گفت‌وگوی جبهه مقاومت ملی با هیات آمریکایی در مورد بحران افغانستان

هفته گذشته نشست سه‌روزه هیات رهبری «شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» با هیات آمریکایی در ترکیه پایان یافت

جبهه مقاومت ملی با هیات آمریکایی در مورد بحران افغانستان گفت‌وگو کرد--Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

جبهه مقاومت ملی اعلام کرد که اعضای رهبری این جبهه روز جمعه، ۲۳ دی (۱۳ ژانویه)، با هیاتی از شخصیت‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا دیدار کرده‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی در توییتر خود نوشت: «دو طرف در مورد اوضاع جارى افغانستان و راه‌هاى برون‌رفت از بحران فعلی کشور، جلوگيرى از بدتر شدن اوضاع و موثرتر بودن نقش آمريكا گفت‌و‌گو کردند.»

جبهه مقاومت ملی مشخص نکرده است که این ملاقات در کجا صورت گرفت و چه کسانی از این جبهه در آن حضور داشتند.

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، با شماری از نیروهای نظامی به استان پنجشیر رفت و مقاومت مسلحانه علیه طالبان را شکل داد. نیروهای وابسته به جبهه مقاومت ملی در چندین استان حضور دارند و هرازگاهی با نیروهای طالبان درگیر می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان چندین بار به لشکرکشی گسترده به پنجشیر و اندراب – دو قرارگاه مهم نیروهای جبهه مقاومت- دست زدند، اما نتوانستند این نیروها را سرکوب کنند.

این در حالی است که هفته گذشته، نشست سه‌روزه هیات رهبری «شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» با هیات آمریکایی در ترکیه، پایان یافت.

نمایندگان احزاب جمعیت اسلامی، جنبش وحدت اسلامی و شماری از نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان در این نشست شرکت داشتند و وضعیت افغانستان را زیر سلطه‌ طالبان، به این هیات آمریکایی توضیح دادند.

با سقوط حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، شمار زیادی از مقام‌های حکومتی و شخصیت‌های سیاسی، افغانستان را ترک کردند و به کشورهای دیگر رفتند.

بیشتر چهره‌های سیاسی افغان اینک در کشورهای ترکیه، ایران، امارات متحده عربی و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا اقامت دارند.

شخصیت‌های سیاسی افغان مقیم ترکیه، چندین بار با نمایندگان کشورهای مختلف در پیوند با وضعیت جاری افغانستان گفت‌وگو کردند.

اما تلاش برای جمع شدن مقام‌های حکومت سابق و نیروها و شخصیت‌های سیاسی دیگر زیر یک چتر واحد، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

یکی از خواسته‌های اصلی برخی از شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های سابق حکومت افغانستان، تشکیل حکومت «فراگیر» در افغانستان و سهم گرفتن در این حکومت است.

بر خلاف مقام‌های سابق حکومت و سیاسیون در تبعید، طالبان طی ۲۰ سال جنگ با حکومت افغانستان و حامیان بین‌المللی‌اش، در صف واحدی با ایالات متحده آمریکا گفت‌وگو، و زمینه را برای امضای توافقنامه صلح دوحه فراهم کردند.