نتیجه نظرسنجی جهانی؛ مردم به بهبود شرایط اقتصادی امید ندارند

اعتمادسنج ادلمن گویای بالاترین حد بدبینی اقتصادی در برخی از اقتصادهای برتر جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و ژاپن است

نظرسنجی جهانی نشان از گسترش فاصله طبقاتی در جهان دارد- REUTERS/Henry Nicholls 

بر اساس یک نظرسنجی جهانی، تقریبا فقط دو نفر از هر پنج نفر معتقدند که در آینده وضعیت خانواده آن‌ها بهتر خواهد شد.

اعتمادسنج ادلمن که بیش از دو دهه نگرش هزاران نفر را در جهان می‌سنجد، دریافت که بدبینی اقتصادی در برخی از اقتصادهای برتر جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و ژاپن، به بالاترین حد رسیده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید-۱۹ و تورم  چه تاثیری بر جوامع گذاشته است. خانوارهای با درآمد بالا هنوز به طرز گسترده‌ای به نهادهایی مانند دولت، تجارت، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی اعتماد دارند، اما در میان اقشار کم‌درآمد، بی‌اعتمادی و روگردانی از این نهادها شایع است.

ریچارد ادلمن که نهاد وابسته به او، گروه ارتباطات ادلمن،  این نظرسنجی را از اول تا ۲۸ نوامبر سال ۲۰۲۲، با مشارکت ۳۲ هزار مشارکت‌کننده در ۲۸ کشور انجام داد، می‌گوید: «این نتایج واقعا بار دیگر گویای شکاف طبقاتی گسترده است.»  

او می‌گوید که «این پدیده را در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ از نظر مسائل مرتبط با سلامت» شاهد بودیم، و «اینک این تفاوت را از نظر تاثیر تورم» می‌بینیم.

سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادها به تلفات بیشتر همه‌گیری در میان فقرا اشاره کرده‌اند، و در عین حال، کسانی که درآمد پایین‌تری دارند از افزایش هزینه تهیه اقلام اولیه نیز بیشتر رنج می‌برند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در سطح جهانی، تنها ۴۰ درصد با این جمله موافق بودند که «من و خانواده‌ام در پنج سال آینده زندگی بهتری خواهیم داشت». یک سال قبل از این، این میزان ۵۰ درصد بود. این روند کاهشی، در اقتصاد‌های پیشرفته بیش از گذشته به چشم می‌خورد؛ از جمله: ایالات متحده ۳۶ درصد، بریتانیا ۲۳ درصد، آلمان ۱۵ درصد و ژاپن ۹ درصد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، اقتصاد‌هایی که به‌سرعت در حال رشد بوده‌اند، امتیازهای بسیار بالاتری کسب کرده‌اند، اما این روند در آن‌ها نیز پایین‌تر از سال گذشته بوده است. فقط چین، به‌‌رغم اختلالات اقتصادی ناشی از سیاست «کووید صفر»، این روند را با افزایش یک درصدی، به ۶۵ درصد رسانده است.

چنین وضعیت نگران کننده‌ای در بعد جهانی، منعکس‌کننده بی‌اطمینانی عمیق در مورد وضعیت اقتصاد جهانی است، زیرا جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم، نرخ‌های بهره خود را افزایش می‌دهند. بانک جهانی روز سه‌شنبه هشدار داد که اقتصاد جهانی ممکن است امسال وارد رکود شود.

در حالی‌که شاخص اعتماد درازمدت ادلمن میانگین ۶۳ درصد سطح اعتماد به موسسه‌های کلیدی را در میان پاسخ‌دهندگان پردرآمد ایالات متحده به ثبت رسانده است، این رقم در میان گروه‌های کم‌درآمد به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در برخی از کشورها اشاره به دوقطبی شدن، آشکار است و شمار چشمگیری از پاسخ‌دهندگان در کشورهایی مانند آرژانتین، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و کلمبیا با این جمله موافق بوده‌اند که «من شکاف عمیقی می‌بینم و فکر نمی‌کنم هرگز از آن عبور کنیم».

کاهش اعتماد به دولت، موضوع کلیدی این نظرسنجی در چند سال اخیر بوده است؛ چنانچه سطح اعتماد به دولت در سال جاری به شدت کاهش یافته است و از سطح اعتماد به شرکت‌های تجاری پایین‌تر بوده است.

ادلمن این موضوع را به دریافت‌های مثبت از طرح‌های مرخصی شرکت‌ها در طول همه‌گیری، تشویق شرکت‌ها برای خروج از روسیه به دلیل جنگ اوکراین، و این احساس که شرکت‌ها به‌تدریج مواضع خود را در زمینه تنوع و فراگیری تقویت می‌کنند، نسبت می‌دهد. این نظرسنجی نشان‌ می‌دهد که پاسخ‌دهندگان با اختلاف شش به یک، می‌خواهند که کسب‌وکارها بیشتر در حوزه‌هایی همچون مهارت‌آموزی مجدد و مبارزه با نتایج تغییرات اقلیمی، درگیر شوند.

ریچارد ادلمن می‌گوید که داده‌های این نظرسنجی، مهمات زیادی در اختیار مدیرعامل‌های شرکت‌ها قرار می‌دهد تا با اتکا به آن، تشخیص دهند که تجارت باید نیروی مهمی در زمینه مسائل اجتماعی باشد.  

بیشتر از اقتصاد