نمایندگان پارلمان بلژیک: نخست‌وزیر برای آزادی وندکاستیل به ایران برود

الیویه وندکاستیل پس از ۱۱ ماه حبس انفرادی، به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

عضو حزب سوسیالیست بلژیک:«اعضای پارلمان، دولت و نخست وزیر باید به ایران بروند»-François WALSCHAERTS / AFP

نمایندگان پارلمان بلژیک، روز چهارشنبه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) از الکساندر دی کرو، نخست وزیر و نمایندگان دولت خواستند برای تحت فشار قرار دادن مقامات جمهوری اسلامی به‌منظور آزادی الیویه وندکاستیل، شهروند بلژیکی و عضو یک سازمان غیردولتی، به ایران سفر کنند. الیویه وندکاستیل هفته گذشته پس از ۱۱ ماه حبس انفرادی، به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. سلامتی الیویه وندکاستیل رو به وخامت است.
دانیل سنسائیل، عضو حزب سوسیالیست بلژیک گفت: «به نظر می‌رسد که اعضای پارلمان، دولت و نخست وزیر باید به ایران بروند تا نشان دهند که مردم ما می‌خواهند این شهروند را به کشورش برگردانند.» دانیل سنسائیل خطاب به خواهر آقای وندکاستیل گفت: «همه ما باید شجاعت ادامه مبارزه را داشته باشیم تا کرامت انسانی ارزشی باقی بماند که ما بتوانیم با قدرت از آن استفاده کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


وندکاستيل، خواهر الیویه وندکاستیل، یک روز پس از تصویب قطعنامه مجلس بلژیک به کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک رفت و درباره وضعیت برادرش توضیح و شهادت داد. قطعنامه‌ای که خواستار آزادی فوری برادرش شده است. این قطعنامه به طور گسترده‌ای به عنوان یک عمل نمادین دیده می‌‌شود. کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند بازداشت وندکاستيل يک «نقض آشکار» قوانين بين المللی است. آنها می‌گویند اتهامات وارده به وندکاستیل رسما مشخص نیست و او در جريان «محاکمه ساختگی» به وکيل به انتخاب خود دسترسی نداشته است.
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دهم ژانویه گزارش داد که یک دادگاه الیویه وندکاستیل را به جرم جاسوسی به ۱۲ سال و نیم، به جرم همکاری با دولت‌های متخاصم به ۱۲ سال و نیم دیگر و به جرم پولشویی به ۱۲ سال و نیم دیگر زندان محکوم کرده است. او همچنین یک میلیون دلار جریمه شد و به جرم قاچاق ارز به دو سال و نیم محکوم شد. خواهرش در بروکسل به نمایندگان مجلس گفت: «زندگی به یک کابوس که هرگز به پایان نمی‌رسد تبدیل شده است.»  او در حین گریه کردن از مجلس بلژیک خواست بلژیک برای آزادی برادرش «اقدام قاطعی»انجام دهد.

الیویه فان استیرتم، سخنگوی هواداران وند کاستیل، پیش از این به خبرگزاری نشنال گفته بود که دوست بازداشت شده‌اش ۲۵ کیلوگرم از وزن خود را دست داده و از عفونت‌های گوش، معده و دندان رنج می‌برد و مراقبت‌های پزشکی مناسبی دریافت نکرده است. بنا به گزارش‌ها تمام ناخن‌های پای او افتاده‌اند.
نمایندگان مجلس بلژیک گفتند که «شهادت خانم وندکاستيل تکاندهنده بود.»
دیدیه ریندرز، کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا، کسی بود که در ابتدا ایده سفر حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک به ایران را در مصاحبه هفته گذشته با یک رادیوی محلی مطرح کرد. ریندرز، وزیر امور خارجه سابق بلژیک می‌گوید: «بسیار مهم است که تماس را ایجاد کنیم.»

بیشتر از جهان