علاقمندی چین به استخراج لیتیم در افغانستان

برخی از معدن‌شناسان معتقدند که افغانستان پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین استخراج‌کننده لیتیم در سطح جهان را دارد

لیتیم قابلیت ذخیره کردن انرژی برق را دارد و در ساخت باتری‌های تلفن، خودروهای برقی، کامپیوتر و باتری‌ هواپیماهای بی‌سرنشین استفاده می‌شود- MOHD RASFAN / AFP

خبرگزاری باختر که به طالبان وابسته است، روز پنجشنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه)‌، گزارش داد که چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در استخراج لیتیم در استان غزنی‌ علاقه‌مند شده‌اند.

خبرگزاری باختر این مطلب را به نقل از حضرت یوسف صهیب، رئیس معادن و نفت طالبان در غزنی، منتشر کرده است.

این مسئول طالبان گفته است که کار استخراج ۲۵ معدن در غزنی جریان دارد و در سال جاری ۱۸ معدن شامل مرمر، گوگرد، زغال‌سنگ و سنگ‌های قیمتی در این استان کشف شده است.

لیتیم قابلیت ذخیره کردن انرژی برقی را دارد و در ساخت باتری‌های تلفن، خودروهای برقی، کامپیوتر و باتری‌ هواپیماهای بی‌سرنشین استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نهاد تحقیقاتی وابسته به ایالات متحده آمریکا در دوران حکومت پیشین افغانستان اعلام کرده بود که در استان‌های غزنی، هرات و نیمروز معادن لیتیم وجود دارد. این نهاد، افغانستان را به لحاظ داشتن منابع غنی لیتیم، به عربستان سعودی با منابع سرشار نفت تشبیه کرده بود.

حتی برخی از معدن‌شناسان معتقدند که افغانستان پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین استخراج‌کننده لیتیم در سطح جهان را دارد.

حکومت افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری اشرف غنی تلاش کرده بود که توجه سرمایه‌گذاران آمریکایی در بخش استخراج معادن لیتیم را جلب کند، اما به‌دلیل وخیم شدن وضعیت امنیتی، این تلاش بی‌نتیجه ماند.

تخمین زده می‌شود که معادن افغانستان بین یک الی سه تریلیارد دلار آمریکایی ارزش دارد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ توانستند حکومت افغانستان را که موردحمایت غرب بود، سرنگون کنند و از آن زمان تاکنون، هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته، اما چین به سرمایه‌گذاری در بخش معادن این کشور علاقه‌مند است.

روزنامه «فایننشال تایمز» در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان گزارش داد که شرکت‌های چینی تلاش می‌کنند در معادن لیتیم و مس افغانستان‌ سرمایه‌گذاری کنند و هیئت‌های چینی در این مورد با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند.

به‌تازگی حکومت طالبان قرارداد امضا شده میان دولت پیشین افغانستان و شرکت ملی نفت چین (China National Petroleum Corporation) در‌مورد استخراج نفت حوزه آمودریا در شمال افغانستان را با گنجاندن شروط جدید، بار دیگر امضا کرد.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان، در مراسم امضای این قرارداد با شرکت چینی گفته بود که طی یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و در سه سال آینده حین اکتشاف، ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

او افزوده بود که پیش‌بینی می‎‌شود که روزانه تا ۲۰۰ متریک تن نفت، تنها از معدن نفت قشقری که در استان سرپل قرار دارد، به دست آید. او مجموع ارزش چاه‌های نفت حوزه آمودریا را حدودا هفت میلیارد دلار معادل ۸۷ میلیون بشکه نفت تخمین زد.

وزیر معادن و نفت طالبان گفته بود که کار برای امضای مجدد قرارداد استخراج معدن «مس عینک» جریان دارد. چینی‌ها به دلایل مختلف، به‌ویژه تهدیدهای امنیتی، به استخراج از این معدن اقدام نکرده بودند.

حکومت طالبان به چین اطمینان داد که امنیت سرمایه‌گذاران این کشور را تامین می‌کند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان و عضو دفتر قطر این گروه، هفته جاری به روزنامه انگلیسی‌زبان ساوت‌ چاینا مورنینگ پست، چاپ هنگ‌کنگ، گفته بود: «ما از هرگونه سرمایه‌گذاری در افغانستان استقبال می‌کنیم و این سرمایه‌گذاری‌ها برای افغانستان و مردم آن، خوب و تاثیرگذارند.»

او اطمینان داده بود که هیچ خطری متوجه سرمایه‌گذاران چینی نخواهد بود و چین به منابع معدنی افغانستان نظر دارد و می‌خواهد منابع دست‌نخورده افغانستان را استخراج کند.

بیشتر از اقتصاد