مجلس نمایندگان، نشستی محرمانه در مورد خروج آمریکا از افغانستان برگزار می‌کند

در این نشست، مقام‌های آمریکایی که در داخل افغانستان عملیات تخلیه را رهبری می‌کردند، به پاسخگویی فرا خوانده می‌شوند

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، عوامل خروج آمریکا از افغانستان را پاسخگو می‌سازد-- JOSE LUIS MAGANA / AFP

 

رسانه آمریکایی (The Hill)، جمعه شب ۲۰ خرداد (۱۹ ژوئن) گزارش داد که قرار است کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، پانزدهم ژوئن یک نشست توجیهی محرمانه در باره نحوه عملکرد دولت بایدن در خروج از افغانستان برگزار کند.

در این نشست، در‌خصوص سیاست آمریکا در افغانستان بحث خواهد شد و قرار است مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات متحده نیز در این نشست شرکت کنند.

پنج مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده که مسئولیت عملیات خروج از افغانستان را به عهده دارند در این نشست حضور خواهند داشت. این فهرست شامل جان باس، معاون وزیر مدیریت که به افغانستان اعزام شده بود تا عملیات تخلیه را انجام دهد، برایان مک کئون، معاون وزیر خارجه در امور مدیریت و منابع و مشاور وزارت خارجه‌، مولی فی که در سمت معاونت نماینده ویژه برای مصالحه افغانستان خدمت می‌کرد و توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، است.

این افراد در این نشست حضور خواهند داشت تا در مورد خروج پر هرج‌ومرج آمریکا از افغانستان، به پارلمان این کشور پاسخ بدهند.

دو نماینده مجلس آمریکا، گریگوری میکس و مایکل مک کال، رهبری هیئت برگزارکننده این نشست را به عهده دارند. مک کال در گفت‌وگو با این رسانه گفت: «این ناامیدکننده است که از اوت ۲۰۲۱ تاکنون، کمیته روابط خارجی فقط یک نشست پاسخگویی درباره این موضوع داشته باشد.»

او تاکید کرد: «مردم آمریکا سزاوار یک تحقیق شفاف و قوی‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست محرمانه قرار است با عنوان «بحث در مورد تحول سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان از سال ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۲۱» برگزار شود. پیش از این نیز مجلس نمایندگان آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقام‌های کابینه را به پاسخگویی در مورد آنچه در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان اتفاق افتاد، وادار کردند.

نشست پانزدهم ژوئن که قرار است بخشی از آن پشت درهای بسته و بخش دیگری به‌طور علنی برگزار شود، افرادی را که عملا مسئول عملیات تخلیه از افغانستان بودند و مسئولیت عملی کردن سیاست آمریکا در این کشور را به عهده داشتند، به پاسخگویی فرا می‌خواند.

سخنگوی کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به رسانه (The Hill) گفت: «هدف این نشست، ایجاد درک کامل‌تر از سیاست ایالات متحده در مورد افغانستان است، به‌ویژه تصمیم‌هایی که به خروج ایالات متحده از افغانستان منجر شد و درس‌های مهمی که دولت آمریکا از این درگیری ۲۰ ساله آموخت.»

خروج ایالات متحده از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ لکه‌ای محو‌نشدنی بر عملکرد دولت بایدن بر جا گذاشت. مردم و قانونگذاران آمریکا، دولت بایدن را در تشخیص این‌که دولت و نیروهای نظامی افغان به تنهایی توانایی دفاع ندارند، ناکام ارزیابی می‌کنند و معتقدند که آمریکا با این خروج و تحویل دادن افغانستان به طالبان، در جنگ ۲۰ ساله شکست خورده است.