مولوی عبدالحمید: حوادث جمعه خونین زاهدان حاصل تبعیض بود

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت مطالبه‌های مردم سنی‌مذهب ایران بخشی از «خواسته‌های ملی» به‌حساب می‌آید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن شهر زاهدان، در دیدار روز چهارشنبه خود با گروهی از «سران طوایف، معتمدین، علما و دانشگاهیان شهرستان‌های زاهدان و خاش» در مورد اعتراضات ضدحکومتی اخیر در ایران و همچنین مطالبات ایرانیان سنی‌مذهب سخن گفت.

او در این سخنرانی تاکید کرد که مطالبه اهل سنت در ایران جزو «خواسته‌های ملی» است چون به‌گفته او ایرانیان سنی‌مذهب «عضوی از پیکره ملت ایران» هستند. مولوی عبدالحمید در ادامه این بخش از سخنان خود گفت:«اگر کشور آباد باشد ما هم بهره‌مند می‌شویم و اگر مشکلاتی داشته باشد همه ما رنج می‌بریم. لذا ما باید در فکر ملت باشیم و ملت هم در فکر ما باشد.»

مولوی عبدالحمید همچنین ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی و مسائلی چون «آزادی و عدالت»، خواسته‌هایی که او «قومی و منطقه‌ای» خطابشان کرد را خواسته‌هایی ثانویه دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مولوی عبدالحمید «خواسته‌های مذهبی» ذیل مقوله آزادی قرار می‌گیرد و از نظر او «اگر آزادی وجود داشته باشد» مشکلات مذهبی اهل تسنن نیز مرتفع خواهد شد. 

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت:«جامعه اهل سنت ۴۳ سال است که گرفتار تبعیض است. معتقدیم حادثه‌ای که اخیرا در زاهدان پیش آمد و در آن نزدیک صد نفر کشته و نزدیک به سیصد نفر زخمی شدند، از نتایج تبعیض است.»

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان به حادثه‌ای اشاره دارد که افکار عمومی از آن تحت عنوان «جمعه خونین زاهدان» یاد می‌کند. گروهی از مردم زاهدان در روز ۸ مهر ۱۴۰۱، و در اعتراض به تجاوز یکی از فرماندهان پلیس جمهوری اسلامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، دست به اعتراض زدند اما با واکنش خشن نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شدند و دستکم صد نفر از آنها با شلیک مستقیم این نیروها به‌قتل رسیدند.

با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» استان سیستان‌وبلوچستان بالاترین میزان جان‌باختگان را داشته‌ است. جدای از حوادث «جمعه خونین زاهدان» نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی در روز ۱۳ آبان ۱۴۰۱ دستکم سیزده تن از مردم ساکن شهر خاش را نیز با شلیک مستقیم گلوله به‌قتل رساندند.