خسارات زلزله خوی گسترده است: هزاران نفر در سرمای شدید به اماکن روباز پناه برند

بر اساس آخرین برآوردهای دولتی، در زمین‌لرزه خوی دست‌کم سه تن کشته و ۵۸۰ تن دیگر مصدوم شدند

در پی وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ در شهرستان خوی، خسارات گسترده‌ای به منازل مسکونی مردم در مناطق مختلف این شهر وارد شد؛ تعدادی از مردم مصدوم شده‌اند و دست‌کم دو نفر جان باختند و هزاران نفر در خوی و دیگر شهرهای آذربایجان غربی و همچنین آذربایجان شرقی، در سرمای شدید به اماکن روباز پناه برده‌اند.

شدت زلزله به حدی بوده که سبب وحشت شماری از ساکنان استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی شده است و خبرگزاری ایسنا از «تخریب‌های شدید ناشی از زلزله» در شهرستان خوی خبر داد.

سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در اولین گزارش خود از مناطق زلزله‌زده، مصدوم شدن دست‌کم هفت نفر را تایید کرد، اما گزارش‌ها حاکی از شمار بیشتر مصدومان و تخریب و آسیب گسترده به واحدهای مسکونی است.  

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، اعلام کرد: «در مجموع، ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر در پوشش ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.»

مرادپور افزود که دو شهر و ۸۶ روستا تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری خوی قرار گرفته‌اند و ۲۳ تیم عملیاتی از همان دقایق نخست وقوع زلزله به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

بنابر اطلاعات منتشرشده از طرف مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران، پس از وقوع زلزله اول، تاکنون دست‌کم ۱۲ پس‌لرزه با بزرگی بیش از ۳.۷ ریشتر، مناطق تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری خوی را لرزانده است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه بیشترین تخریب زلزله در شهرک صفای شهرستان خوی بوده است، اعلام کرد که بیشترین تماس‌های درخواست کمک به تلفن امداد ۱۱۲ از شهرک صفا در ۱۰ کیلومتری جاده خوی به سلماس بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، حمید محبوبی، سرپرست هلال‌احمر استان آذربایجان غربی، از اعلام آماده‌باش به نیروهای امدادی در این استان خبر داد و افزود: «با وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه شب، بلافاصله تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند»، اما هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارت‌ها در دست نیست.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، نیز از آماده‌باش کامل اورژانس و بیمارستان‌ها در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: «درپی زلزله خوی که در نقاط مختلفی از شمال غرب کشور نیز احساس شده است، شاهد ترک خوردگی در دیوار بیمارستان خوی بودیم و همین موضوع، نیز احتمال وجود خسارت زیاد در سطح شهر را افزایش داده است.»

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه در نخستین اقدام، سه دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و چهار دستگاه آمبولانس نیز از ارومیه به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شده‌اند، گفت که گزارش‌ها و برآوردهای اولیه حاکی از وجود خرابی در نقاط مختلفی از شهر خوی است.

خالدی افزود که به‌دلیل تاریکی هوا، اقدام‌های نیروهای ارزیاب و نیروهای امدادی با مشکل مواجه شده‌اند.

صادق محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، نیز از اعلام وضعیت قرمز در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: «پس از وقوع زلزله، جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرد. در همین راستا نیز، تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند.»