گروکشی جمهوری اسلامی، این بار از مردان: فرزند بیاورید تا معاف شوید

مجلس، با معافیت سربازی مشمولان غایب و غیرغایب دارای دو فرزند موافقت کرد

دوران خدمت سربازی در ایران ۲۴ ماه تمام است. مشمولان تا زمانی که این دوره را نگذرانند، امکان خروج از کشور و استفاده از تسهیلاتی مثل گواهینامه و وام بانکی را ندارند- AFP

مجلس شورای اسلامی ایران، در ادامه اقدام‌های خود برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، این بار شروطی را برای معافیت از سربازی تعیین کرد.

بر اساس طرحی که روز دوشنبه، ۱۶ اسفند، در نشست علنی مجلس تصویب شد، مشمولان غایب و غیرغایب بالای ۳۰ سال به شرط آن که که دارای دو فرزند باشند، از سربازی به رایگان معاف خواهند شد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، به خبرگزاری تسنیم گفت که این طرح «در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری» تصویب شد.

نمایندگان مجلس در روزهای اخیر طرح دیگری را نیز تصویب کردند که به موجب آن، مشمولان غایب خارج از کشور می‌توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو، کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند تا تردد آنان به ایران امکان‌پذیر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خدمت سربازی در بسیاری از کشورهای جهان اختیاری است، اما در کشورهایی مثل ایران و کره‌ جنوبی، جوان‌ها مجبورند به سربازی بروند.

تاکنون کارزارهای متعددی برای لغو سربازی اجباری در ایران تشکیل شده است، اما پاسخ حکومت به همه این درخواست‌ها منفی بوده است.

مقام‌های ایران در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که امکان لغو یا خرید سربازی اجباری وجود ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد که حکومت با چرخش معناداری، از پافشاری سال‌های گذشته خود عقب‌نشینی کرده است و قصد دارد با هدف جبران کسری بودجه و افزایش جمعیت، از خدمت سربازی مایه بگذارد.

ناظران می‌گویند که با توجه به موج مهاجرت افراد از ایران، طرح فروش سربازی به مشمولان غایب خارج از کشور، درآمدهای زیادی برای نیروهای مسلح به‌ بار خواهد آورد.

شرط دارا بودن دو فرزند برای معافیت از سربازی افراد بالای ۳۰ سال نیز در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران انجام می‌شود.

حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از محدودیت‌هایی که برای زنان در طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» ایجاد کرد، حالا قصد دارد با گروکشی از مردان و تشویق آنان به فرزندآوری، منافع خود و خواست علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت را اجرایی کند.

دوران خدمت سربازی در ایران ۲۴ ماه تمام است. مشمولان تا زمانی که این دوره را نگذرانند، امکان خروج از کشور و استفاده از تسهیلاتی مثل گواهینامه و وام بانکی را ندارند.

مخالفان سربازی اجباری در ایران، همواره تاکید کرده‌اند که الزام جوانان به گذراندن دوره سربازی، هیچ نتیجه‌ای جز اتلاف وقت آنان و احتمال گرفتار شدن در آسیب‌هایی همچون اعتیاد ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت قدرت خود، با لغو سربازی اجباری مخالفت می‌کند.

در روزهای اخیر، هم‌زمان با بحث داغ خدمت سربازی در مجلس، رسول خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا مدعی شد که «لغو سربازی اجباری به نفع توده‌های مردم و مستضعف جامعه نیست».