملی افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به رهبری احمد مسعود در پنجشیر، خیرمحمد اندرابی نیز به این جبهه پیوست و فرماندهی بخشی از نیروهای جبهه مقاومت ملی در اندراب برعهده گرفت. او در ۱۶ ماه سلطه طالبان، چندین بار با جنگجویان این گروه در اندراب درگیر شد و در تمام این مدت، تلاش‌های طالبان برای مهار او ناکام ماند.

یک فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان صبح دوشنبه به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان به کمک «برخی جاسوس‌های محلی استخدام‌شده از اندراب»، توانستند موقعیت قرارگاه خیرمحمد اندرابی را کشف و به آن حمله کنند.

پیش از کشته شدن خیرمحمد اندرابی و افراد تحت امر او، مامورگل نورزاد، محمد نادر اندرابی و سنجر اندرابی نیز با ۱۱ تن از افرادشان، طی عملیات تهاجمی طالبان در شامگاه ۲۱ آذر، به اسارت این گروه در آمده بودند. این افراد هم از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان در اندراب بودند.

اندراب از مناطق تحت نفوذ جبهه مقاومت ملی افغانستان است و در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، همواره صحنه درگیری‌های سنگین میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی بوده است. جبهه آزادی افغانستان نیز در کوهستان‌های اندراب چندین قرارگاه نظامی دارد و نیروهای این جبهه هم هرازگاه با طالبان درگیر می‌‎شوند.