دیدار اعضای شورای مقاومت ملی با یک هیئت آمریکایی در ترکیه؛ «فشار بر طالبان بیشتر شود»

«شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» در مهر ماه سال‌جاری با هدف مبارزه با طالبان ایجاد شد

دیدار اعضای شورای مقاومت ملی افغانستان با هیات آمریکایی در ترکیه ـ  عکس از فیسبوک محمد محقق 

یک منبع خبری روز چهارشنبه، ۲۱ دی (۱۱ ژانویه)، به ایندیپندنت فارسی گفت که نشست سه‌روزه هیات رهبری «شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان» با هیات آمریکایی در ترکیه، پایان یافت. 

اعضای هیات آمریکایی در این نشست عبارت بودند از ریچارد فونتین، لیزا کورتیس و آنی‌ پی‌فورزهایمر.

به گفته این منبع، نمایندگان احزاب جمعیت اسلامی، جنبش، وحدت اسلامی، و شماری از نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان در این نشست شرکت داشتند و وضعیت افغانستان را زیر سلطه‌ طالبان، به سناتورهای آمریکایی توضیح دادند.

این منبع گفت که شرکت‌کنندگان در این نشست، از ایالات متحده آمریکا خواستند که وضعیت افغانستان را جدی‌ بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «هیات آمریکایی وعده داد که نگرانی‌ها در مورد وضعیت افغانستان را با مجلس سنا و وزارت خارجه آمریکا در میان بگذارند و به رئیس ‌جمهوری جوبایدن فشار آورند که موضع‌گیری جدی در قبال افغانستان، به‌ویژه گروه طالبان، داشته باشد و فشار بر طالبان را بیشتر کند.»

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در حساب کاربری خود در فیسبوک، عکسی از دیدار با هیات آمریکایی به سرپرستی «ریچارد فونتین، مدیر اجرایی مرکز «امنیت جدید آمریکا» منتشر کرده است. 
او نوشته است که در این دیدار پیرامون اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه در پیوند به بحران افغانستان با این هیأت آمریکایی دیدار کرده است.

جزئیات بیشتری در مورد این نشست منتشر نشده است.

یکی از اعضای حزب جنبش ملی افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که باتور دوستم، فرزند مارشال دوستم، معاون رئیس ‌جمهوری در دوره نخست حکومت اشرف غنی، به نمایندگی از حزب جنبش ملی در نشست ترکیه شرکت کرده است.

دیدار سناتورهای آمریکایی با مخالفان طالبان در ترکیه، در حالی صورت می‌گیرد که برخی از شهروندان افغان، امضای توتفق صلح دوحه میان آمریکا و طالبان را یکی از دلایل مهم سرنگونی حکومت پیشین افغانستان می‌دانند.

طبق این توافق، حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان یافت. 

در پی سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، شماری از سیاستمداران و مقام‌های حکومتی این کشور به خارج از کشور رفتند و از جمله در ترکیه، گفت‌وگو و نشست‌هایی در مورد وضعیت افغانستان برگزار کردند. 

«شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» در مهر سال‌ جاری خورشیدی با هدف مبارزه با طالبان ایجاد شد. عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی، عطا محمد نور، رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت، عبدالرب رسول سیاف، رهبر حزب دعوت اسلامی، و یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، اعضای اصلی این شورا به شمار می‌روند و چند تن دیگر از چهره‌های سیاسی افغانستان نیز در آن عضویت دارند.

در بیانیه‌ رسمی «شورای مقاومت» در زمان تاسیس، آمده بود که بر فعالیت‌های سیاسی و نظامی متمرکز است و ترجیح می‌دهند که از طریق گزینه سیاسی به صلح و ثبات در افغانستان کمک کنند. 

این شورا از مردم افغانستان خواسته بود که خود را برای مقاومتی «دشوار» و «درازمدت» آماده کنند. 

یکی از خواسته‌های اصلی برخی از شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های سابق حکومت افغانستان، تشکیل حکومت «فراگیر» در افغانستان و سهم گرفتن در این حکومت است. 

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، مخالفت با طالبان افزایش یافت. «جبهه مقاومت ملی» و «جبهه آزادگان» که ماه‌ها پیش ایجاد شدند، عملیات چریکی علیه طالبان دارند. نیروهای جبهه مقاومت ملی در چندین استان، از جمله پنجشیر و بغلان، حضور دارند و هرازگاهی گزارش درگیری میان جنگجویان این جبهه با طالبان منتشر می‌شود.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، رهبری «جبهه مقاومت ملی» را بر عهده دارد.

طالبان روز‌به‌روز فشار بیشتری بر شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، وارد می‌کنند. در حکومت طالبان، دختران فقط تا کلاس ششم دبستان اجازه دارند مدرسه بروند. طالبان دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را به روی دختران مسدود، و زنان را از بسیاری از حقوق اولیه انسانی، و حتی کار کردن در نهادهای غیردولتی، محروم کردند.