طالبان از چین پهپاد تهاجمی با قابلیت شلیک خمپاره و نارنجک خریداری می‌کنند

مایکل روبین: اکنون زمان حمایت از جبهه مقاومت ملی افغانستان فرا رسیده است

طالبان در تلاش برای دستیابی به سلاح‌هایی پیشرفته چینی به‌ویژه پهپاد تهاجمی بلوفیش‌اند (Blowfish Drone). مایکل روبین، عضو ارشد مؤسسه پژوهش سیاست عمومی امریکن انترپرایز و سردبیر مجله ۱۹۴۵ (19fortyfive)، در مطلبی نوشت که طالبان با استفاده از پول نقدی که در اختیار دارند، پهپادهای بدون سرنشین چینی به نام بلوفیش خریداری می‌کنند.

مایکل افزود در این صورت ممکن است پولی که آمریکا به صورت نقد به کابل می‌فرستد به جیب پکن برود. آمریکا طی ۱۷ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است که همه این کمک‌‌ها به صورت نقد به کابل فرستاده شده است. هرچند مقام‌های آمریکایی و مسئولان هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بارها گفته‌اند که پول‌های ارسال‌شده به افغانستان در اختیار مقام‌های طالبان قرار نمی‌گیرند و با نظارت سازمان ملل مصرف می‌شوند، اما شک و تردیدهایی در مورد دسترسی طالبان به این پول‌ها وجود دارند.

مایکل روبین با اشاره به روابط نزدیک میان طالبان و چین گفت ممکن است طالبان به تکنولوژی پیشرفته‌ چین در عرصه سلاح‌های تهاجمی دست یابند و این خطر وجود دارد که القاعده نیز از این طریق، به این سلاح‌ها تجهیز شود.

ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در اواخر ژوییه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به یک خانه در منطقه مرفه‌نشین وزیر اکبر خان کشته شد. پیش از آن، گزارش‌هایی از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده بودند که نشان می‌دادند فرماندهان و اعضای القاعده با حمایت طالبان در افغانستان حضور دارند.

هرچند طالبان به تجهیزات به‌جامانده از نیروهای آمریکایی و دولت پیشین افغانستان به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار آمریکایی دست یافته‌اند، اما این سلاح‌ها بیشتر شامل خودروهای زرهی، تسلیحات زمین به هوا، هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی است که بخش زیادی از آن‌ها به دست نیروهای خارجی تخریب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در جریان تصرف شهرهای افغانستان در سال ۲۰۲۱، به هفت فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع اسکن ایگل نیز دست یافتند، اما به‌دلیل دسترسی نداشتن به تکنولوژی این هواپیماها، نتوانستند از آن‌ها استفاده کنند.

به باور مایکل روبین، خروج دولت بایدن از افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، خطری را متوجه کشورهای جهان کرده است که اکنون در حال بزرگ‌تر شدن است. روبین افزود: «علی‌رغم آرزوها و اطمینان زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه دولت‌های ترامپ و بایدن در مورد تغییر طالبان، این گروه هرگز تغییر نکردند.»

روبین با اشاره به مقاله اخیر شرل بنارد، همسر زلمی خلیل‌زاد که گفته بود بخشی از طالبان مخالف فرمان رهبر این گروه مبنی بر منع تحصیل و اشتغال زنان‌اند، نوشت که این دیدگاه به‌شدت قدیمی به نظر می‌رسد.

به باور این کارشناس ارشد مؤسسه پژوهش سیاست عمومی امریکن انترپرایز، تصور دولت بایدن در مورد اینکه دادن رشوه به طالبان، آن‌ها را به سمت غرب می‌‎کشاند و تغییر می‌دهد، نیز اشتباه بوده است.

براساس اطلاعات مایکل روبین، طالبان ممکن است با استفاده از رشوه‌هایی که از ایالات متحده آمریکا می‌گیرند، به خریداری تجهیزات پیشرفته نظامی اقدام کنند. یکی از این گزینه‌ها که طالبان تمایل دارند به آن دسترسی پیدا کنند، پهپادهای تهاجمی بلوفیش ساخت چین است.

به نوشته مایکل روبین، پهپاد بلوفیش یک ابزار بالقوه ویرانگر است. این مینی‌هلیکوپتر می‌تواند مسلسل شلیک کند، خمپاره و نارنجک پرتاب کند و موقعیت افراد را در میدان جنگ شناسایی کند.

پیش از این، وزارت دفاع آمریکا از توزیع پهپاد بلوفیش در خاورمیانه و احتمال دسترسی عناصر مخرب به این سلاح ویرانگر ابراز نگرانی کرده بود، اما احتمال دستیابی طالبان به این اسلحه، این نگرانی‌ها را افزایش داده است.

روبین در مورد ادعای مقام‌های آمریکایی که در آستانه فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان گفتند کسی در دفاع از مردم افغانستان نجنگید، نوشت: «برخلاف روایت واشنگتن، افغان‌ها مایل به جنگ بودند. جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در برابر طالبان ایستادگی کرده است. این امر، تلاش‌های بایدن را برای انتقال پول به طالبان عجیب‌تر می‌کند.»

مایکل روبین پینشهاد کرد که کاخ سفید باید صرف نظر از لابی‌های زلمی خلیل‌زاد و خانواده‌اش، تشخیص دهد که خطر طالبان در افغانستان، قابل پیشگیری است یا خیر.

روبین همچنین هشدار داد که اگر ایالات متحده خطر ناشی از سلطه طالبان را بر افغانستان نادیده بگیرد، باید به این فکر کند که طالبان و گروه‌های تروریستی متحد طالبان در افغانستان، با دست یافتن به سلاح‌های بالقوه‌ای مانند پهپاد بلوفیش، از آن علیه چه کسانی استفاده خواهند کرد؟

به باور مایکل روبین، اکنون به منظور تامین امنیت منطقه‌ای و حقوق بشر، زمان پیشگیری از فروش پهپاد بلوفیش و حمایت از جبهه مقاومت ملی افغانستان برای مقابله با طالبان فرا رسیده است.

بیشتر از جهان