روسیه مدعی بر پیروزی در سولدار شد؛ اوکراین می‌گوید مقاومت‌ ادامه دارد

تصرف این شهر در منطقه دونتسک برای پوتین پیروزی نمادینی است، اما تلفات ممکن است چنان زیاد باشد که به پیروزی نیرزد

مقام‌های اوکراین روز پنجشنبه گفتند بیش از ۵۰۰ غیرنظامی و ازجمله ۱۵ کودک در این شهر به دام افتاده‌اند- REUTERS/Clodagh Kilcoyne

روسیه مدعی شده است نیروهایش طی یک موفقیت جنگی نادر برای مسکو، پس از ماه‌ها عقب‌نشینی کنترل شهر سولدار واقع در شرق اوکراین را در اختیار گرفته‌اند.

اوکراین این ادعاها را رد کرد و گفت نیروهایش همچنان در این شهر واقع در دونتسک که معادن نمک دارد می‌جنگند، شهری که هدف حمله بی‌امان روس‌ها بوده است.

از دیدگاه روسیه جنگ با هدف تصرف سولدار و شهر نزدیک آن، باخموت، کلید تصرف کل دونباس بوده است و این کشور به محاصره نواحی دونتسک و لوهانسک اقدام کرده که از اولویت‌های حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین است. در عوض، کی‌یف نیز در پی آن بوده است که نشان دهد روسیه در این اقدام شمار زیادی از نیروهای نظامی خود را فدا کرده است. مقام‌های غربی می‌گویند پیروزی مسکو در این دو شهر بیشتر نمادین است تا راهبردی.

مزدوران گروه واگنر که با روسیه هم‌پیمان‌اند، مدعی شدند روزها پیش از آنکه مسکو رسما دراین‌باره سخنی بگوید، این شهر را تصرف کرده‌اند، در حالی که کم‌کم بین یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه معروف به «آشپز پوتین»، و کرملین شکافی پدید می‌آید.

وزارت دفاع مسکو در بیانیه اولیه‌اش در روز جمعه اعلام کرد: «تصرف سولدار با بمباران مداوم دشمن با استفاده از حمله نظامی و نیروهای هوایی ارتش، نیروهای موشکی و توپخانه‌ گروهی از نیروهای روس ممکن شد.» سپس پریگوژین با انتشار بیانیه‌ای گفت از خواندن متن خبر وزارت دفاع «تعجب» کرده است. او تاکید کرد «حتی یک سرباز چترباز هم» در این شهر نبوده است و در‌مورد «توهین به جنگجویان [ش]» و «دزدیدن دستاوردهای دیگران» هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع بعدا بیانیه دومی منتشر کرد تا وضعیت را «روشن» کند. در این بیانیه آمده است: «در‌مورد حمله مستقیم به شهر سولدار که به اشغال نیروهای اوکراین درآمده بود، این عملیات مبارزاتی با اقدام شجاعانه و فداکارانه داوطلبان گروه تهاجمی واگنر با موفقیت انجام شد.»

پریگوژین شامگاه جمعه مدعی شد: «مقام‌هایی که می‌خواهند از جای خود تکان نخورند»، خودشان بیشترین خطر را برای پیشروی گروهش در اوکراین دارند.

اوکراین معمولا دوست دارد در بیانیه‌هایش از کشمکش‌های داخلی روسیه بیشترین بهره‌برداری را بکند، اما کی‌یف بیشتر دغدغه آن را داشت که ادعاهای پیروزی مسکو را تکذیب کند. سرهی چریواتی، سخنگوی فرماندهی ارتش شرق اوکراین، گفت: «یگان‌های ما آنجا حضور دارند و شهر در کنترل روسیه نیست.»

یک افسر اوکراینی حاضر در این منطقه نیز که خواست نامش فاش نشود، به‌دلیل آنکه اجازه صحبت با رسانه‌ها را نداشت، به رویترز گفت که روس‌ها شهر را کاملا تصرف نکرده‌اند.

«دیشب گلوله‌باران توپخانه‌ای هر دو طرف جهنمی بود. تا آنجا که می‌دانم، بچه‌های ما از برخی بخش‌های [سولدار] با نظم و ترتیب خارج شده‌اند و اکنون گروه‌های [رزمی] در حال ضدحمله‌اند، اما شهر را همچنان در اختیار داریم.»

مقام‌های اوکراین روز پنجشنبه گفتند بیش از ۵۰۰ غیرنظامی و ازجمله ۱۵ کودک در این شهر به دام افتاده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدیویی شب پنجشنبه با تشکر از دو یگان سولدار گفت: «ضمن حفظ مواضعشان، خسارات چشمگیری به دشمن زده‌اند.»

در حالی که کی‌یف نگران است روسیه تهاجم جدیدی از سمت بلاروس انجام دهد و نیروهای نظامی اوکراین در نزدیکی مرز این نزدیک‌ترین متحد مسکو سرگرم تمرینات نظامی‌اند تا آمادگی داشته باشند، یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه گفت اگر کی‌یف تصمیم بگیرد به هر یک از این کشورها «حمله» کند، آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، ممکن است وارد جنگ با اوکراین شود.

روسیه در فوریه گذشته، از بلاروس همچون سکوی پرشی برای حمله به اوکراین استفاده کرد و از ماه اکتبر، نیروهایی را برای انجام تمرینات نظامی مشترک به بلاروس اعزام کرده است.

در ضمن، متحدان اوکراین نیز با وعده‌های تسلیحاتی جدید به افزایش حمایت خود ادامه دادند. فنلاند نیز با پیوستن به لهستان قول داد تانک‌های لئوپارد ساخت آلمان برای اوکراین بفرستد و این اقدام در چارچوب ائتلاف غرب برای تامین کردن این تانک‌ها است. البته آلمان ‌که به نظر می‌رسد از نبود تمایل اولیه دست برداشته است، باید اجازه چنین کاری را بدهد.

هفته آینده، هم‌زمان با میزبانی لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، از سران امور دفاعی متحدان در پایگاهی هوایی در آلمان، احتمال دارد کمک‌های تسلیحاتی مهم و جدیدی اعلام شود.

رویترز در تهیه این گزارش مشارکت داشته است

 

© The Independent

بیشتر از جهان