سازمان ملل متحد: آنچه در افغانستان رخ می‌دهد زنگ خطری برای جهان است

درپی سفر هیئت سازمان ملل متحد به افغانستان، معاون دبیرکل این سازمان از دو‌دستگی میان رهبران طالبان درمورد دستورهای صادرشده علیه زنان خبر داد

هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد به رهبری دو زن مسلمان برای مذاکره با طالبان به افغانستان رفتند- Twitter/ @QaziOb1

در پایان سفر چهار روزه هیئت بلندپایه‌ای از سازمان ملل متحد به افغانستان، این سازمان اعلام کرد که هرچند طالبان بخشی از کارکنان زن را از ممنوعیت کار با سازمان‌های بین‌المللی معاف کرده‌اند، هنوز «محدودیت‌هایی وجود دارد که زنان و دختران افغان را در خانه‌ها محبوس، حقوق آن‌ها را نقض و جوامع را از خدماتشان محروم می‌کند.» 

پس‌از دستور منع فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی در افغانستان، برخی از سازمان‌های امدادرسان فعالیتشان را در افغانستان متوقف کردند. طالبان در پاسخ به این واکنش، اطمینان دادند که زنان در بخش‌های بهداشت و درمان از این ممنوعیت معاف‌اند. 

آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، که به‌تازگی در راس یک هیئت بلندپایه به افغانستان سفر کرده بود، در بیانیه منتشرشده ازسوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که از این اقدام طالبان مبنی‌بر «معافیت زنان فعال در بخش‌های بهداشت» حمایت می‌کند، اما هنوز محدودیت‌های زیادی برای زنان در این کشور وجود دارد.

بیانیه سازمان ملل متحد در پایان سفر هیئت این سازمان به افغانستان، نشان می‌دهد که این هیئت دستاورد قابل‌توجهی در تغییر وضعیت به نفع زنان و مردم افغانستان نداشته است؛ زیرا بیشتر مقام‌های طالبان همچنان بر موضعشان درخصوص ممنوعیت کار و تحصیل زنان پافشاری می‌کنند.

با این حال، آمنه محمد در پایان سفرش، در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی، گفت اکثر مقام‌های ارشد طالبان که با او ملاقات کردند، «آماده بودند تا درمورد حقوق دختران و زنان مشارکت کنند». با این حال، او اعلام کرد که گفت‌وگو با آن‌ها سخت بود و تاکید کرد که با این وضع «تا برداشتن گام‌های عملی درمورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان هنوز راه درازی درپیش است.»

این مقام ارشد سازمان ملل متحد در صحبت‌هایش به یک دو دستگی درمیان رهبری طالبان اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم صداهای زیادی شنیده‌ایم که مانع مسیری‌اند که ما می‌خواهیم در آن پیش برویم؛ اما شمار دیگر از آنان واقعا این‌طور نیستند.» او افزود که پافشاری سازمان ملل متحد در این زمینه، دست‌کم به آن عده از رهبران طالبان که با تحصیل و کار زنان موافق‌اند، این امکان را می‌دهد که در بحث‌های داخلی بیشتر پیش‌قدم شوند. 

این سخنان معاون دبیرکل سازمان ملل متحد حاکی از آن است که اعضای رهبری طالبان در زمینه فشارها و محدودیت‌ها برای زنان، اختلاف‌نظرهایی با هم دارند. 

در بیانیه سازمان ملل متحد در پایان سفر هیئت این سازمان به افغانستان همچنین آمده است: «هیئت سازمان ملل متحد در ملاقات با مقام‌های طالبان درباره فرمان اخیر این گروه درمورد منع کار زنان در ادارت غیردولتی ملی و بین‌المللی که سبب آسیب‌پذیر شدن میلیون‌ها انسان نیازمند در این کشور می‌شود، هشدار دادند.»

هیئت سازمان ملل متحد به رهبری آمنه محمد، معاون دبیرکل، سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان، و خالد خیاری، دستیار دبیرکل این سازمان در زمینه عملیات سیاسی و صلح، در سفر چهار روزه‌ای به افغانستان، با مقام‌های طالبان در کابل، قندهار و هرات ملاقات کردند. در بیانیه سازمان ملل متحد آمده است که این هیئت علاوه‌بر رهبران طالبان، با نمایندگان جامعه مدنی، زنان و کارکنان بخش خدمات بشردوستانه ملاقات کرده‌اند.

سیما باهوس، در این بیانیه، از ایستادگی و مقاومت زنان افغانستان در برابر دستورهای واپس‌گرایانه طالبان تقدیر کرده و گفته است: «آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، یک بحران شدید حقوق زنان و زنگ خطر برای جامعه جهانی است.» او تاکید کرده است که «زنان سازمان ملل متحد در کنار همه زنان و دختران افغانستان می‌ایستند و به تقویت صدای آن‌ها برای بازپس‌گیری حقوق ازدست‌رفته‌شان ادامه خواهند داد».

مقام‌های سازمان ملل متحد در این بیانیه تاکید کردند که این سازمان در هر وضعیتی متعهد به ادامه کمک به بیش‌از ۲۵میلیون انسانی‌اند که در افغانستان برای زنده‌ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

آمنه محمد در این بیانیه تاکید کرده است: «ارائه مؤثر کمک‌های بشردوستانه مبتنی‌بر اصولی است که مستلزم دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای همه امدادگران، ازجمله زنان، است.»

سازمان ملل متحد اعلام کرد که سفر هیئت این سازمان به افغانستان برای گفت‌وگو با مقام‌های طالبان، پس از ملاقات و رایزنی‌ها در سطح عالی با کشورهای خلیج فارس و آسیا صورت گرفته است. براساس بیانیه این سازمان، هیئت سازمان ملل متحد پیش از سفر به افغانستان، با روسای سازمان همکاری‌های اسلامی، بانک توسعه اسلامی، گروه‌های زنان افغان در ترکیه و اسلام‌آباد و برخی از فرستادگان ویژه برای افغانستان، ملاقات کرده‌اند. 

هیئت سازمان ملل متحد پس از این سفر، خواستار تشدید تلاش‌ها ازسوی همه کشورها و سازمان‌های همکار، برای انعکاس فوریت بحران پیش روی زنان و دختران افغان شدند و بر اهمیت واکنش یکپارچه جامعه بین‌المللی تاکید کرد. در بیانیه این سازمان آمده است که درباره پیشنهاد سازمان ملل متحد برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی زنان و دختران جوامع مسلمان در ماه مارس سال جاری نیز توافق صورت گرفته است. 

بیشتر از جهان