هشدار سفیر آمریکا:‌ اگر نتانیاهو مشکلات داخلی را حل نکند در موضوع ایران به مشکل می‌خورد

تام نایدز در مورد تاثیر اوضاع داخلی بر توانایی‌های سیاست خارجی اسرائیل هشدار داد

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، در گفت‌وگو با یک روزنامه اسرائیلی هشدار داد که اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، نتواند جنجال‌های پیرامون دولت خود در داخل کشور را حل کند، نخواهد توانست برنامه‌هایش را در سیاست خارجی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پیش ببرد. 

نایدز در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز آو اسرائیل» گفت: «نخست‌وزیر به ما گفته است که می‌خواهد کارهای بزرگی انجام دهد. و ما هم می‌خواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم. اما اگر بخواهیم به آن چیزها دست یابیم، نمی‌توانیم از خواب بلند شویم و ببینیم حیاط پشتی آتش گرفته. او باید بتواند موضوعاتی را که برای ما اهمیت دار‌ند، به طور موثر مدیریت کند.»

نتانیاهو که در حال حاضر ریاست راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل را بر عهده دارد، خواهان عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و بهبود همکاری با آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران و تلاش آن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. اما او در عین حال با اعتراض شدید بسیاری از شهروندان اسرائیل روبرو است که از ائتلاف او با احزاب راست افراطی، مذهبی، ضدعرب، نژادپرست و هم‌جنسگراستیز نگران‌اند. در هفته‌های گذشته شاهد چندین تظاهرات با شرکت‌ ده‌ها هزار نفر از مردم اسرائیل بوده‌ایم. ریاض نیز چند روز پیش اعلام کرد در شرایط کنونی میلی به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ندارد. احزاب متحد نتانیاهو در ضمن به شدت مخالف راه‌حل دوکشوری‌‌اند و می‌خواهند سلطه اسرائیل را در کرانه غربی عادی کنند و گسترش دهند. 

نایدز ضمن تاکید بر پشتیبانی واشنگتن از راه‌حل دوکشوری، گفت: «ما دولت را بر سر اعمالش قضاوت می‌کنیم، نه فقط توافق‌های ائتلاف یا اظهارات در رسانه‌ها. نتانیاهو به ما گفت که فرمان را در دست دارد. پس همین الان باید این اتومبیل فرضی را براند. برای دستیابی به آن چیزهایی که می‌خواهد، کارهای زیادی باید انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویکرد دولت بایدن تاکنون این بوده است که تا جای ممکن، عادی بودن روابط آمریکا با اسرائیل را حفظ کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته گذشته به اسرائیل رفت و با مقام‌های اصلی دولت جدید نتانیاهو دیدار کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، نیز به زودی سفر مشابهی خواهد کرد.

سفیر آمریکا همچنین در گفتگو با روزنامه تایمزِ اسرائیل تاکید کرد که تلاش‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران، مشروط به همکاری کردن یا نکردن نتانیاهو در موضوع فلسطین نیست. نایدز گفت: «ما در مورد ایران فعالیت خواهیم کرد، چون نهایتا این موضوعی است که عمیقا برای رئیس ‌جمهوری بایدن مهم است؛ هم برای امنیت اسرائیل، و هم برای امنیت خودمان.»

نایدز افزود:‌ «اما وقت محدود است و بسیار مفید خواهد بود اگر هر روز مجبور نباشیم به اقداماتی بپردازیم که از بنیاد با آن‌ها مخالفیم. چون باعث می‌شود که حواسمان از مسائل بزرگ‌تری که می‌کوشیم به آن‌ها بپردازیم، پرت شود.» 

این دیپلمات یادآوری کرد که نتانیاهو پیش از این سال‌ها نخست‌وزیر بوده و به خوبی با مسائل مربوط به همکاری با آمریکا آشنا است. او گفت: «نیازی نداریم به او یاد بدهیم که چه مسائلی برای ما مهم است. حفظ راه‌حل دوکشوری عمیقا برای ما مهم است. او در ضمن درک می‌کند که الحاق سرزمین‌های کرانه غربی و حتی شبه‌الحاق با کنار هم گذاشتن شهرک‌نشین‌ها، برای ما پذیرفتنی نیست.»

این در حالی است که مدت کوتاهی پیش از این گفت‌وگو، نتانیاهو علنا به یوآو گالانت، وزیر دفاع خود، دستور داد یک شهرک یهودی‌نشین غیرقانونی را که شبانه در کرانه غربی ایجاد شده بود، منهدم کند. باید دید متحدان راست افراطی نتانیاهو چنین اقداماتی را در دراز‌مدت تحمل خواهند کرد، یا نه. 

سفیر آمریکا تاکید کرد که واشنگتن همچنان در موضوع «ارزش‌های مشترک و اهمیت نهادهای قوی دموکراتیک» با اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد. نایدز گفت، قوی بودن دموکراسی در اسرائیل «به ما این قابلیت را می‌دهد تا در سازمان ملل از اسرائیل دفاع کنیم». او تاکید کرد که اگر برنامه احزاب راستگرا برای حمله به دیوان عالی اسرائیل عملی شود، کار اسرائيل برای دفاع از خود در محاکم بین‌المللی بسیار دشوارتر خواهد شد. نایدز گفت: «البته ما حالا نمی‌خواهیم به آن‌ها بگوییم که نظام قضایی‌ خود را چطور برپا کنند.»