طرح میلیارد دلاری ناسا برای ساخت هواپیماهای فوق ‌پیشرفته آینده

سازمان فضایی ایالات متحده طی هفت سال، ۴۲۵ میلیون دلار در پروژه نمایشگر پرواز پایدار سرمایه‌گذاری خواهد کرد

ناسا جرات کرده دورتر و سریع‌تر بالاتر برود و با اجرای این کار هوانوردی را پایدارتر و قابل‌اعتمادتر کرده است - Nasa

ناسا با هدف دگرگونی صنعت هوانوردی و کاهش قابل‌توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای خطوط هوایی تجاری، برنامه‌ای میلیارد دلاری را برای توسعه یک هواپیمای فوق‌پیشرفته اعلام کرد.

سازمان فضایی ایالات متحده طی هفت سال، ۴۲۵ میلیون دلار در پروژه نمایشگر پرواز پایدار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در همین حال، بویینگ و سایر شرکای آن نیز ۷۲۵ میلیون دلار دیگر کمک می‌کنند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت: «ناسا جرئت کرده دورتر، سریع‌تر، بالاتر برود و با اجرای این کار، هوانوردی را پایدارتر و قابل‌اعتمادتر کرده است.»

«هدف ما این است که همکاری ناسا با بویینگ برای تولید و آزمایش یک نمونه نمایشی در مقیاس کامل، به ساخت هواپیماهای مسافربری تجاری آینده کمک کند که مصرف سوختشان بهینه‌تر است و برای محیط زیست، صنعت هوانوردی تجاری و مسافران در سراسر جهان مزایایی دارند.»

این پروژه برای بهبود ایرودینامیک نسل بعدی هواپیماهای تک‌‌راهرو، فناوری‌های جدیدی مانند بازطراحی اساسی بال را آزمایش خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح بال «هماصوتی تراس‌ــ‌بریسد» [تی‌تی‌بی‌دبلیو] عبارت است از بال‌های بسیار بلند و نازک که با پایه‌های مورب ثابت می‌شوند و در نتیجه شکلی کارامد ایجاد می‌کند که نیروی پسار کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتری ایجاد می‌کند.

[توضیح: طرح هواپیما با بال تراس-بریسد یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها در هواپیماها است. از جمله موانع آن می‌توان به افزایش وزن در پیکربندی بال کانتیلور اشاره کرد که امروزه روی هواپیماها استفاده می‌شود. اما در این طرح، بال هواپیما لولایی خواهد بود به طوری که می‌تواند آن‌ها را روی خود تا کند]

این طرح زمانی که با پیشرفت‌های دیگر در سامانه‌های پیشرانش تلفیق شود، در مقایسه با کارامدترین هواپیمای تک‌راهرو امروزی، به طور بالقوه می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا یک‌سوم کاهش دهد.

ناسا امیدوار است فناوری‌های توسعه‌یافته و نمایش‌داده‌شده در چارچوب پروژه «نمونه نمایشی پرواز پایدار» طی دهه آینده به هواپیماهای تجاری برسد.

هدف نهایی صنعت هوانوردی دستیابی به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است.

باب پیرس، یکی از مدیران ناسا، گفت: «بال تی‌تی‌بی‌دبلیو نوعی طراحی دگرگون‌کننده و سرمایه‌گذاری است که ما برای مواجهه با این چالش‌ها‌ نیاز داریم.»

«مهم این است که فناوری‌های نمایش‌داده‌شده در این پروژه مسیری روشن و با امکان موفقیت داشته باشند تا راهگشا و الهام‌بخش نسل بعدی هواپیماهای تک‌راهرو شوند و این به نفع همه کسانی است که از سیستم حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی