اعدام‌ معترضان در ایران صدای عامل ترور حسین فاطمی را هم درآورد

عبدخدایی از چهره‌های نام‌آشنایی است که سال ۱۳۳۰ عامل ترور نافرجام حسین فاطمی بود

محمدمهدی عبدخدایی از چهره‌های نام‌آشنا در جمهوری اسلامی است که نامش با ترور پیوندی تاریخی دارد - IQNA

صدور حکم اعدام برای جواد روحی، یکی از معترضان بازداشتی در استان مازندران، اجرای چهار حکم اعدام و تداوم صدور احکامی از این دست صدای محمدمهدی عبدخدایی، دبیر کل جمعیت فداییان اسلام را هم در آورده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی به خواست علی خامنه‌ای و بر مبنای گزارش ضابطان قضایی و نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی، به ماشین صدور احکام اعدام برای معترضان تبدیل شده که حکم اعدام جواد روحی از تازه‌ترین آن‌ها است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۰ دی، گزارش کرد که اتهام روحی «افساد فی‌الارض، محاربه و ارتداد» است. این خبرگزاری مدعی شد که روحی در اعتراف‌هایش پذیرفته که «در ساماندهی اغتشاشات حضور داشته و به عنوان لیدر در جمعیت اغتشاشگران ایفای نقش می‌کرده است». دادگستری استان مازندران هم با برشمردن این اتهام‌ها اعلام کرد که جواد روحی به اعدام محکوم شده «اما این رای قابل‌فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است».

جواد روحی ۳۵ ساله اهل آمل است که شهریورماه و در جریان اعتراض‌های سراسری، بازداشت شد و حالا پس یک دادرسی ناعادلانه و بدون وکیل، به اعدام محکوم شده است. خانواده او هفته گذشته با انتشار ویدیویی، از وضعیت روحی نامناسب فرزند خود ابراز نگرانی کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت او شدند. والدین این جوان اعلام کردند که فرزندشان سابقه بیماری اعصاب و روان دارد و تحت درمان بوده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جواد روحی برای گرفتن اعتراف اجباری تحت شکنجه قرار گرفته است.

دادگاه انقلاب استان مازندران پیش‌تر برای دو جوان معترض بازداشتی دیگر به نام‌های مهدی محمدی‌‌فرد و عرشیا تکدستان هم حکم اعدام صادر کرده بود. در کل، قوه قضاییه تاکنون برای حدود ۳۰ نفر از معترضان بازداشتی حکم اعدام صادر و چهار مورد از این احکام را اجرا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی از صدور احکام اعدام و حبس‌های طولانی برای کنترل اوضاعو سرکوب اعتراض‌ها استفاده می‌‌کنند و امیدوارند با اجرای چنین مجازاتی بتواند آتش اعتراض‌ها در ایران را خاموش کنند. با این حال، اعمال این مجازات با واکنش‌های بی‌شماری در ایران و جهان همراه شده و حتی صدای گروهی از حامیان جمهوری اسلامی را هم درآورده است. این دسته از حامیان نظام که از طیفی از روحانیون و فعالان سیاسی و مدنی تشکیل شده است، معتقدند معترضان را نمی‌توان به بهانه‌ها و اتهام‌های واهی به دار آویخت.

محمدمهدی عبدخدایی، دبیر کل جمعیت فداییان اسلام، از جمله این منتقدان است که به سایت رویداد ۲۴ گفت: «اگر کسی در حضور خیابانی فقط به شعار و اعتراض بسنده کرده باشد، اعدامش نمی‌تواند کار صحیحی باشد.»

عبدخدایی افزود: «اگر کسی با هدف اعتراض صدایش را بلند کند و حالا شعار هم بدهد، نمی‌توان برخورد شدیدی با او داشت، اما ایجاد رعب و وحشت بحثش جدا است.»

او از قوه قضائیه خواست «پرونده همه اعدامی‌ها را باصراحت به اطلاع عموم برساند تا شک و شبهه‌ها برطرف شوند». به گفته این فعال سیاسی، «اگر مردم ذهنیت داشته باشند که اعدام‌ها فله‌ای و بدون دلیل خاصی صورت می‌گیرند، اصلا خوب نیست و بی‌اعتمادی را بسیار پررنگ خواهد کرد».

محمدمهدی عبدخدایی از چهره‌های نام‌آشنا در جمهوری اسلامی است که نامش با ترور پیوندی تاریخی دارد. ترور نافرجام حسین فاطمی، وزیر خارجه محمد مصدق در سال ۱۳۳۰، از مهم‌ترین اقدام‌های او است که در آن زمان به علت سن کم هنگام ارتکاب آن، فقط به ۲۰ ماه زندان محکوم شد.