مزایده مجسمه «باده‌گسار» بنکسی

انتظار می رود این اثر به قیمت یک میلیون پوند فروخته شود

این مجسمه که بازسازی اثر آگوست رودین است، در منزل اندی لینک مفقود شد 

Steve Lazarides/Reuters

انتظار می‌رود یک اثر هنری سرقت شده که بنکسی آن را در مرکز لندن رها کرده بود در مزایده‌ای به قیمتی حدود یک میلیون پوند فروخته شود – اگرچه همواره در مورد مالکیت قانونی آن اختلاف نظر وجود داشته است. 
بنکسی در مارس ۲۰۰۴ اثر خود به اسم «باده‌گسار» را بدون اجازه در میدان کوچکی خارج از خیابان شافتس‌بری قرار داد. حالا، اندی لینک، معروف به ای‌کی‌۴۷، رهبر گروه «هنر سیاسی» آرت کیدا، ادعا می‌کند که او مجسمه‌ را به منزل خود برده است. 
سه سال بعد از آن، این مجسمه که بازسازی هجوآمیزی از اثر معروف آگوست رودین به اسم «اندیشمند» است، در منزل اندی لینک مفقود شد. 
اکنون، مجسمه «باده‌گسار» دوباره ظاهر شده است و قرار است روز سه‌شنبه توسط آژانس هنری ساتبی به مزایده گذاشته شود، اگرچه هویت مالک کنونی آن فاش نشده است.  
لنیک هرگونه فروش این مجسمه را رد می‌کند و ادعا می‌کند که مالک قانونی آن است. 
این هنرمند بریتانیایی ادعا می‌کند که اثر بنکسی ابتدا در سال ۲۰۰۴ بیرون رها شده بود و بنابراین او توانست این قطعه هنری را تصاحب کند. او بعدا آن را نزد پلیس ثبت کرد. 
لینک در مصاحبه با ایندیپندنت در سال ۲۰۱۵ گفت که اولین بار پس از آنکه بنکسی به او توهین کرده است این اثر را «ربوده است» تا موضوعی را اثبات کند. 
او گفت پس از آنکه از یک دوست مشترک تقاضا کرده تا از او بخواهد یک برگه به مبلغ ۷۵ پوند را امضا کند، همکار هنرمندش او را «حرامزاده شمالی بی‌ارزش» نامیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


 
او گفت: «در واقع من مجسمه «باده‌گسار» را ربودم. به من نگو که یک حرامزاده شمالی خسیس‌ام ... این کار را با هدف انتقام گرفتن انجام ندادم، بلکه می‌خواستم برتری خودم نسبت به تو را نشان بدهم ... من تنها می‌خواستم این مجسمه را با یک بوم نقاشی معاوضه کنم. من هیچ آسیبی به مجسمه نزدم، هیچ آسیبی به شهرت بنکسی نزدم. به نظر خودم لطف بزرگی در حق او کردم. من آدم آبرومند و محترمی هستم و او طوری به من بی‌احترامی کرد که نمی‌توانم تحمل کنم.»  
لینک بعدها در مصاحبه با گاردین روزنامه گفت «من کاری را کردم که درست بود، و آن را به پلیس گزارش دادم. نمی‌دانم که ساتبی چگونه می‌تواند این اثر را بفروشد در حالی که من چنین مدرکی دارم.» 
به گفته آژانس هنری ساتبی، مجسمه «باده‌گسار» در یک سرقت محرمانه به طرز مرموزی از گاو صندوق آرت کیدا خارج شده است. این آژانس افزود که مالک کنونی در سال ۲۰۱۴ این مجسمه را به دست آورده است.  
به‌رغم مناقشات، ساتبی متقاعد شده است که فروشنده این اثر از حق قانونی لازم برای به مزایده گذاشتن آن برخوردار است. این آژانس در مصاحبه با گاردین گفت که با پلیس کلان‌شهر و مرکز ثبت آثار هنری مفقود در این باره مشورت کرده است. 
اما لنیک مصرانه از پلیس خواسته است که درباره این موضوع تحقیق کند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر