استقرار گسترده نیروهای سرکوبگر در زاهدان در آستانه هفدهمین جمعه اعتراضی

پس از «جمعه خونین زاهدان» مردم زاهدان و تعداد دیگری از شهرهای استان و سیستان و بلوچستان با برپایی ۱۶ جمعه اعتراضی، بر مخالف خود با جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان هشتم مهر ادامه داشته است- Social Media

نیروهای سرکوبگر در آستانه هفدهمین جمعه اعتراضی استان سیستان و بلوچستان از روز چهارشنبه ششم بهمن ماه اقدام به استقرار ایست بازرسی‌های سیار در ورودی‌های شهر زاهدان و همچنین مناطق کوثر، خرمشهر، آزادگان، سعدی غربی و دیگر مناطق این شهر کرده‌اند.

از سوی دیگر، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران بلندپایه اهل سنت ایران، به استقرار گسترده نیروهای سرکوبگر در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان و همچنین بازداشت تعدادی از روحانیان اهل سنت واکنش نشان داد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار پیامی در توییتر، ضمن تاکید بر اینکه «تشدید جو امنیتی و بازداشت گسترده جوانان و علما، مبارزه با معلول و غفلت از علت بحران‌ است»، افزود: «این روش نتیجه‌ای ندارد بلکه به نارضایتی گسترده تر می‌انجامد.»

به گزارش سایت حال‌وش، استقرار گسترده نیروهای نظامی همراه با ایجاد ایست و بازرسی‌های سیار از شامگاه چهارشنبه  در خیابان‌های زاهدان از جمله سعدی غربی، کوثر، خرمشهر، آزادگان، و بسیاری از مناطق دیگر این شهر تشدید شده و نیروهای سرکوبگر در این بازرسی‌ها «اقدام به تفتیش و تحقیر» شهروندان می‌کنند.

این سایت از قول شاهدان عینی که تجربه برخورد با ماموران ایست بازرسی را داشته‌اند، نوشت که نیروهای نظامی علاوه بر بازرسی بدنی، به شهروندان توهین می‌کنند.

این شاهدان گفتند که نیروهای نظامی در این ایست بازرسی‌ها، در مواردی که راننده گواهینامه‌ یا سرنشینان خودرو مدارک هویتی همراه نداشته باشند، آنها را وادار می‌کنند برای دریافت اجازه عبور، الفاظ اهانت آمیزی را درباره «کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان و  مولوی عبدالحمید»، تکرار کنند.

همزمان کمپین فعالین بلوچ نیز از «جو خفقان و حضور گسترده نیروهای نظامی در ورودی‌های شهر زاهدان» گزارش داد و افزود که از زمان انتصاب محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه پاسداران به عنوان «استاندار سیستان و بلوچستان»، جمهوری اسلامی برای کنترل اعتراضات مردمی در زاهدان و دیگر شهرهای این استان «تدابیر شدید امنیتی» را به اجرا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی افراد در جریان برقراری این ایست بازرسی‌ها در سطح شهر زاهدان و در ورودی‌های این شهر بازداشت شده‌اند، از جمله دست‌کم دو شهروند بلوچ که زمان بازداشت آنها شامگاه چهارشنبه گزارش شده است.

یک منبع مطلع نیز به سایت حال‌وش گفت که «نیروهای نظامی در ایست بازرسی ورودی زاهدان با در دست داشتن آلبوم‌هایی و رویت چهره شهروندان و مطابقت آن با عکس‌های آلبوم» تعدادی از افراد از جمله دو مسافر یک اتوبوس را بازداشت کرده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با وجود استقرار گسترده نیرو در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان تاکنون در سرکوب و جلوگیری از برگزاری جمعه‌های اعتراضی ناکام مانده‌اند.

جمعه گذشته، ۳۰ دی ماه، با وجود استقرار گسترده نیرو و افزایش ایست بازرسی‌ها مناطق مختلف شهر زاهدان، به ویژه در اطراف مسجد مکی، باز هم هزاران نفر از مردم پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در مصلای مسجد مکی، تظاهرات گسترده‌ ضد حکومتی در زاهدان برپا کردند.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان از جمعه ۸ مهر ماه و در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و هنگامی شکل گرفت که مردم زاهدان پس از نماز جمعه قصد داشتند به قتل حکومتی مهسا امینی و تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ اعتراض کنند، اما با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر از داخل یک کلانتری دست‌کم ۹۶ نفر از مردم زاهدان از جمله چند کودک کشته شدند.

سازمان عفو بین‌الملل چهاردهم مهر ماه در بیانیه‌ای کشتار مردم در «جمعه خونین زاهدان» را بخشی از طرح مقام‌های جمهوری اسلامی برای «سرکوب نظامند اعتراض‌های سراسری» عنوان کرد و افزود که در مورد بیشتر کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، تیر به سر، قلب، گردن و بالاتنه آن‌ها شلیک شده است که حاکی از قصد نیروهای امنیتی برای کشتن یا آسیب جدی به این افراد است.

پس از «جمعه خونین زاهدان» مردم زاهدان و تعداد دیگری از شهرهای استان و سیستان و بلوچستان با برپایی ۱۶ جمعه اعتراضی، بر مخالف خود با جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند‌ و سیستان و بلوچستان را به یکی از کانون‌های خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.