لیندزی گراهام خواستار تحقیق در مورد نحوه خروج آمریکا از افغانستان شد

آمریکا نگران بازگشت تروریست‌های بین‌المللی به افغانستان است

لیندزی گراهام اعتقاد دارد که خروج شتابزده آمریکا از افغانستان باعث شد تا پوتین به اوکراین حمله کند-KEVIN DIETSCH / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

با گذشت یک سال از خروج شتابزده آمریکا از افغانستان، دولت‌مداران این کشور نگران بازگشت تروریست‌های بین‌المللی به لانه‌های قدیمی‌شان‌اند. با سلطه طالبان بر افغانستان در پی خروج نیروهای ناتو از این کشور، جغرافیای افغانستان دوباره به بهشت موعود تروریست‌ها تبدیل شده و شبکه‌های تروریستی جهانی در پی ایجاد پایگاه در افغانستان و گسترش فعالیت‌هایشان در سراسر جهان‌اند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری خواه سنای آمریکا، در مقاله‌ای که در وب‌سایت فاکس نیوز منتشر شد، انتقادهای تندی را علیه عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد افغانستان مطرح کرده است. لیندزی گراهام در مقاله‌اش نوشت که تصمیم بایدن برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان به آن صورت عجولانه، جنگ علیه تروریسم را به بدترین شکل آن به نقطه آغاز بازگرداند.

گراهام گفت تصمیم احمقانه و بدون تفکر بایدن برای خروج از افغانستان، آمریکا را برای دهه‌ها آزار خواهد داد. او معتقد است که یک سال پس از خروج آمریکا از افغانستان، تروریست‌ها در بهترین موقعیت از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قرار دارند. به باور گراهام، دولت بایدن متحدان این کشور در افغانستان را به حال خود رها کرد، اجازه داد میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به دست طالبان بیفتد و به جهانیان نشان داد که آمریکا متحدی نامطمئن است.

بدتر از همه، تصمیم دولت بایدن برای عقب‌نشینی از افغانستان، جنگ علیه تروریسم را با قرار دادن بازیگران بد برای به دست آوردن دوباره قدرت در این منطقه بی‌ثبات جهان، از سر گرفت. لیندزی گراهام اعتقاد دارد که خروج شتابزده آمریکا از افغانستان باعث شد تا پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به اوکراین حمله کند، به چین جرات بیشتری داد تا تهاجمی‌تر علیه تایوان عمل کند و برای دولت‌مداران جمهوری اسلامی ایران فرصت سرکشی بیشتر را مهیا کرد و همین‌طور، زمینه بیشتری را برای بازسازی گروه‌های اسلام‌گرای افراطی شبه‌نظامی فراهم کرد.

به همین دلیل، به باور گراهام، تصمیم خروج بایدن از افغانستان باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چی اتفاقی در افغانستان رخ داد. سناتور جمهوری‌خواه خطاب به هواداران خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: «گذاشتن افغانستان روی دست تروریست‌ها، احمقانه‌ترین کاری بود که آمریکا انجام داد. بدون استقرار نیروهای آمریکا در آن منطقه، نیروهای تروریستی دوباره به سمت ما خواهند آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیندزی گراهام گفت توقع داشتم تا جو بایدن از تجربه تلخ خروج ناموفق اوباما از عراق درس‌هایی گرفته باشد، اما بایدن نشان داد که هیچ چیزی از آن تجربه به دست نیاورده است. پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، داعش به سرعت شروع به نفوذ و قدرت گرفتن در عراق کرد، بخشی وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورد و در آن منطقه نخستین دولت تروریستی جهان را ایجاد کرد.

رهبر داعش از تمام نیروهای جهادی در گوشه و کنار جهان خواست تا علیه منافع آمریکا و اروپا اقدام کنند. گسترش نفوذ داعش در عراق و سوریه، باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، را مجبور کرد تا دوباره نیروهای آمریکایی را به عراق بازگرداند. به گفته گراهام، بایدن تنها با خروج شتابزده از افغانستان این کشور را به هم نریخت، بلکه همکاران افغان نیروهای آمریکایی را نیز که سال‌ها در کنار آن‌ها جنگیده بودند به حال خود رها کرد.

ژنرال فرانک مک کنزی، مسئول عملیات خروج از افغانستان، چند روز قبل گفته بود عملیات تخلیه دو هفته‌ای در افغانستان از همان اول محکوم به شکست بود. سناتور جمهوری‌خواه آمریکا معتقد است عقب‌نشینی بایدن، به افغانستان اجازه داد تا بار دیگر به پناهگاه امن سازمان‌های تروریستی بین‌المللی مانند القاعده و داعش تبدیل شود. اخیرا، کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، اگرچه به درستی مورد تجلیل قرار گرفت، دلیل روشنی است بر اینکه رهبری القاعده و طالبان دوباره با یکدیگر هماهنگ شده بودند. آخرین باری که این هماهنگی شکل گرفت، حادثه خونین ۱۱ سپتامبر رخ داد. گراهام در آخر مطلبش نوشت یک سال بعد از خروج غیرمسئولانه بایدن از افغانستان، تروریسم در حال راهپیمایی به سوی آمریکا است. کشور ما کاملا در معرض حمله‌های آتی است. نظم جهانی در حال فروپاشی است؛ همه اینها به‌دلیل انگیزه سیاسی نادرست رئیس‌جمهوری بایدن برای پایان دادن به جنگ افغانستان با یک ضرب‌الاجل خودسرانه است.

با اینکه عملکرد جو بایدن در رابطه با خروج شتابزده از افغانستان که باعث سقوط دولت جمهوری در این کشور نیز شد، با انتقاد تند سیاستمداران آمریکایی روبرو شده است، اما رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان بر مواضع خود تاکید می‌کند و این خروج را لازم می‌داند. او بارها گفته است که تصمیم برای خروج یکی از بهترین تصمیم‌های او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بوده است که هرگز از آن پشیمان نخواهد شد.

بیشتر از جهان