واکنش تهران به تروریست نامیدن سپاه؛ احتمال حمله به ارتش‌ کشورهای اروپایی و خروج از ان‌پی‌تی

فرمانده سپاه پاسداران، رئیس مجلس و وزیر خارجه برنامه‌های جمهوری اسلامی برای پاسخ به تصویب احتمالی طرح تروریست نامیدن سپاه در اتحادیه اروپا را اعلام کردند

در روزی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد، جلسه‌ای غیرعلنی هم برای بررسی قطعنامه غیرالزام‌آور پارلمان اروپا در معرفی سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی،با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه در نطق پیش از دستور خود، با «نمایشی» خواندن رای پارلمان اروپا به قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، اعلام کرد که این مجلس «اقدام‌های لازم برای مقابله با ارتش‌ کشورهای اروپایی در منطقه» را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

پارلمان اروپا روز ۲۹ دی‌ با صدور قطعنامه‌ای، به قرارگرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی رای مثبت داد. این قطعنامه‌ الزام‌آور نیست اما پارلمان با اکثریت قاطع، به متمم یک طرح نیز رای داد که در آن از اتحادیه اروپا می‌خواهد نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

قالیباف افزود: «ما در مجموعه کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی‌ها گرایش خطرناکی را به سمت رفتارهای تروریستی و حمایت از تروریسم علیه ملت ایران مشاهده می‌کنیم که می‌تواند به تصمیم‌گیری ایران برای طیفی از اقدام‌های متقابل منجر بشود. اروپا در همه سال‌های گذشته جنایتکارترین تروریست‌ها علیه ملت ایران یعنی منافقین را پناه داده و از آن‌ها حفاظت کرده است. این‌ها مواردی نیست که ما بتوانیم از کنار آن‌ها به‌سادگی بگذریم و برای هر اقدام متقابل و بازدارنده‌ای از ابزارهای خود استفاده خواهیم کرد.»

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از غربی‌ها می‌خواهد «خوب فکر کنند تا پنجره فرصت برای دیپلماسی بسته نشود»، ادامه مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها در شرایط فعلی را به «تاراج منافع اقتصادی و سیاسی و تضعیف عزت ملی» تعبیر کرد.

تصویب قطعنامه یادشده در پارلمان اروپا موجی از واکنش‌های اغلب تهدیدآمیز مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اتحادیه اروپا را در پی داشت؛ تا جایی که روز یکشنبه علاوه بر رئیس مجلس، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هم اروپا و آمریکا را به خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همچنین «پاسخ نظامی» تهدید کرد.

او گفت: «پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته و بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، عقلانیت حاکم نبوده است. اقدام امروز مجلس و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، یک اقدام مقابله‌ای است. البته در شکل آرایش نظامی نیروهای نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تاثیرهای مهمی را خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان ضمن بیان این ادعا که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به او گفته است که این اتحادیه به دنبال اجرای قطعنامه پارلمان نیست، در پاسخ به این پرسش که آيا ایران به خروج از ان‌پی‌تی و اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی فکر می‌کند، گفت: «تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا هیچ تجربه در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز تنها در راس دستگاه دیپلماسی قرار گرفتند؛ از جمله وزیر خارجه آلمان. پس اگر آن‌ها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.»

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، نیز در مقاله روز یکشنبه این روزنامه، تصمیم اتحادیه اروپا برای جای دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را «تازه‌‌ترین نمونه از دنباله‌روی اروپا از آمریکا و ریختن احمقانه منافع مردم اروپا به پای منافع آمریکا» دانست و نوشت: «اروپایی‌ها می‌دانند که اگر این تصمیم که اکنون در پارلمان اروپا به تصویب رسیده، مرحله پایانی خود را هم طی کند و به تصویب اتحادیه اروپا برسد، در منطقه چه جهنمی در انتظار نظامیان اروپایی خواهد بود.»

در ادامه واکنش‌ها به قطعنامه پارلمان اروپا و احتمال رای مثبت اتحادیه اروپا به تروریست نامیدن سپاه پاسداران، رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا، نیز تهدید کرد که «اقدام اروپایی‌ها صادرات نفت و انرژی را دچار مشکل می‌کند».

سنایی‌راد با تاکید بر «اقدام متقابل» جمهوری اسلامی افزود: «اگر نیرو‌های مسلح آن‌ها نیز به‌عنوان تروریسم شناخته شوند، حتما تردد آن‌ها در منطقه دچار مشکل خواهد شد که این امر می‌تواند امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به خطر بیندازد.»

زهرا شیخی، نماینده مجلس شورای اسلامی، هم با بیان اینکه «جواب سیلی، سیلی است»، ادعا کرد که امنیت تنگه هرمز را سپاه تامین می‌کند و اروپا بابت امنیت کشتی‌هایش باید به سپاه «خراج» بدهد.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز با اشاره به سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس گفت که اگر سپاه یک سازمان تروریستی اعلام شود، «هیچ یک از نهادهای نظامی اروپایی در منطقه در امان نخواهند بود و حتی مستشاران آن‌ها در سفارتخانه‌هایشان هم احساس آرامش نخواهند کرد.»

نماینده دامغان در مجلس از این جلسه غیرعلنی جزئیات بیشتری بیان کرد. او با استناد به این گفته فرمانده سپاه پاسداران که «در زمان جنگ دستمان برای پاسخ به دشمن باز است»، افزود اگر اتحادیه اروپا سپاه را تحریم کند، «پاسخ ما به آن‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود».

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا پس از آن صورت گرفت که نیروهای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی طی چهار ماه اخیر، مردم معترض به جمهوری اسلامی را در جریان خیزش سراسری، به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کردند و علاوه بر بازداشت ده‌ها هزار تن، بیش از ۵۰۰ نفر را کشتند و ده‌ها نفر نیز بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی نابینا شدند. در این قطعنامه‌ آمده است که «بی‌اعتنایی آشکار» جمهوری اسلامی به «کرامت انسانی و آرمان‌های دموکراتیک شهروندان خود و همچنین حمایت از روسیه» ایجاب می‌کند اتحادیه اروپا روابط خود با ایران را بیشتر «تعدیل» کند.

نمایندگان پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواسته‌اند فهرست تحریم‌های خود را به‌گونه‌ای گسترش دهد که همه افراد و نهادهای مسئول نقض حقوق بشر و اعضای خانواده‌ آن‌ها از جمله علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران و همه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شامل شود.

اتحادیه اروپا قصد دارد روز دوشنبه بسته تحریمی جدیدی علیه ۱۸ شخص حقیقی و ۱۹ نهاد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به دلیل «مشارکت مستقیم در نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان» به تصویب برساند.