پاسخ طالبان به پاکستان: تمرکز روی سرکوب داعش است، نه تحریک طالبان پاکستانی

اسلام‌آباد از حکومت طالبان خواسته است که به تحریک طالبان این کشور اجازه ندهند که از افغانستان به‌عنوان پناهگاه امن استفاده کنند

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که بخشی از اعضای تحریک طالبان با خانواده‌های شان در افغانستان حضور دارند- Abdul MAJEED / AFP

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که حکومت طالبان به مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که بر مقابله با گروه داعش که تهدید مستقیم برای حکومتشان است، متمرکز شوند و برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستانی تلاش کنند.

گروه داعش حملاتش را در افغانستان افزایش داده و این باعث افزایش نگرانی حکومت طالبان شده است. داعش جدی‌ترین خطر برای حاکمیت طالبان محسوب می‌شود.

به گزارش اکسپرس تریبون، با وجود تلاش حکومت پاکستان مبنی بر متقاعد کردن طالبان برای مبارزه با تحریک طالبان پاکستان، اما حکومت طالبان همچنان بر موضع قبلی‌شان مبنی بر گفت‌وگو مقام‌های پاکستانی با این گروه تاکید دارند.

اسلام‌آباد از حکومت طالبان خواسته است که به تحریک طالبان پاکستان اجازه ندهند که از افغانستان به‌عنوان پناهگاه امن استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که بخشی از اعضای تحریک طالبان پاکستان با خانواده‌هایشان در افغانستان حضور دارند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، تحریک طالبان پاکستان که به‌دنبال اجرای «شریعت اسلامی» است، طی سه ماه گذشته بیش از ۱۵۰ حمله علیه نیروهای پاکستانی انجام داده است.

نشست کمیته امنیت ملی پاکستان در اوایل ماه جاری میلادی، به‌مدت دو روز برگزار شد. مقام‌های پاکستانی در این نشست بر مبارزه جدی با تحریک طالبان پاکستان تاکید کردند و به این گروه پیام دادند که مذاکره در دستور‌کار حکومت این کشور قرار ندارد.

مقام‌های پاکستانی پس از این نشست، از طالبان خواستند که براساس امضای موافقت‌نامه دوحه با ایالات متحده آمریکا و دیدارهای دوجانبه، تهدید تحریک طالبان پاکستان را خنثی کنند.

منابع آگاه پاکستانی ادعا کردند که حکومت طالبان مایل است به نگرانی‌های امنیتی پاکستان رسیدگی کند، اما به‌دلیل ارتباط نزدیک با تحریک طالبان پاکستان، از اقدام علیه این گروه خودداری می‌کند.

طالبان‌، ۱۵ اوت ۲۰۲۱‌، پس از سقوط حکومت افغانستان به قدرت رسیدند. اسلام‌آباد امیدوار بود که حکومت طالبان بخشی از تهدید تحریک طالبان پاکستان را مهار کنند.

چندین دور گفت‌وگو میان مقام‌های پاکستانی با تحریک طالبان پاکستان، با میانجیگری حکومت طالبان در افغانستان‌، انجام شد. نتیجه این گفت‌وگو‌ها برقراری آتش‌بسی شکننده بود که لغو شد.

تحریک طالبان پاکستان، نوامبر ۲۰۲۲، به نیروهایش دستور داد که حملات علیه نیروهای پاکستانی را از سر بگیرند.

پس از این دستور، حملات تحریک طالبان پاکستان به‌ویژه در ایالت خیبرپختونخوا افزایش یافت. نیروهای پاکستانی هم حملات علیه این گروه را افزایش دادند.

نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، اوائل ماه ژانویه، از آمادگی برای توافق آتش‌بس با دولت پاکستان خبر داده است.

او ادعا کرد که توافق آتش‌بس با دولت پاکستان را لغو نکرده است و گفت: «ما با میانجیگری امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] با دولت پاکستان گفت‌وگو کردیم و هنوز برای توافق بر سر آتش‌بس آماده‌ایم.»

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. پس از سرنگونی حکومت افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان پس از دو دهه جنگ، فعالیت این گروه در پاکستان افزایش یافت.

مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند که با پیروزی طالبان در جنگ افغانستان، تحریک طالبان پاکستان نیز جسورتر شده است.

سال ۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای نظامیان پاکستان در یک دهه اخیر بوده است. بنا به گزارشی در این زمینه، حملات تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادیبخش بلوچستان و شاخه داعش خراسان در پاکستان، در این سال شدت یافت و این گروه‌ها مسئولیت ۵۷ حمله را بر عهده گرفتند.

دست‌کم ۲۸۲ نظامی پاکستانی در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل حمله‌های ناگهانی، انفجار بمب‌های دست‌ساز، حملات انتحاری و یورش به پاسگاه‌های امنیتی در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان، کشته شدند.

 

بیشتر از جهان