کاهش یارانه دولتی دارو در سال آینده؛ انتقام خامنه‌ای و دولت از مردم؟

با کاهش بودجه طرح دارویاری وزارت بهداشت، همزمان با افزایش چندصد درصدی بودجه نهادهای مذهبی و حکومتی، به‌نظر می‌رسد خامنه‌ای همچنان می‌خواهد از شهروندان معترض ایرانی انتقام بگیرد

رئیس سازمان غذا و دارو از کاهش بودجه این سازمان انتقاد کرد - تصویر از ایسنا

محمد حیدری، رئیس سازمان غذا و دارو در نظام جمهوری اسلامی، روز شنبه اول بهمن‌ماه از کاهش شدید بودجه این سازمان در سال آینده انتقاد کرد و گفت: «در اعتبارات ۳ ردیف بودجه‌ای سازمان غذا و دارو برای ۱۴۰۲ کاهش شدید داشته‌ایم که درصورت عدم اصلاح، تامین دچار مشکل می‌شود.»

بودجه پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی برای طرح دارویاری سازمان غذا و دارو در سال آینده ۶۹هزارمیلیارد تومان خواهد بود که کاهش چهارهزارمیلیارد تومانی نسبت‌به سال جاری را نشان می‌دهد. طرح دارویاری وزارت بهداشت و درمان، طرحی برای تخصیص یارانه بر روی مبالغ داروهای حیاتی و مورد نیاز شهروندان است تا داروها ازطریق شرکت‌های بیمه با قیمت تمام‌شده پایین‌تر از بازار آزاد در اختیار مردم قرار گیرند. حالا با کاهش بودجه این طرح، باید انتظار داشته باشیم که قیمت انواع داروها در سال آینده با افزایش بیشتری مواجه شود.

سخنان انتقادی محمد حیدری درحالی منعکس شده است که بودجه بسیاری از موسسات مذهبی و حکومتی، ازجمله صداوسیما، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای نظامی و امنیتی درگیر در سرکوب مردم، در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۲، افزایش‌های نجومی ۵۰ تا ۴۵۰ درصدی داشته‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: «در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹هزارمیلیارد تومانی به‌عنوان اعتبار مربوط به طرح دارویاری درنظر گرفته شده که سازمان غذا و دارو نسبت‌به این مبلغ اعتراض دارد. اعتبار ۶۹هزارمیلیارد تومانی برای بودجه دارویاری درحالی مطرح شده که درخواست سازمان غذا و دارو برای اعتبار اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵هزارمیلیارد تومان بوده است.»  به گفته او، حالا بودجه ۶۹هزارمیلیارد تومانی مشکل‌ساز خواهد شد.

حیدری افزود: «متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبارات مربوط به یارانه شیرخشک، یارانه کاهش فرانشیز و داروهای صعب‌العلاج و طرح دارویاری به‌شدت کاهش پیدا کرده و حتی از اعتبارات امسال هم پایین‌تر است.»

وضعیت تامین دارو در ایران طی ماه‌های اخیر به‌شدت بحرانی شده است. همچنان که مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی تحریم‌های آمریکا را مقصر اصلی این مشکل معرفی می‌کنند، ناظران و فعالان سیاسی و حوزه پزشکی، با اشاره به معافیت‌های تحریمی ارائه‌شده ازسوی آمریکا برای ارسال دارو و غذا به ایران، فساد، ناکارآمدی و دستور رهبر جمهوری اسلامی برای تولید دارو و واکسن در داخل ایران را دلیل اصلی نایاب‌شدن یا گرانی افسارگسیخته دارو در ماه‌های اخیر می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان غذا و داروی ایران می‌گوید یکی دیگر از مشکلاتشان این است که تنها بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو را در سال جاری دریافت کرده‌اند؛ «به این معنی که بخشی از اعتبار مربوط به یارانه را بابت تجهیزات پزشکی، شیرخشک و برخی داروها که در چهارماه اول سال هنوز ارزشان دولتی بود، ارز ترجیحی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آن را به‌صورت اعتبار ریالی به ما بپردازند، اما از کل اعتبار حدود ۳۶هزارمیلیاردی که باید سهمیه یارانه ارزی‌اش را به‌صورت ریالی می‌دادند تا بیمه‌ها پرداخت کنند، فقط ۵هزارمیلیاردش تاکنون محقق شده و مابقی آن هنوز محقق نشده است.»

او همچنین درباره مشکلات شرکت‌های دارویی برای واردات گفت:‌ «شرکت‌های دارویی ما برای تامین نقدینگی‌شان به مشکل برخوردند. زیرا ارز دارو، نیمایی شده و اعتبارات مربوط به نقدینگی‌شان باید تامین می‌شد، اما بانک‌های عامل همکاری خوبی برای تامین نقدینگی نداشتند و بسیاری از شرکت‌های ما اعتراض دارند که میزان تسهیلاتی که دریافت کردند، از سال گذشته هم کمتر است که می‌تواند برای شرکت‌های ما مشکل ایجاد کند. عدم اصلاح نقدینگی می‌تواند در ماه‌های پایانی سال مشکل‌ساز باشد.»

در شرایطی که به‌دلیل بروز بحران‌های شدید اقتصادی در ایران و کاهش چشمگیر منابع مالی دولت، به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های حیاتی مانند آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و درمان یا سازمان حفاظت محیط زیست برای سال آینده، بودجه‌هایی کمتر از عدد نرخ تورم تعلق خواهد گرفت، افزایش هنگفت بودجه سازمان‌های عقیدتی، مذهبی و حکومتی که منتشرکننده و مطیع منویات رهبر جمهوری اسلامی‌اند، می‌تواند علامت سوال بزرگی برای شهروندان ایرانی باشد.

به‌طور مثال، جدول‌های منتشرشده از بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، متعلق به اعضای خانواده محمدتقی مصباح یزدی، مرجع تقلید تندرو شیعیان که دو سال قبل درگذشت، از عدد ۳۳میلیارد تومان در سال جاری به بیش‌از ۱۴۱میلیارد تومان در سال آینده رسیده است. بودجه سازمان تبلیغات اسلامی از ۷۴٠میلیارد تومان در سال جاری، به دو هزار و ۲٠٠میلیارد تومان در سال آینده خواهد رسید. بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از دوهزار و ۸٠٠میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به شش‌هزار و ۴٠٠میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ می‌رسد، و همچنین بودجه بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نیز با ۱۶۰درصد افزایش نسبت به سال جاری، به ۱۶۷میلیارد تومان خواهد رسید.

حالا آنچه که بیشتر عیان خواهد بود، این است که از نگاه رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان او، نشر آموزه‌های دینی و ایدئولوژی مطلوب جمهوری اسلامی در جامعه، مانند موضوع حجاب اجباری که با اعتراض میلیون‌ها ایرانی مواجه شده است، از مسائلی مانند افزایش چندصد درصدی قیمت دارو در ایران، اهمیت بیشتری دارد و خامنه‌ای همان‌طور که با دستور منع واردات واکسن‌های باکیفیت خارجی، جان هزاران ایرانی را گرفت، باز هم اصرار به ادامه پیگیری همان سیاست دارد.