سومین روز درگیری‌های سوئد در پی گردهمایی گروه ضداسلام 

حزب دانمارکی «استرام کورس» می‌خواست در سوئد مراسم قرآن‌سوزی برگزار کند

درگیری‌ها در جنوب سوئد که در پی اعتراضات به یک گردهمایی ضد اسلام آغاز شده بود، یکشنبه‌ شب، ۱۷ آوریل، نیز ادامه یافت. ادامه درگیری‌ها به‌ رغم آن است که پلیس گردهمایی حزب راست افراطی دانمارکی، «استرام کورس»، را به مکان جدیدی منتقل کرده بود. از جمله برنامه‌های این گردهمایی، سوزاندن قرآن بود. 

تظاهرات این حزب راست افراطی اول قرار بود در شهر لاندزکرونا در جنوب سوئد برگزار شود، اما پس از وقوع درگیری‌هایی در این شهر، مقام‌ها آن‌ را به شهر مالمو منتقل کردند که حدود ۴۰ کیلومتر جنوب‌تر است و از شهرهای عمده سوئد و جمعیت مهاجران خاورمیانه‌ای آن محسوب می‌شود. 

به گفته پلیس سوئد روز شنبه، ۱۶ آوریل، حدود ۱۰۰ نفر از مخالفان نیروهای راست افراطی که بیشتر جوانان بودند، با پرتاب سنگ و آتش زدن خودرو، تایر و سطل آشغال، به حضور این گروه در لاندزکرونا اعتراض کردند. اما اوضاع تا پیش از فرا رسیدن بامداد یکشنبه آرام شده بود. به گفته پلیس، هرچند معترضان به سوی پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند، کسی در این درگیری‌ها آسیب ندیده است. یکی از معترضان هم با اتومبیل به سوی نیروهای پلیس یورش برد. به گزارش روزنامه سوئدی «سوونسکا داگبلادت»، این فرد دستگیر شده است و احتمالا به اتهام اقدام به قتل محاکمه می‌شود. 

کیم هیلد، سخنگوی پلیس جنوب سوئد، چند ساعت پیش اعلام کرده بود که جواز تظاهرات لاندزکرونا لغو نخواهد شد، زیرا چنین کاری با آزادی بیان در سوئد مغایر است. خانم هیلد به خبرگزاری «تی تی» سوئد گفت، حق معترضان «برای تظاهرات و بیان نظراتشان جایگاه مهمی دارد و به این راحتی‌ها نمی‌توان به این حق بی‌توجه بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌ها از روز پنجشنبه آغاز شد و در شهرهای دیگری، مانند استکهلم، لینکوپینگ، و نورکوپینگ نیز گزارش شده‌اند. وجه مشترک تمامی این نقاط این است که «استرام کورس» قصد برگزاری گردهمایی در آن‌ها داشته است. روز پنجشنبه برخی تجهیزات پلیس به سرقت رفت و در درگیری‌های روز جمعه ۱۲ نیروی پلیس زخمی شدند.

اوج درگیری‌های روز جمعه، در شهر اوره‌بورو در مرکز سوئد بود که قرار بود «استرام کورس»‌ در آن مراسم قرآن‌سوزی برگزار کند. معترضان ضمن آسیب زدن به نیروهای پلیس، چهار خودرو پلیس را هم آتش زدند. تصاویر درگیری‌های اوره‌بورو نشان می‌دهد که معترضان با سنگ و اشیای دیگری به پلیس حمله می‌کنند و ماشین‌ها را آتش می‌زنند.

حزب «استرام کورس» (خط سخت) را راسموس پالودان، کنشگر و وکیل ۴۰ ساله، در سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری کرده است و اهداف اعلام شده آن، ممنوع کردن اسلام و «دیپورت» تمامی مردمان «غیرغربی» از اروپا است. آقای پالودان متولد دانمارک است و در این کشور فعال است، اما پدرش سوئدی است. پالودان خود نیز شهروندی سوئد و سابقه زندگی در این کشور را دارد. او که از سابقه تدریس حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه کپنهاگ نیز برخوردار است، با بنیانگذاری این حزب، افکاری در مخالفت با اسلام و هرگونه مهاجرت از کشورهای غیرغربی به دانمارک، نشر می‌دهد. او اغلب می‌کوشد در محلات مسلمان‌نشین گردهمایی برگزار کند و به حرکاتی جنجالی مثل آتش‌ زدن قرآن بپردازد. سابقه درگیری‌ها باعث شده است که پالودان مورد حفاظت دائمی پلیس باشد. 

در اوت ۲۰۲۰، در حالی که آقای پالودان آماده ورود به مالمو برای مراسم آتش زدن قرآن می‌شد، مقام‌های سوئد او را دو سال از ورود به کشور منع کردند. اما او چند ماه بعد موفق شد به دلیل پیشینه پدرش، شهروندی سوئد را دریافت کند. 

آقای پالودان چند روز پیش در فیس‌بوک خود نوشته بود که «زمان سوزاندن قرآن» فرا رسیده است. او گفته بود که در گردهمایی حزبش «خون خوک» روی قرآن ریخته می‌شود و این کتاب آتش زده می‌شود.

تظاهرات روز شنبه بالاخره در پارکی در مالمو برگزار شد و پالودان در آن خطاب به حضار که چند ده نفر بیشتر نبودند، سخنرانی کرد. ضدتظاهرات کوچکی نیز در آن نزدیکی برقرار بود که در آن معترضان به سوی پالودان و پیروانش سنگ پرتاب می‌کردند. پلیس با گاز فلفل به آن‌ها حمله کرد. معلوم نیست که آیا مراسم قرآن‌سوزی بالاخره در این پارک برگزار شد یا خیر.

به گزارش رسانه‌های سوئد، سنگی به پای آقای پالودان خورده است، اما پلیس می‌گوید هیچ کس به جراحتی جدی دچار نشده است.

بیشتر از جهان