وال‌استریت‌ژورنال: جمهوری اسلامی صادرات نفت ارزان به سوريه را محدود کرد

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت که تهران قیمت هر بشکه نفت صادراتی به سوریه را دو برابر کرده و به نرخ بیش از ۷۰ دلار در ازای هر بشکه رسانده است

هر روز ساکنان پایتخت سوریه ساعت‌ها در نزدیکی پمپ‌بنزین‌های بدون بنزین صف می‌کشند     عکس از : خبرگزاری فرانسه 

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، جمهوری اسلامی ایران صادرات نفت ارزان به سوریه را محدود و متحد خود را در بحران رها کرده است. به نوشته این روزنامه، تهران قیمت نفت صادراتی خود را برای دمشق دوبرابر کرده و این اقدام به کمبود سوخت در سوریه خواهد انجامید.

جمهوری اسلامی ایران، خاصه در یک دهه گذشته، به‌منظور گسترش نفوذ خود در سوریه و به چالش کشیدن رقبای منطقه‌ای، به‌ویژه عربستان سعودی و اسرائیل، از توزیع پول نقد و فروش نفت ارزان یا رایگان استفاده کرده است. حکومت ایران و روسیه حامیان نظامی اصلی دولت بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه‌، به‌شمار می‌روند و به او کمک می‌کنند تا شورش مسلحانه‌ای را که از سال ۲۰۱۱ و در جریان قیام‌های بهار عربی در حمایت از دموکراسی آغاز شد، سرکوب کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به همتایان سوری خود اعلام کرده‌اند که با رسیدن به اوج تقاضای زمستانی، اینک باید هزینه بیشتری برای محموله‌های نفت اضافی بپردازند. وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشته است تهران قیمت را دو برابر کرده و به بیش از ۷۰ دلار در ازای هر بشکه رسانده است. تهران همچنین از دمشق خواسته که بهای محموله‌های نفتی را پیشاپیش بپردازد و درخواست‌های جدید سوریه را برای تحویل اعتباری، رد کرده است. این اقدام، اقتصاد سوریه را که بیش از نیمی از نیازهای نفتی خود را از ایران تامین می‌کند، تحت فشار قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تحلیلگران، این اقدام تهران باعث شده است سوریه به بدترین کمبود سوخت از زمان آغاز جنگ داخلی دچار شود. به گفته رسانه‌های سوری، ساکنان پایتخت سوریه هر روز ساعت‌ها در نزدیکی پمپ‌بنزین‌های بدون بنزین صف می‌کشند. هزینه حمل‌و‌نقل افزایش یافته و با افزایش قیمت کالاها، اقتصاد سوریه تحت فشار قرار گرفته است. دولت سوریه ماه گذشته با هدف صرفه‌جویی درمصرف انرژی، برخی از دفاتر اداری را چند روز تعطیل کرد. بسیاری از کارخانه‌ها نیز دارند تعطیل می‌شوند، زیرا با کمبود برق مواجه‌اند و دسترسی به سوخت برای راه‌اندازی ژنراتورها نیز دشوار است.

بدترین ضربه را افراد کم‌درآمد می‌بینند که در وضعیت کنونی، بسیاری از آن‌ها از چوپ و پوست پسته برای گرم کردن خانه و پخت‌وپز استفاده می‌کنند. با افزایش پنج برابری قیمت سوخت در سال گذشته، تامین سوخت برای بخاری‌ها، به‌ویژه برای شهروندهای فقیر سوریه، بسیار سخت شده است. با افزایش خشم مردم از کمبود سوخت، برخی از مردم به‌رغم هراس از سرکوب دولتی، به خیابان‌ها می‌آیند تا اعتراض کنند.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در تهران، گفت در حال حاضر «خودمان تحت فشاریم» و دلیلی برای فروش نفت به سوریه با قیمت پایین وجود ندارد.

سوریه معمولا ماهانه دست‌کم دو محموله نفت از ایران دریافت می‌کند، اما نفتکش بعدی قرار نیست تا اوایل مارس، ایران را به مقصد سوریه ترک کند.

تحلیلگران می‌گویند در شرایطی که روسیه درگیر جنگ در اوکراین است و ایران در تلاش برای تثبیت اقتصاد خود، به نظر می‌رسد بشار اسد فضای کمتری برای مانور دارد و ممکن است از دیگر همسایگان نفت‌خیر، از جمله رقبای ایران، یعنی عربستان سعودی یا امارات متحده عربی، کمک بخواهد.