طالبان به سوئد: عامل سوزاندن قرآن را مجازات کنید

در نتیجه حملات انفجاری و انتحاری طالبان و گروه داعش به مساجد، اماکن مذهبی و مدارس، نسخه‌هایی از قرآن و متون اسلامی از بین رفته است

گذشته از حکومت طالبان، ترکیه، ایران، عربستان سعودی، مصر، پاکستان و چندین کشور دیگر نیز به سوزاندن قرآن در سوئد واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند- AFP

وزارت خارجه طالبان روز یکشنبه، دوم بهمن (۲۲ ژانویه)، از سوئد خواست که عامل سوزاندن یک نسخه قرآن را در آن کشور، مجازات کند و اجازه ندهد که چنین رویدادهایی بار دیگر رخ دهد.

در بیانیه‌ وزارت خارجه طالبان آمده است:‌ «امارت اسلامی سوزاندن قران کریم در سوئد را به شدیدترین وجه تقبیح می‌کند. امارت اسلامی از حکومت سوئد می‌خواهد که عامل آن را مجازات کنند و در آینده به این قبیل اشخاص اجازه ندهند که چنین اعمال وحشیانه و حساسیت‌برانگیزی علیه دین مبین اسلام و مسلمانان انجام دهند.»

روز شنبه، ۲۱ ژانویه (یکم بهمن)، راسموس پالوادن، رهبر حزب راستگرای افراطی «اسرتاس کرس»، یک نسخه از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد. او برای این کار از مقام‌های سوئدی مجوز گرفته بود.

حکومت طالبان در حالی به سوزاندن قرآن در سوئد واکنش تند نشان داده است که در نتیجه حمله‌های انفجاری و انتحاری طالبان و گروه داعش به مساجد، اماکن مذهبی و مدارس، نسخه‌هایی از قرآن و متون اسلامی از بین رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گذشته از حکومت طالبان، ترکیه، ایران، عربستان سعودی، مصر، پاکستان و چندین کشور دیگر نیز به سوزاندن قرآن در سوئد واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه‌‌ای گفت که سوزاندن قرآن را در استکهلم سوئد محکوم می‌کند و خواستار توقف بی‌حرمتی به ادیان است.

امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، بر ضرورت احترام به نمادهای دینی تاکید ورزید.

حکومت پاکستان نیز از جامعه جهانی خواست که به هر شکل ممکن با «اسلام‌هراسی» مقابله کنند و اجازه ندهند که حرکت‌های «تحریک‌آمیز» انجام شود.

ترکیه سفر پال جانسون، وزیر دفاع سوئد، به آنکارا را که قرار بود جمعه آینده، ۲۷ ژانویه (۷ بهمن)، انجام شود، لغو کرد. مقام‌های ترکیه گفتند که این تصمیم، پس از تظاهرات یک گروه افراطی راستگرا در استکهلم اتخاذ شده است.

قرار بود وزیر دفاع سوئد در این سفر، درباره مخالفت ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو گفت‌وگو کند. به ‌دلیل مخالفت ترکیه، تاکنون درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو پذیرفته نشده است. این دو کشور برای پیوستن به ناتو، به موافقت همه اعضای ناتو، از جمله ترکیه، نیاز دارند.

 شماری از ساکنان استانبول نیز روز یکشنبه، ۲۲ ژانویه، در مقابل مسجد «میدان تقسیم»، به سوزندان قرآن در سوئد واکنش نشان دادند. این معترضان عملکرد دولت سوئد و ممانعت نکردن از آن اقدام را محکوم کردند و آن را اقدامی توهین‌آمیز علیه مسلمانان دانستند.