سیاست‌ دولت بایدن در قبال حکومت ایران قاطع و بازدارنده نیست

نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، از دولت بایدن می‌خواهند سیاست‌ها محکم و سرسختانه‌ای در قبال حکومت ایران پیش گیرد

به‌گفته تد کروز، دولت بایدن هیچ اقدام قاطعی در برابر ارسال پهپادهای انتحاری حکومت ایران به روسیه نداشته است - Wade Vandervort / AFP

روز پنجشنبه، یک روز بعد از تصویب قطعنامه اعلام همبستگی با مردم ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، اعضا کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا، دولت  جو بایدن را متهم کردند که به‌اندازه لازم حکومت‌های ایران و چین و نهادهای وابسته به آن‌ها را به‌واسطه پشتیبانی از روسیه تحت فشار قرار نداده است.

وب‌سایت خبری تحلیلی دهیل بامداد جمعه هفتم بهمن‌ماه در گزارشی نوشت که در نشست روز پنجشنبه کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، سناتورهای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، نمایندگان وزارت خارجه، وزارت دفاع و آژانس توسعه بین‌الملل دولت بایدن را مخاطب قرار دادند که چرا اعمال فشارها و سیاست‌های تحریمی دولت، علیه حکومت‌های ایران و چین و نهادهای وابسته این دولت‌ها به سرعت پیش نمی‌رود؟

در نشست روز پنجشنبه، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، دولت بایدن را متهم کرد که در برابر حکومت ایران ضعیف اقدام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته تد کروز، حکومت ایران پهپادهای انتحاری و سایر تجهیزات نظامی در اختیار روسیه قرار می‌دهد، اما دولت بایدن در برابر اقدامات حکومت ایران هیچ برخورد قاطع و سرسختی ندارد.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت تنها تحریم‌های مستقیم علیه روسیه کافی نیست؛ بلکه کشورها و نهادهایی که به روسیه برای پیشبرد «جنگ ناعادلانه» کمک می‌کنند هم باید تحریم شوند.

اخیرا گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهد نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنا، از دولت بایدن می‌خواهند سیاست‌ها محکم و قاطع‌تری در قبال حکومت ایران اتخاذ کند.

به باور بسیاری از نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا، رویکرد دولت بایدن در قبال سرکوب گسترده اعتراض‌ها در ایران و همکاری‌های نظامی حکومت ایران و روسیه در جنگ اوکراین، به‌اندازه کافی بازدارنده نیست. بنابراین دست جمهوری اسلامی را برای پیشبرد سیاست‌های سرکوب‌گرانه در ایران و دخالت در جنگ اوکراین باز گذاشته است.

بیشتر از جهان