رویترز: با سرکوب اعتراض‌ها، مبارزات تمام نمی‌شود، زیرزمینی می‌شود

حکومت ایران شاید تنها در «کوتاه‌مدت» بتواند روی تشدید سرکوب‌ها برای حفظ نظام حساب باز کند

سرکوب‌های گسترده و اعدام‌ها، از شمار معترضان در خیابان‌ها کاسته است، اما به نارضایتی‌ها و خشم عمومی دامن زده است - UGC / AFP

واکنش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های بین‌المللی از تشدید سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران و آینده خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد. در همین ارتباط، روز چهارشنبه، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشت به‌نظر می‌‌رسد با تشدید سرکوب‌ها و اعدام‌ها، سویه‌های «زیرزمینی» مبارزات و اقدامات سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی برجسته‌تر می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی‌ماه) در ابتدای گزارش خود نوشت با توجه به پیامدهای سیاسی-اجتماعی سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران، این دیدگاه در میان حامیان تندرو حاکمیت تقویت شده است که «تشدید سرکوب‌‌ها»، می‌تواند راه برون‌رفتنی از بحران کنونی، حفظ قدرت و جلوگیری از فروپاشی کل نظام باشد.

با این حال، رویترز در ادامه گزارش خود، به‌نقل از برخی از کارشناسان می‌نویسد: حکومت ایران شاید تنها در «کوتاه‌مدت» بتواند روی تداوم و تشدید سرکوب‌ها و اعدام‌ها، به‌منظور حفظ نظام، حساب باز کند. 

چرا که سرکوب‌های خونین حاکمیت، از یک سوی موجب «زیرزمینی» شدن مبارزات می‌‌شود و از سوی دیگر، خشم و نارضایتی مردم عادی را از چهار دهه حاکمیت روحانیون در ایران گسترده و عمیق‌تر خواهد کرد.

به‌گفته سعید گل‌کار، پژوهشگر خاورمیانه در دانشگاه تنسی در ایالات متحده، هرچند سرکوب‌های گسترده حکومت، از شمار معترضان در خیابان‌ها کاسته است، اما به نارضایتی‌ها و خشم عمومی دامن زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در ادامه این بخش از گزارش خود به‌نقل از هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران، نوشت: در مرحله فعلی، تمرکز اصلی حاکمیت جمهوری اسلامی روی ایجاد رعب و وحشت و هراس‌افکنی در جامعه است، تا جلوی حضور اعتراضی مردم را بگیرد. با این حال، و به‌رغم سرکوب‌ها، واقعیت امر این است که اعتراض‌ها پایان نیافته است. معترضان یا در بازداشتند یا اقدامات زیرزمینی می‌کنند.

به‌نوشته رویترز، سیاست سرکوب و ارعاب، از ابتدای قدرت‌‌‌گیری نظام جمهوری اسلامی پیگیری شده است. در این چارچوب، حاکمان جمهوری اسلامی آماده‌اند تا برای حفظ قدرت و حفظ نظام، از هر ابزاری برای سرکوب مخالفان و خاموش کردن آتش اعتراض‌‌ها استفاده کنند. 

با این حال، مشکلات و ناکارآمدی اقتصادی، از جمله تورم بالای ۵۰درصد و بیکاری گسترده جوانان، شرایط کنونی را پیچیده کرده است. به‌گونه‌ای که به‌گفته هادی قائمی، به‌رغم تمامی سرکوب‌ها و اعدام‌ها، حکومت قادر نیست شرایط را به قبل از خیزش سراسری و مرگ مهسا امینی بازگرداند.