ادامه تظاهرات جمعه‌ها در زاهدان؛ مولوی عبدالحمید: مشکلات مردم در جلسه با مداحان حل نمی‌شود

مردم زاهدان با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر لاریجانی» به خیابان آمدند

مردم زاهدان، روز جمعه ۲۳ دی‌ماه، در پانزدهمین جمعه پیاپی بار دیگر پس از نماز جمعه دست به تظاهرات ضدحکومتی زدند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی سردادند.

براساس ویدیوهای منتشر شده، معترضان در تظاهرات خود شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «مرگ بر لاریجانی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «بسیجی سپاهی، دشمن ما شمایی»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» سر دادند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در برخی دیگر از شهرهای سیستان و بلوچستان، از جمله در راسک نیز مردم معترض به خیابان آمده‌اند و شعارهای ضدحکومتی سر داده‌اند.

از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ماه به این سو، مردم معترض سیستان و بلوچستان هر جمعه با وجود سرکوب گسترده، تظاهرات ضدحکومتی را برپا کرده‌اند. 

پیش از تظاهرات روز جمعه، مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان، بار دیگر در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، با حمایت از معترضان از حکومت به تندی انتقاد کرد.

او گفت که مردم ایران «تغییرات بزرگ» می‌خواهند و تنها راه‌حل برون‌رفت از مشکلات «مذاکره» است، به‌شرط آنکه مسئولان جمهوری اسلامی «دید وسیع و همت بلند» داشته باشند و صدای مردم ایران را بشنوند.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، به دیدار اخیر علی خامنه‌ای با گروهی از مداحان حکومتی کنایه زد و تلویحا خطاب به او گفت که مشکلات کشور نه با ائمه جمعه حل می‌شود و نه با مداحان، بلکه باید پای مذاکره با بزرگان اقوام، نخبگان دلسوز، منتقدان، مخالفان و متفکران بنشینید، حرف مردم ایران را بشنوید و تغییراتی را که می‌خواهند ایجاد کنید.

مولوی عبدالحمید، با انتقاد از احکام قضایی سنگین علیه معترضان و نسبت‌ دادن آنان به کشورهای خارجی تاکید کرد که معترضان، خارجی نیستند، مردم ایران‌اند و مشکلاتشان با احکام قضایی و اعدام حل نمی‌شود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به فراگیر شدن اعتراض‌ها در میان طیف‌های مختلف اجتماع، ازجمله زنان، جوانان، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، نخبگان و عموم مردم اشاره کرد و افزود که در میان این مردم است و نمی‌تواند مشکلاتشان را نفی کند. او همچنین احضار و بازداشت معترضان، ازجمله روزنامه‌نگاران، فعالان، زنان و دانشجویان را خلاف موازین حقوق انسانی دانست.

عبدالحمید در ادامه نیز تاکید کرد که در‌مورد حقوق انسانی فارغ از وابستگی‌های قومی و مذهبی صحبت می‌کند و خیرخواه ایران است و وظیفه خود می‌داند که دلسوز باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جمعه اهل سنت زاهدان، با تاکید بر اهمیت امنیت ایران، اعتراض مسالمت‌آمیز را حق شهروندان دانست و به مقام‌های حکومت هشدار داد که با دستگیری و کشتار، راه معترضان را مسدود نکنند. او در ادامه افزود: «اگر جوانی کتک بخورد و شکنجه بشود، انگار همه ایران شکنجه شده است. این‌ها جوان‌اند، غرور دارند، عزت‌نفس آنان نباید شکسته شود.»

عبدالحمید به بازداشت گسترده دانشجویان و زنان و شکنجه آنان نیز اشاره کرد و گفت که «این‌ها دختران ما هستند. این‌ها جوانان ما هستند که در مدارس و دانشگاه‌های زیر دست خودمان تعلیم دیدند، باید به مشکلاتشان توجه کرد.»

مولانا عبدالحمید خواستار برقراری «عدالت» و «برابری» در میان همه اقشار و طیف‌های جامعه شد و تلویحا خطاب به خامنه‌ای گفت که وظیفه حاکم است که به مشکلات مردم رسیدگی کند، همه را ببیند. دوست، مخالف و منتقد را ببیند و به عدل حکومت کند، وگرنه باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشد.

مولوی عبدالحمید به گسترش فقر در کشور، از دست رفتن ارزش پول ملی، گرانی و تورم نیز اشاره کرد و افزود که در شرایط فعلی استرس و اضطراب در کشور حاکم شده است و هرگونه اعتراضی هم برای مردم تبعات دارد. او در ادامه نیز تاکید کرد که مشکلات مردم، تنها اقتصادی نیست و مشکلات زیاد دیگری نیز وجود دارد.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان با انتقاد از اینکه مسئولان کشور ازجمله رئیس‌جمهوری برای گفت‌وگو با منتقدان، وقت ملاقات نمی‌دهند، گفت به ما می‌گویند چرا نامه‌های خود را به‌صورت سرگشاده می‌فرستید و به رسانه‌ها می‌دهید، من پاسخ می‌دهم که اگر به رسانه‌ها ندهم، نامه‌ام بدون پاسخ می‌ماند.

او به هیئت اعزامی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان نیز کنایه زد و گفت که مسئولان خودشان باید بنشینند و با مردم صحبت کنند، نه اینکه کسی را بفرستند. با فرستاده نمی‌شود حرف زد.

عبدالحمید در ادامه نیز با تایید تلویحی اینکه تحت ‌فشار نهادهای امنیتی قرار دارد، گفت: «اگر شما مشکلات مردم را می‌شنیدید، نیازی نبود ما در منبر درباره‌اش صحبت کنیم. وظیفه ما مردمی بودن است، با همین مردم زندگی می‌کنیم و با همین مردم می‌میریم.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان خطبه‌های نماز جمعه به احضار مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت گلستان به دادگاه ویژه روحانیت، نیز انتقاد کرد و گفت: «مولانا گرگیج حرف ناصحانه می‌زند، خیلی جاهای دنیا افراد برای گفتن این حرف‌های خیرخواهانه تشویق می‌شوند و احضار او به دادگاه جای گله‌مندی‌ است.»

عبدالحمید در پایان نیز تاکید کرد که او و مولانا گرگیج حرف حق می‌زنند و تخریب نمی‌کنند.

خطبه‌های نماز جمعه با امامت مولوی عبدالحمید در حساب اینستاگرامی منتسب به او به‌طور زنده پخش شد و نزدیک به ۹ هزار نفر هم‌زمان آن را مشاهده کردند. ویدیو‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد که گروهی از شهروندان در مسجد مکی شعارنوشته‌هایی با مضمون «لاریجانی برو گم شو» و «بترسید از آن روز که جوانان با غیرت بلوچ و کرد به قسط شهادت برخیز‌ند» در دست داشتند.

محمدجواد لاریجانی، مشاور علی خامنه‌ای، به‌تازگی در سخنانی ادعا کرد که مسجد مکی «مسجد ضرار» است و باید خراب شود. مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه به سخنان مشاور خامنه‌ای واکنش نشان داد و گفت: «مسجد مکی علاوه بر مسلمانان، برای تمام جهانیان و انسانیت بنا شده است، کسی که در مورد آن حرف می‌زند، بفهمد چه می‌گوید.»