سقوط یک هواپیما در نپال؛ ۶۸ كشته و ۴ مفقود

نپال سابقه‌ای طولانی در زمینه سوانح هوایی دارد و از سال ۱۹۴۶ تاکنون ۴۲ سانحه هوایی مرگبار در آن رخ داده است

نپال روز یکشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، شاهد مرگبارترین سانحه هوایی خود در ۳۰ سال گذشته بود. یک هواپیما در حین پروازی ۲۷ دقیقه‌ای از کاتماندو،‌ پایتخت، به سوی پوخارا، از شهرهای محبوب گردشگران در این کشور، در دره‌ای سقوط کرد و ۶۸ نفر از ۷۲ سرنشین آن کشته شدند. این پرواز هواپیمایی «یتی» نپال، می‌خواست در فرودگاه جدیدی فرود آید که در پوخارا افتتاح شده است. دست‌کم یک شاهد عینی گفته که صدای فریاد قربانیان را شنیده است. در فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، صحنه کج شدن ناگهانی هواپیما را دیده می‌شود که می‌رود تا سقوط کند. 

امدادگران به جست‌وجو در ویرانه‌های سقوط مشغول‌اند و چهار تن از سرنشینان هنوز پیدا نشده‌اند. جست‌وجوها در دره و نهر پایین آن برای پیدا کردن این چهار مفقود تا پاسی از شب ادامه داشت، اما سرانجام متوقف شد و قرار است روز دوشنبه از سر گرفته شود. 

بیشنو تیواری، از ساکنان محلی که برای کمک به امدادگران به نزدیک رودخانه ستی رفته است، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت دود غلیظ و گستره آتش، جست‌وجو را دشوار کرده است. تیواری گفت: «شعله‌ها اینقدر داغ بودند که نمی‌توانستیم نزدیک لاشه هواپیما برویم. صدای مردی را شنیدم که خواهان کمک بود، اما به علت شعله‌ها و دود نمی‌توانستیم نجاتش دهیم.»

به‌گزارش اداره هوانوردی نپال علت این سانحه هنوز روشن نیست. این اداره همچنین تاکید کرد آخرین تماس هواپیما با فرودگاه، از نزدیکی دره ستی و ساعت ۱۰:۵۰ صبح بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از شاهدان این سانحه هوایی گفت از بالکن خانه خود دیده است که هواپیما درست هنگام آغاز تلاش برای فرود آمدن، ناگهان به شدت در هوا پیچ‌و‌تاب خورده و در نهایت مستقیما به دره سقوط کرده است. 

شهر پوخارا در حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب کاتماندو واقع است. هواپیما بیشتر این راه را آمده بود و در کمتر از دو کیلومتری فرودگاه بین‌المللی پوخارا سقوط کرد. بدنه هواپیما در پی اصابت با صخره‌ها چند تکه شد و به پایین دره سقوط کرد. طبق آمار اداره هوانوردی نپال، خارجی‌های کشته‌شده عبارتند از پنج هندی، چهار روس،‌ دو نفر از کره جنوبی، و یک نفر از هر یک از کشورهای ایرلند، استرالیا، فرانسه و آرژانتین. 

نپال سابقه‌ای طولانی در زمینه سوانح هوایی دارد و از سال ۱۹۴۶ تاکنون ۴۲ سانحه هوایی مرگبار در آن رخ داده است. سانحه روز یکشنبه، مرگبارترین مورد از سال ۱۹۹۲ بود. در آن سال، پرواز هواپیمایی بین‌المللی پاکستان با ۱۶۷ سرنشین هنگام تلاش برای فرود در کاتماندو، در دره‌ای سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ به بعد به دلیل موازین بد ایمنی، هرگونه پرواز از نپال را به سوی کشورهای این اتحادیه منع کرده است. ایکائو، سازمان جهانی هوانوردی، در سال ۲۰۱۷ به بهبودهایی در عرصه هوانوردی در نپال اشاره کرد، اما اتحادیه اروپا این ممنوعیت را همچنان حفظ کرده و خواهان اصلاحات اداری و ساختاری است. 

بیشتر از جهان