برنامه‌های عربستان سعودی برای تازه‌ترین نشست داووس چیست؟

وزیران اقتصاد، دارایی، سرمایه‌گذاری، صنعت، ارتباطات، امور خارجه و نیز سفیر عربستان سعودی در آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنند

ریاض یکی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد ـ AFP

پنجاه و سومین دوره مجمع جهانی اقتصاد روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، در داووس سوئیس آغاز به کار کرد. در این نشست، رهبرانی از سراسر جهان برای گفت‌وگو در مورد اقتصاد جهانی دیدار و تبادل‌نظر خواهند کرد؛ هرچند، صندلی سیاستمداران و ثروتمندان روس به دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین، خالی خواهد ماند.

وبسایت العربیه در گزارشی، به برنامه‌های عربستان سعودی برای حضور موثر در تازه‌ترین نشست اقتصادی داووس پرداخته است. 

به گزارش این رسانه، با اینکه همه‌گیری کووید – ۱۹ و افزایش قیمت مواد غذایی پس از حمله مسکو به کی‌یف، فشار زیادی به اقتصاد بسیاری از کشورها وارد کرده و تورم جهانی همچنان رو به افزایش است، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس ممکن است در سال ۲۰۲۳ به رونق اقتصادی دست یابند. 

پیش‌بینی‌ صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۲۳، رشد اقتصادی در میان اغلب کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی است، و نیز طبق گزارش دیگری از این نهاد مالی بین‌المللی، عربستان سعودی یکی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان را در سال ۲۰۲۲ داشته است. از سوی دیگر، اگرچه مصرف‌کنندگان در عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز مانند سایر کشورهای جهان، نگران افزایش تورم‌اند، یک نظرسنجی نشان داد که توان مصرف در عربستان سعودی تا سال ۲۰۲۳ همچنان بالا است.

اما مقام‌های عربستان سعودی برای نشست اقتصادی داووس امسال چه برنامه‌هایی دارند؟ بنا به اطلاعات منتشرشده، شماری از مقام‌های عالیرتبه این کشور، از جمله شاهزاده ریما بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، و فیصل الابراهیم، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی، در این کنفرانس شرکت می‌کنند و در تعدادی از میزگردها به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه‌شنبه، ۱۷ ژانویه (۲۷ دی)، قرار است محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در نشستی در مورد فعالیت کشورها برای پیشرفت فناوری در طول شوک‌های اقتصادی جهانی، شرکت کند. همچنین، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در میزگردی حضور خواهد داشت که به چالش‌هایی مانند کمبود مواد غذایی و بحران‌های بشردوستانه می‌پردازد. در همین روز بندر الخرایف، وزیر صنعت و منابع معدنی، نیز در جمع کارشناسانی حاضر می‌شود که در مورد تولید بحث می‌کنند.

چهارشنبه، ۱۸ ژانویه، مقام‌هایی از عربستان سعودی، شامل سفیر این کشور در آمریکا، وزیر صنعت، دارایی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشستی شرکت می‌کنند که به چگونگی عبور کشورها از چالش‌های جهانی، ازجمله چالش‌های مرتبط با نفت، اختصاص دارد.

پنجشنبه، ۱۹ ژانویه، نیز عبدالله السواحه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی، در گفت‌وگویی درباره چگونگی افزایش قابلیت و ظرفیت استفاده از فضای متاورس شرکت خواهد داشت. در همین روز، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، در مجمعی در مورد ارتقای زندگی شهری حضورخواهد یافت.

در نشست‌ دیگری که پنجشنبه برگزار می‌شود، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، به بحث درباره این موضوع می‌پردازد که چگونه فعالان اقتصادی و رهبران سیاسی می‌توانند فعالیت موفقی در زنجیره‌های ارزش جهانی داشته باشند. همزمان، وزیر اقتصاد عربستان سعودی در میزگردی با موضوع «چگونگی مدیریت چالش‌های مالیاتی» حضور خواهد داشت. در پایان این روز نیز نظمی النصر، مدیرعامل شهر نئوم عربستان سعودی، درباره «شهرهای جدید جسورانه» سخنرانی می‌کند.

از چهره‌های جهانی شناخته‌شده حاضر در نشست داووس امسال، می‌توان به جیمی دیمون، مدیرعامل بانک «جی‌پی مورگان»، و کریستیانو آمون، مدیرعامل شرکت «کوآلکوم» اشاره کرد. از دیگر چهره‌های پرطرفدار امسال «ویل آی‌آم» است؛ موسیقیدانی که به سرمایه‌گذار عرصه فناوری تبدیل شده است. مارک بنیوف، از بنیانگذاران شرکت «سیلزفورس»، در داووس به پرسش‌هایی درباره اقدام اخیر خود که حذف ۱۰ درصد از نیروی کار بود، پاسخ خواهد داد.

در همین حال، به گزارش رویترز، تازه‌ترین خبرها حاکی است که رهبران سیاسی مسئول شکل دادن به نظم جدید، در خانه می‌مانند. جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، برخلاف رئیس‌ جمهوری قبلی این کشور، به این سفر نمی‌رود و پیش‌بینی می‌شود که تعداد کمی از اعضای کنگره ایالات متحده در نشست امسال داووس حاضر شوند. ارشدترین نماینده چین در نشست امسال، معاون نخست‌وزیر است. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز که با کندی اقتصاد و اعتصاب کارکنان بخش دولتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، از دیگر غایبان مجمع جهانی اقتصاد خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد