سربازی در کشورهای جهان؛ از ده سال خدمت اجباری تا خرید سربازی

کمتر از ۳۰ کشور در سراسر جهان هنوز خدمت سربازی برحسب گروه سنی دارند

با ادامه افزایش تنش‌ها با چین، تایوان خدمت سربازی اجباری خود را در سال ۲۰۲۴ از چهار ماه، به یک سال افزایش می‌دهد. تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان، اوایل هفته گذشته اعلام کرد که سربازی اجباری شامل آموزش‌های شدیدتر و جدی‌تری خواهد بود تا درصورت حمله چین، این کشور برای مقابله آماده‌تر باشد. سربازان وظیفه همچنین حقوق ماهانه بالاتری دریافت خواهند کرد و حقوق آن‌ها از ۶۵۰۰ دلار جدید تایوان (NT$)، معادل ۲۱۱ دلار آمریکا، به ۲۶۳۰۷ دلار جدید تایوان (۸۵۶ دلار آمریکا) افزایش پیدا می‌کند که تقریبا مشابه حداقل دستمزد است. در یک نظرسنجی که بنیاد افکار عمومی تایوان در ماه دسامبر انجام داد، ۷۳درصد از پاسخ‌دهندگان از این اقدام حمایت کردند.

کمتر از ۳۰ کشور در سراسر جهان هنوز خدمت سربازی برحسب گروه سنی دارند، اما درمیان کشورهایی که چنین رویه‌ای دارند، چهار ماه زمان نسبتا کوتاهی محسوب می‌شود. تایوان در ابتدا دو سال خدمت اجباری برای مشمولان درنظر گرفته بود، اما طول این دوره از سال ۲۰۱۳ به‌این‌سو، به‌تدریج به چهار ماه کاهش یافت، با این هدف که به‌جای آن، بیشتر بر نیروهای داوطلب تکیه کنند.

کره شمالی از نظر مدت دوره سربازی اجباری در انتهای دیگر طیف قرار دارد، هرچند که گزارش‌های رسانه‌ها متفاوت است. گاردین گزارش کرده که از سال ۲۰۱۵ در کره شمالی برای مردان ۱۰ سال و برای زنان ۷ سال سربازی اجباری درنظر گرفته شده است، در حالی که «ایندین‌اکسپرس» طول این دوره را ۸ سال برای مردان و ۵ سال برای زنان گزارش کرده است. طبق گزارش رسانه‌ها افراد متعلق به طبقه نخبگان کره شمالی معمولا می‌توانند از خدمت اجباری اجتناب کنند.

اسرائیل نیز دوره خدمت اجباری نسبتا طولانی و سختی دارد، که البته همچنان بسیار کوتاه‌تر از کره شمالی است. بنابر اعلام ارتش اسرائیل، اکثر مردان اسرائیلی بالای ۱۸ سال که یهودی، دروزی یا چرکس باشند، باید ۳۲ ماه و زنان باید به‌مدت ۲۴ ماه در نیروهای دفاعی اسرائیل خدمت کنند. در مصر تا ۳۶ ماه خدمت اجباری برای مردان بین ۱۸ تا ۳۰ سال اجباری است. 

در بسیاری از کشورهایی که خدمت سربازی در آن‌ها اجباری است، می‌توان آن را تا زمانی‌که دانشجویان تحصیلات خود را به پایان برسانند به تعویق انداخت و همچنین بندهایی وجود دارد که طبق آن‌ها مردان از پیوستن به نیروهای مسلح معاف می‌شوند، مثلا اگر تنها پسر/ تنها نان‌آور خانواده باشند.

کره جنوبی، که از نظر فنی هنوز در جنگ با کره شمالی است، نیز برای همه مردان توانمند ۱۸ تا ۲۱ ماه، بسته به پست، خدمت اجباری در نظر گرفته است. برخی از ورزشکاران و هنرمندان این کشور اجازه به‌تعویق انداختن یا به‌طور کلی معافیت از خدمت سربازی را پیدا می‌کنند. گروه کی-پاپ BTS به‌تازگی با بحث درمورد اینکه آیا آن‌ها می‌توانند از خدمت معاف شوند یا خیر، این موضوع را فاش کرد. اکنون در کره جنوبی مردان می‌توانند سربازی خود را تا سن ۲۸سالگی و کسانی که در صنعت سرگرمی کار می‌کنند، تا ۳۰ سالگی به تعویق بیاندازند. مسن‌ترین عضو BTS، جین، اکنون سربازی اجباری خود را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کشورهایی که همچنان خدمت اجباری سربازی وجود دارد، تنوع زیادی در قوانین برای مدت‌زمان سربازی و همچنین دلایل احتمالی مختلفی برای معافیت دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، در ترکیه قوانین جدیدی که در سال ۲۰۱۹ وضع شد، مقرر کرد که به‌جای شش ماه آموزش نظامی اجباری، سربازان وظیفه می‌توانند یک ماه خدمت کنند و پنج ماه باقی‌مانده را با هزینه ۳۱هزار لیره ترکیه (۱۶۵۱ دلار) خریداری کنند. بر اساس قوانین وزارت امور خارجه و تجارت دولت استرالیا نیز سطح تحصیلات عالی سربازان وظیفه می‌تواند بر نوع و طول خدمت آن‌ها تاثیر بگذارد.

مجازات‌ها برای فرار از خدمت سربازی نیز در کشورهای گوناگون، متفاوت است. در اریتره کسی که از خدمت سربازی اجباری فرار کند یا قصدش را داشته باشد، ممکن است با مجازات یک تا سه سال زندان مواجه شود. طبق قوانین، این مجازات در مواقع اضطراری یا جنگ ممکن است حتی به ۷ تا ۱۰ سال حبس افزایش یابد.

درحالی‌که اکثر کشورهای دارای خدمت سربازی اجباری فقط مردان را به خدمت فرا می‌خوانند، تعداد معدودی از کشورها، ازجمله کره شمالی، اسرائیل، نروژ، سوئد، اریتره و موزامبیک، زنان را نیز به‌عنوان سرباز وظیفه به خدمت اجباری می‌برند.

بیشتر از جهان