کودکان بی سرپرست داعش به کشورهایشان باز می‌گردند

حدود ۲۵ زن بریتانیایی و بیش از ۶۰ کودک در شمال شرق سوریه آواره شده‌اند

در حال حاضر حدود ۱۱ هزار شهروند خارجی در اردوگاه «الهول» در شمال شرق سوریه به سر می‌برند- Delil SOULEIMAN / AFP

وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده که کودکان خانواده‌های داعش که والدینشان را از دست داده‌اند، به بریتانیا بازگردانده خواهند شد.

این کودکان که به خاطر ملاحظات امنیتی هویتشان فاش نشده، نخستین شهروندان بریتانیا هستند که از اراضی سابقا تحت کنترل داعش به کشور باز می‌گردند.

حدود ۲۵ زن بریتانیایی و بیش از ۶۰ کودک آن‌ها که در روزهای واپسین خلافت داعش گریخته بودند، در منطقه شمال شرقی سوریه آواره شده‌اند. بسیاری از این کودکان کمتر از پنج سال دارند که به معنی آن است که احتمالا در اراضی داعش متولد شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا نسبت به پذیرش مجدد این شهروندان به کشور، اکراه داشته است، اما ماه گذشته دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت بازگرداندن کودکان یتیم و بی سرپرست را مد نظر قرار می‌دهد.

در همین ارتباط، روز پنجشنبه، آقای راب گفت که بازگرداندن این کودکان «کار درستی است».

او افزود:«این کودکان معصوم و یتیم هرگز نمی‌بایست آماج رویدادهای وحشتناک جنگ قرار می‌گرفتند. حالا باید حریم آن‌ها رعایت شده و برای بازگشت به یک زندگی طبیعی به آن‌ها کمک کرد.»

پیش از این، سازمان ملل متحد خواهان آن شده بود که تمام کودکان اعضای خارجی داعش به کشورهایشان بازگردانده شوند.

حدود ۷۰ هزار زن و کودک که در ماه‌های پایانی خلافت داعش گریخته بودند، در اردوگاه‌های نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی اف) اسکان داده شده‌اند. «اس دی اف» عمدتا از شبه نظامیان کردی تشکیل شده که با حمایت آمریکا و بریتانیا داعش را شکست دادند. 

بزرگترین این اردوگاه‌ها «الهول» است که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار شهروند خارجی را در خود جای داده است. «اس دی اف»،همچنین، صدها جنگجوی داعش را که شهروندان اروپا هستند در اسارت دارد. 

تعدادی از کشورهای اروپایی کودکان بی سرپرست داعش را به کشور بازگردانده‌اند. فرانسه، آلمان، نروژ و دانمارک تعداد اندکی از این کودکان را که والدینشان در آخرین ماه‌های خلافت داعش در جنگ کشته شده‌اند، پذیرا شده‌اند.

اخیرا، استرالیا هم هشت فرزند و نوه دو شهروند استرالیایی را که برای داعش مبارزه کرده بودند، به کشور بازگردانده است.

© The Independent