گروه واگنر روسیه ادعای خرید تسلیحات از کره شمالی را رد کرد

«همه می‌دانند که کره شمالی مدت‌ها است هیچ سلاحی به روسیه نمی‌دهد»

گروه واگنر را افسران سابق ارتش تاسیس کرده‌اند، این گروه به ارتکاب اعمال خلاف و جنایات گوناگون متهم است - AFP

گروه واگنر روسیه ادعای آمریکا مبنی بر خرید تسلیحات از کره شمالی را رد کرد، اقدامی که ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این هفته گفت سازمان اطلاعات آمریکا دریافته است که گروه واگنر هم‌زمان با جنگ این گروه در کنار نیروهای روسی در اوکراین، تجهیزاتی را برای کمک به نیروهایش تامین کرده بود.

کربی گفت: «ارزیابی ما این است که این مقدار تسلیحات تحویل شده به واگنر، پویایی میدان جنگ در اوکراین را تغییر نخواهد داد.»

«اما قطعا نگرانیم که کره شمالی قصد داشته باشد تجهیزات نظامی بیشتری به روسیه تحویل بدهد.»

گروه واگنر این ادعا را «شایعه و حدس و گمان» خواند و آن را رد کرد.

رویترز به نقل از یوگنی پریگوژین، مالک واگنر، در بیانیه‌ای گفت: «همه می‌دانند کره شمالی مدت‌ها است که هیچ سلاحی به روسیه نمی‌دهد و حتی تلاشی نیز برای این کار صورت نگرفته است.»

نه کربی و نه پریگوژین مدرک خاصی برای اثبات ادعای خود ارائه نکردند. اقدام نظامی در اوکراین با جنگ اطلاعاتی احزاب مختلف همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ده ماه بعد از حمله نیروهای روسی به اوکراین، توجه بیشتری به نقش مزدوران خصوصی مثل گروه واگنر معطوف شد، به شکلی که سازمان‌های مستقر در ایالات متحده آمریکا مثل بلک واتر نیز در جریان به‌اصطلاح جنگ علیه تروریسم موردبررسی دقیق قرار گرفتند.

اریک پرینس، [افسر] نیروی دریایی سابق، در سال ۱۹۹۶ [شرکت] بلک واتر را تاسیس کرد و از سال ۲۰۱۱ این شرکت آکادمی نام گرفت.   

بلک واتر به دلیل قتل‌عام میدان نیسور بغداد در سال ۲۰۰۷ که طی آن گروهی از کارکنان این شرکت ۱۷ غیرنظامی عراقی را کشتند، به شهرت رسید؛ اما تعدادی از این جنگجویان که در ایالات متحده آمریکا محکوم شده بودند، بعدا مورد عفو دونالد ترامپ قرار گرفتند.

گروه واگنر را نیز افسران سابق ارتش تاسیس کرده‌اند، این گروه نیز به ارتکاب اعمال خلاف و جنایات گوناگون متهم است، اتهام‌هایی که بارها آن‌ها را رد کرده است.

کربی پیش‌تر در ماه جاری ادعا کرد که گروه واگنر ۵۰ هزار جنگجو در اوکراین دارد که ۱۰ هزار تن از آن‌ها پیمانی و ۴۰ هزار نفر مجرم‌اند.

مقام‌های آمریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند کره شمالی با فروش تسلیحات ادعایی به این شرکت نظامی خصوصی، تحریم‌های سازمان ملل که پیونگ‌یانگ را از واردات یا صادرات سلاح منع می‌کند، نقض کرده است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، این را «نفرت‌انگیز» خواند که روسیه عضو دائم و دارای حق وتو شورای امنیت که این تحریم‌ها را اعمال کرده است، اکنون از تسلیحات کره شمالی و ایران «برای ادامه جنگ تجاوزکارانه‌اش علیه اوکراین» استفاده می‌کند.

دولت بریتانیا همچنین روسیه را به دلیل خرید تسلیحات ادعایی واگنر محکوم کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه، گفت: «اینکه پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای کمک گرفتن به کره شمالی روی آورده، نشانه‌ استیصال و انزوای روسیه است. ما با همکاری شرکای خود کاری می‌کنیم که کره شمالی بهای سنگینی برای حمایت از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین بپردازد.»

با دور شدن بیشتر اروپا و غرب از مسکو، کره شمالی به دنبال تقویت روابط خود با روسیه است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان