چگونه در برابر انفجار هسته‌ای از خود محافظت کنیم

درک آثار انفجار هسته‌ای می‌تواند در جلوگیری از بروز جراحات، راهنمایی اقدام‌های نجات‌بخش و کمک به طراحی سازه‌های بتنی در آینده موثر باشد

پژوهشگران اثر انفجار هسته‌ای بر انسان داخل یک ساختمان در محدوده‌ای دچار آسیب متوسط را بررسی کردند - Canva

محققان نقاطی از اتاق را که بهتر است افراد برای پرهیز از خطر قرار گرفتن در معرض امواج ناگهانی مافوق صوت ناشی از انفجار هسته‌ای آنجاها پناه بگیرند، اعلام کرده‌اند. این پیشرفت علمی ممکن است در آینده الگوی طراحی‌ ساختمان‌ها در مناطق مناقشه‌خیز شود.

پژوهشگرانی از جمله محققان دانشگاه نیکوزیای قبرس اثر انفجار هسته‌ای بر انسان داخل یک ساختمان در محدوده‌ای دچار آسیب متوسط را بررسی کردند.

اشیا و افرادی که بسیار نزدیک چنین انفجاری باشند، فورا بخار می‌شوند، اما پرتو آن ممکن است حتی دور از محل وقوع نیز به بروز خطر جدی برای سلامت افراد منجر شود. مطالعه‌ای جدید که روز سه‌شنبه در نشریه فیزیک سیالات (Physics of Fluids)‌ منتشر شد، خطر امواج ساطع‌شده از انفجار بمب هسته‌ای را بررسی کرده است.

در این مطالعه، محققان انفجار بمب اتم از یک موشک بالیستیک قاره‌پیمای معمولی و امواج ناشی از این انفجار را شبیه‌سازی کردند تا ببینند بر افرادی که داخل ساختمان‌ها پناه گرفته‌اند، چه اثری می‌گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان می‌گویند موج ناشی از چنین انفجاری در محدوده حد متوسط می‌تواند بعضی ساختمان‌ها را فرو بریزد و افراد حاضر در خیابان‌ها را مجروح کند اما ساختمان‌های بتنی محکم‌تر ممکن است پابرجا بمانند.

محققان در این شبیه‌سازی بررسی کردند موج انفجار هسته‌ای چگونه با شتاب به سازه‌‌ای ایستاده‌ دارای بخش‌هایی مانند اتاق، پنجره، درگاه و راهرو برخورد می‌کند.

آنان سرعت حرکت هوا در پی موج انفجار را محاسبه کردند تا بهترین و بدترین نقاط برای پناه گرفتن را مشخص کنند.

دیمیتریس دریکاکیس، نویسنده این مطالعه، گفت «پیش از مطالعه ما، معلوم نبود چه میزان خطر افراد داخل یک ساختمان از جنس بتن مسلح را که موج انفجار را تاب می‌آورد، تهدید می‌کند.»

دکتر دریکاکیس گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد سرعت زیاد هوا همچنان خطر زیادی دارد و ممکن است به جراحت‌های جدی یا حتی مرگ افراد هم منجر شود.»

این مطالعه نشان داد صرف حضور در ساختمانی محکم حتی در محدوده‌ای با آسیب‌دیدگی متوسط برای اجتناب از خطر جانی کافی نیست.

محققان می‌گویند سرعت هوا در جاهای تنگ و باریک‌تر ساختمان‌ها ممکن است بیشتر شود و با ورود موج انفجار به این‌طور جاهای ساختمان، ممکن است هوا به دیوار‌ها بخورد و برگردد و در سه‌کنج آن‌ها بپیچد.

آنان می‌گویند این اثر در بدترین حالت ممکن است نیرویی معادل ۱۸ برابر وزن یک انسان ایجاد کند.

یوانیس کوکیناکیس، نویسنده دیگر این مطالعه، گفت: «خطرناک‌ترین نقاط بحرانی در داخل ساختمان‌ها که باید از آن‌ها دوری کرد پنجره‌ها، راهروها و درها است.»

دکتر کوکیناکیس گفت: «افراد باید از این نقاط دوری کنند و فورا پناه بگیرند. حتی در اتاق جلویی که مستقیم در معرض انفجار است،‌ اگر فرد در سه‌کنج دیواری که موج انفجار به آن‌ برخورد می‌کند بایستد، می‌تواند از خطر سرعت زیاد هوا در امان بماند.»

محققان می‌گویند چون زمان بین وقوع انفجار تا رسیدن موج آن ۱۰ ثانیه بیشتر نیست، رسیدن سریع به یک مکان امن بسیار مهم است.

دکتر دریکاکیس گفت: «به علاوه، میزان پرتوهای اتمی، ساختمان‌های ناامن، خطوط لوله آسیب‌دیده برق و گاز و آتش‌سوزی‌ها نیز بیشتر خواهد بود. افراد باید دغدغه همه این‌ موارد را داشته باشند و فورا از نیروهای امداد اضطراری کمک بخواهند.»

محققان بر این باورند که درک آثار انفجار هسته‌ای می‌تواند در جلوگیری از بروز جراحات، راهنمایی اقدام‌های نجات‌بخش و کمک به طراحی سازه‌های بتنی در آینده موثر باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان