به‌زودی در برخی کشورها تماس تلفنی حین پرواز ممکن می‌شود

کمیسیون اروپا قصد دارد تا تابستان سال آینده امکان برقراری تماس با اینترنت نسل پنجم را در پروازها ایجاد کند

با تصویب قوانین جدید، دیگر به مسافران نخواهند گفت تلفن‌های خود را در طول سفر در حالت پرواز قرار دهند- CANVA

مسافرانی که در سراسر اروپا پرواز می‌کنند، به‌زودی می‌توانند حین پرواز در هوا تماس تلفنی برقرار کنند.

کمیسیون اروپا ماه گذشته اعلام کرد به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد فناوری نسل ۵ را به‌طور کامل در هواپیماها فراهم کنند و بدین ترتیب برقراری تماس تلفنی نیز ممکن خواهد شد و این امکان از همین ژوئن ۲۰۲۳ آغاز می‌شود.

با تصویب قوانین جدید، دیگر به مسافران نخواهند گفت تلفن‌هایشان را در طول سفر در حالت پرواز قرار دهند.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد «بر اساس تصمیم اجرایی این کمیسیون، از سال ۲۰۰۸ استفاده از برخی بسامدها در ارتباطات سیار درون هواپیماها دوباره مجاز شده است.»

با استفاده از این بسامدها، ارتباطات سیار ازجمله پیام‌رسانی، برقراری تماس تلفنی و خدمات ارتباطات داده‌ای برای مسافرانی که داخل اروپا سفر می‌کنند در هواپیماها مجاز می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است «این خبر جدید در ارتباط با تصمیم اجرایی این کمیسیون در مورد ارتباطات سیار در هواپیماها، راه را برای گسترش خدمات نسل ۵ هموار می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی، گفت برای استفاده از فناوری نسل ۵ در هواپیماها «آسمان دیگر محدودیت‌زا» نیست و از «حداکثر» امکانات تلفن‌های همراه می‌توان استفاده کرد.

برای استفاده از این خدمات، تجهیزات شبکه‌ای ویژه‌ای به نام «پیکوسل» که ارتباط را با استفاده از شبکه‌ ماهواره برقرار می‌کند، لازم است.

به علت آن‌که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده است، هنوز تایید نشده که این مقررات جدید شامل مسافران پروازی به/از بریتانیا هم می‌شود یا خیر.

در حال حاضر به علت آن‌که امکان دارد سیگنال‌های تلفن در تجهیزات و ارتباطات داخلی هواپیما و همچنین سامانه راهبری فرود تداخل ایجاد کنند، استفاده از تلفن همراه در هواپیما ممنوع است.

مجموع بسامدهای استفاده شده در شبکه تلفن همراه نسل پنج (۵ جی)، با بسامدهای این سامانه‌های هواپیمایی تفاوت دارد، یعنی امکان تداخل آن‌ها باهم خیلی کم است.

دای ویتینگهام، مدیر اجرایی کمیته امنیت پرواز بریتانیا، پیش از این به بی‌بی‌سی گفته بود: «عموم مسافران خواهان ارتباطات نسل ۵ هستند» و «تنظیم‌کنندگان مقررات این امکان را فراهم خواهند کرد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی