شرایط وخیم بازداشتی‌ها در زندان فشافویه؛ وسایل گرمایشی و دارو و لباس زمستانی نیست

تازه‌ترین گزارش از وضعیت بازداشتی‌های خیزش سراسری در زندان تهران بزرگ می‌گوید زندانیان از ابتدایی‌ترین امکانات اولیه بهداشتی و رفاهی محروم‌اند

به‌گزارش خبرگزاری هرانا زندانیان محبوس در زندان «تهران بزرگ» که به دلیل موقعیت مکانی آن به زندان فشافویه نیز معروف است، همچنان با مشکلاتی مانند نبود آب گرم و لوازم بهداشتی، دسترسی نداشتن به لباس مناسب زمستان و همچنین فقدان وسایل گرمایشی مواجه‌اند.

در سالیان اخیر، بسیاری از زندانیان سیاسی در ایران پس از آزادی از این زندان، از شرایط غیرانسانی حاکم بر آن و نبود امکانات اولیه بهداشتی و غذایی برای زندانیان خبر داده بودند. حالا در گزارش تازه‌ای که درباره آخرین وضعیت زندان تهران بزرگ منتشر شده، آمده است که شمار زیادی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری اخیر که به این زندان منتقل شده‌اند، به دلیل سرمای شدید محیط زندان و مشکلات گرمایشی، به آنفلوانزا و سرماخوردگی مبتلا شده‌ و از رسیدگی پزشکی مناسب محروم‌اند.

یک منبع مطلع روز یکشنبه ۲۵ دی‌، به هرانا، ارگان مجموعه خبری فعالان حقوق بشر در ایران، گفت: «بیش از هزار تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری اخیر در زندان تهران بزرگ‌اند. این افراد هر روز دو بار برای سرشماری به حیاط زندان منتقل می‌شوند و به ناچار مدتی طولانی را به‌صورت نشسته در هوای سرد زمستان سپری می‌کنند. این در حالی است که مسئولان زندان طی دو روز گذشته از ارائه لباس گرم به معترضان بازداشتی امتناع کرده‌ و حتی امکان تهیه لباس زمستانی با هزینه شخصی را نیز از آن‌ها سلب کرده‌اند.»

این منبع مطلع همچنین توضیح داد که شرایط موجود در زندان به شیوع بیماری آنفلوانزا میان معترضان بازداشتی منجر شده است و آن‌ها به داروهای موردنیاز خود دسترسی ندارند. به علاوه، بهداری زندان نیز به وضعیت سلامتی آن‌ها رسیدگی نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از زندانیان سیاسی در گزارش‌هایی که پیش از این درباره شرایط وخیم زندان تهران بزرگ منتشر شده بود، خبر داده بودند که بهداری این زندان پولی است و زندانیان برای دریافت خدمات پزشکی معمول مانند داروهای سرماخوردگی باید تا ۳۰۰ هزار تومان به حساب کارمندان زندان واریز کنند یا چند بسته سیگار رشوه بدهند.

هرانا در روزهای گذشته خبر داده بود که بازداشتی‌های خیزش سراسری اخیر که در تیپ ۶ زندان تهران بزرگ به‌سر می‌برند، با مشکلاتی همچون نبود لوازم بهداشتی و آب گرم، بهره‌مند نبودن از غذای کافی و سالم و همچنین تراکم جمعیت بالای زندانیان و بازداشت‌شدگان مواجه‌اند.

در روزهای اخیر، چندین نفر از بازداشتی‌های خیزش سراسری از جمله سهند نورمحمدزاده از «شکنجه و اعدام‌های ساختگی» در زندان فشافویه تهران برای آزار و اذیت زندانیان سیاسی پرده برداشتند. شماری از زندانیان هم در یک سال اخیر در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی و ضرب‌وشتم ماموران زندان خودکشی یا اعتصاب غذا کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها در سخنان خود ادعا کرده‌اند که کیفیت زندان‌های ایران از زندان‌های بسیاری از کشورهای غربی مانند آمریکا بالاتر است، اما روشنگری‌های بازداشت‌شدگان از داخل زندان‌های ایران کذب بودن ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی را ثابت می‌کند.

در ماه‌های گذشته تعداد از زنان بازداشتی در زندان‌های ایران از جمله هستی امیری، نرگس ادیب، فریبا اسدی، سپیده قلیان، گلاره عباسی، صبا کردافشاری، عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی با انتشار نامه‌هایی درباره در خطر بودن جان زندانیان به دلیل «نبود فضا برای بازداشتی‌های جدید و دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی» هشدار داده بودند.

ده‌ها زندانی سیاسی در ایران از جمله بکتاش آبتین، بهنام محجوبی، عادل کیانپور، عماد حیدری، هدی صابر، افشین اسانلو، شاهرخ زمانی، پیام خالدی و وحید صیادی نصیری به دلیل فقدان دسترسی به امکانات پزشکی و دارو در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی جان باخته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱‌ با انتشار گزارشی تحقیقی با عنوان «در اتاق انتظار مرگ»، مقام‌های جمهوری اسلامی را به «ممانعت عامدانه» از درمان زندانیان متهم و اعلام کرد که این «سیاست بی‌رحمانه‌» در موارد زیادی به مرگ زندانیان منجر شده است.