حمله پهپادی به یک «نفتکش ایرانی» در سواحل سوریه

خبرگزاری فرانسه از قول دیدبان حقوق بشر سوریه از مرگ سه نفر بر اثر حمله به نفتکش ایرانی در سواحل سوریه خبر داد

هنوز واکنش یا اظهار رسمی از سوی تهران در تایید یا تکذیب ایرانی بودن نفتکش گزارش نشده است- SANA / AFP

رسانه‌های سوری روز شنبه از آتش گرفتن یک نفتکش در آب‌های نزدیک به آن کشور خبر دادند که گمان می‌رود هدف حمله پهپادی از آن سوی آب‌های سرزمینی لبنان قرار گرفته است.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، تانکر در دهانه بانیاس و پس از قرار گرفتن در معرض آنچه تصور می‌شود حمله یک پهپاد از سمت آب‌های لبنان بوده، دچار آتش سوزی شده است.

جزئیات بیشتر و این که نفتکش مذکور متعلق به چه کشوری است در گزارش سانا مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه گزارش داده است که نفتکش مذکور ایرانی بوده و احتمالا هدف حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز بدون اشاره به ایرانی بودن یا نبودن آن، به نقل از وزارت نفت سوریه نوشت واحدهای آتش نشانی برای اطفای حریق در یکی از مخازن نفتکش به محل اعزام شده‌اند.

ساعتی بعد، رویترز از قول یک خبرنگار شبکه العالم ایران گزارش داد که نفتکش مذکور یکی از سه نفتکش ایرانی است که اخیرا به ترمینال نفتی در آن محل وارد شده است.

خبرگزاری فرانسه از قول دیدبان حقوق بشر سوریه از مرگ سه نفر بر اثر حمله به نفتکش ایرانی در سواحل سوریه خبر داد.

با این حال خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران می‌گوید، بر اساس برخی اخبار، سانحه برای کشتی دیگری در این ساحل رخ داده و‌ مربوط به کشتی که بار ایرانی حمل می‌کند نیست.

بیشتر منابع نفتی سوریه خارج از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی هستند، اما دو پالایشگاه در مناطق دولتی هنوز فعال هستند و دمشق به میزان زیادی به نفت و سوخت وارداتی از ایران متکی است.

حمله به کشتی‌های ایرانی در منطقه پیش از این نیز سابقه داشته و اسرائیل متهم اصلی بوده است. کشتی‌های اسرائیلی نیز در خاورمیانه هدف خرابکاری بوده‌اند که ایران مظنون اصلی آنها بوده است.

اوایل ماه جاری میلادی یک کشتی باری ایرانی در نزدیکی یمن هدف حمله قرار گرفت که گفته می‌شود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آن به عنوان یک پایگاه تجسسی به نفع حوثی‌ها استفاده می‌کند.