مولوی عبدالحمید به جو امنیتی در کشور اعتراض کرد؛ مولوی گرگیج در حصر خانگی قرار گرفت

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت: زنان و جوانان را شکنجه و اعدام نکنید

نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان در مسجد مکی‌، با وجود جو شدید امنیتی در این شهر و فشار بر روی فعالان و بازداشت بسیاری از شهروندان زاهدان، برگزار شد. هم‌زمان، با حصر خانگی و ممنوع‌المنبر شدن مولوی محمد حسین گرگیج، مردم به جای رفتن به نماز جمعه، نماز ظهر را در مقابل منزل او اقدامه کردند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان، به جو امنیتی در این شهر اعتراض کرد و گفت: «هفت ایست بازرسی، به ۱۵ ایست بازرسی تبدیل شده است. خواسته ما این است که نباید شهر را امنیتی کرد. عقب‌ماندگی استان ما و کشور ما از همین جو امنیتی در کشور نشات می‌گیرد.»

این روحانی اهل سنت در ادامه گفت: «جو امنیتی ضد توسعه است و وقتی در محلی جو امنیتی است، نمی‌شود در آن محل سرمایه‌گذاری کرد و مانع پیشرفت می‌شود. مردم در انتخابات شرکت می‌کردند تا جو امنیتی برداشته شود، ولی نه‌تنها برداشته نشده، بلکه تشدید هم شده است. مردم خودشان امنیت خودشان را تامین می‌کنند.»

او بار دیگر به زندانی کردن زنان، کودکان و جوانان اعتراض کرد و گفت: «زنان، جوانان و کودکان را زندانی نکنید، با آن‌ها باید گفت‌وگو کنید. آن‌ها را زندانی و شکنجه و اعدام نکنید و با آن‌ها باید با ترحم برخورد کرد. امروز عمل به سیره پیامبر و اخلاق کمرنگ است و عمل به آن مشکلات را کمتر می‌کند.»

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که تبعیض و نابرابری با سیره پیامبر اسلام هم‌سو نیست و گفت: «اقتدار برای هر نظام، آزادی است. آزادی قلم، آزادی بیان و آزادی اجتماع برای هر سیستمی بهترین اقتدار است و بهترین امنیت، اجرای عدالت است.»

عبدالحمید گفت که هرکسی باید برای اعتقاداتش آزاد باشد و به خاطر اعتقاداتش برای کسی مزاحمت ایجاد نکند. او تاکید کرد که افراد، وابسته به هر دینی که باشند، باید آزادی داشته باشند.

او به برگزاری کنکور سراسری و نقش زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: «۶۰ درصد شرکت‌کنندگان کنکور زنان‌اند و این نشان می‌دهد زنان در زمینه علم، پیشرو هستند و به‌اندازه مردان و چه‌بسا بهتر، استعداد در این زمینه دارند.»

این روحانی اهل سنت همچنین به تعلیق و زندانی شدن دانشجویان اشاره کرد و خواستار رفع تعلیق‌ها و آزادی دانشجویان زندانی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید به منصور هرمزی، از مجروحان جمعه خونین زاهدان که طی روزهای گذشته جانش را از دست داد، اشاره کرد و او را شهید نامید و گفت: «امیدواریم عاملان و آمران آن جمعه خونین مجازات شوند.»

عبدالحمید همچنین خطاب به مردم، با اشاره به اینکه توهین و شعار مرگ و لعنت فرستادن در سیره پیامبر و اخلاق نیست، گفت: «شعارهای خود را بدهید و اعتراض کنید، ولی شعار مرگ ندهید.»

در همین حال، و در پی حصر خانگی مولوی محمد حسین گرگیج، هواداران او روز جمعه در مقابل منزل این روحانی اهل سنت در گالیکش تجمع کردند و به طرفداری از او شعار دادند. 

نماز جمعه گالیکش به نشانه اعتراض برگزار نشد و مردم نماز ظهر را مقابل منزل مولوی گرگیج ادا کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مولوی گرگیج ممنوع المنبر نیز شده است.

با این حال، او از داخل منزل خود برای معترضانی که جلو خانه وی تجمع کرده بودند، سخنرانی کرد و گفت:« آقایان به من گفتند که مصلحت است در نمازجمعه شرکت نکنم.»

مولوی گرگیج در  بخش دیگری از سخنانش گفت: «میزان رای ملت است. حضور من در نمازجمعه خواست مردم است نه خودم.»

او افزود:«از رئیس‌جمهوری و شوراها تا امام جمعه و جماعت را مردم انتخاب می کنند.»

مولانا گرگیج گفت: حکومتی که به خواسته مردم توجه نکند لیاقت حکومتداری ندارد. حکومتی که حرف مردم را نشنود لایق حکومتداری نیست و مشروعیت ندارد.