تصویر خیره‌کننده ناسا از گذشته کیهان در زمان شکل‌گیری سیارات و ستارگان

ستاره‌شناسان می‌گویند بررسی پیش‌ستاره‌ها بهترین راه برای درک چگونگی شکل‌گیری ستارگان است

ستاره‌شناسان بر این باورند که بررسی این ناحیه می‌تواند به توضیح چگونگی شکل‌گیری نخستین ستارگان در دوران «ظهر کیهانی» که تنها دو یا سه میلیارد سال پس از مهبانگ است، کمک کند- @nasawebb/Twitter

تصویر جدیدی که تلسکوپ فضایی جیمز وب آن را ثبت کرده است، می‌تواند مراحل اولیه سیارات را نشان دهد.

این تصویر بسیار بزرگ و گردابی شکل جدید، خوشه جوانی از ستاره‌ها به نام «اِن‌جی‌سی ۳۴۶» را نشان می‌دهد که در ابر ماژلانی کوچک یا «اس‌ام‌سی» قرار دارد. آن‌ها بیش از ۲۰۰ هزار سال نوری با زمین فاصله دارند.

دانشمندان بر این باورند که شرایط در آن خوشه ستاره‌ای، مشابه شرایط اولیه گیتی در زمانی است که ستاره‌هایی جدید با سرعتی زیاد به وجود می‌آورد.

این تصویر به دانشمندان امکان می‌دهد تا به این فرایند، حین رخ دادن آن نگاهی بیندازند و شکل‌گیری ستارگان را تماشا کنند، اما این تصویر ممکن است شامل سیارات هم باشد - که نشان می‌دهد سیارات جدید، زودتر از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند در گیتی شکل گرفتند.

ستاره‌شناسان بر این باورند که بررسی این ناحیه می‌تواند به توضیح چگونگی شکل‌گیری نخستین ستارگان در دوران «ظهر کیهانی» که تنها دو یا سه میلیارد سال پس از مهبانگ است، کمک کند.

تصویر جدید در شرایطی منتشر می‌شود که دانشمندان اعلام کردند نخستین سیاره تلسکوپ فضایی جیمز وب پیدا شده است - و این سیاره، فوق‌العاده به زمین شبیه است.

گیدو دی مارچی، از سازمان فضایی اروپا و یکی از پژوهشگران تیم تحقیقاتی که به تهیه این تصویر کمک کرد، گفت: «ما در حال مشاهده اجزای سازنده، نه‌تنها اجزای سازنده ستارگان، بلکه احتمالا سیاراتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«و از آنجایی که ابر ماژلانی کوچک، از محیطی مشابه با کهکشان‌ها طی ظهر کیهانی برخوردار است، این امکان وجود دارد که سیارات سنگی زودتر از آنچه تصور می‌کردیم در گیتی شکل گرفته باشند.»

«اِن‌جی‌سی ۳۴۶»، پیش‌ستاره‌ها را در خود جای داده است، یعنی ابرهایی از گاز و غبار در فضا که به ستاره‌ها تبدیل می‌شوند.

ستاره‌شناسان می‌گویند بررسی پیش‌ستاره‌ها بهترین راه برای درک چگونگی شکل‌گیری ستارگان است.

زمانی که ستاره‌ها شکل می‌گیرند، گاز و غبار را جمع می‌کنند که ممکن است مانند نوارهایی از ابر مولکولی احاطه‌کننده به نظر برسد.

این مواد در صفحه‌ای جمع می‌شوند که مواد لازم برای پیش‌ستاره مرکزی را فراهم می‌کند.

در حالی که ستاره‌شناسان، پیش از این گازی را پیرامون پیش‌ستاره‌ها در «اِن‌جی‌سی ۳۴۶» شناسایی کرده بودند، مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز گردوغبار را در این دیسک‌ها آشکارسازی کرده است.

اولیویا جونز، عضو شورای تسهیلات علم و فناوری وب در مرکز فناوری نجوم بریتانیای این شورا و نویسنده اصلی مقاله پیش‌ِ رو که در حال حاضر تحت بررسی داوری همتا است، گفت: «این نخستین باری است که می‌توانیم توالی کامل تشکیل ستاره‌ها را هم در ستارگان پرجرم و هم کم‌جرم در کهکشانی دیگر آشکارسازی کنیم.»

«این به معنای آن است که ما داده‌های به‌مراتب بیشتری برای بررسی با وضوح بالا داریم که اطلاعات جدیدی درباره اینکه تولد ستاره‌ها چگونه محیط آن‌ها را تغییر می‌دهد  و حتی درک بیشتری در خصوص فرآیند تشکیل ستاره‌ها در اختیارمان می‌گذارد.»

© The Independent

بیشتر از علوم