سه نماینده پارلمان آلمان در تلاش برای نجات سه معترض ایرانی متهم به محاربه کفیل آنان شدند

سه نماینده از حزب سوسیال‌دمکرات آلمان کفالت سیاسی توماج صالحی، سامان سیدی و محمد بروغنی را برعهده گرفتند

هم‌زمان با ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، سه نماینده مجلس آلمان به‌طور جداگانه اعلام کردند که کفالت سیاسی توماج صالحی، سامان (یاسین) سیدی، و محمد بروغنی را بر عهده گرفته‌اند. 

آن‌ها که هر سه از اعضای حزب سوسیال‌دمکرات در پارلمان آلمان‌اند، در بیانیه‌هایی جداگانه نوشتند که تلاش می‌کنند نگذارند سه مرد جوان ایرانی که در جریان اعتراض‌های جاری سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، به دست ماموران نظام حاکم بر ایران بازداشت و زندانی شده‌اند و به جرائم سنگین متهم شده‌اند، اعدام شوند. 

یی-وُن ری، کفالت توماج صالحی را برعهده گرفته، کارلوس کاسپر، اعلام کرده که کفالت سیاسی سامان (یاسین) سیدی را برعهده می‌گیرد و مارتین دیدنهوفن، گفته است که با عهده‌دار شدن کفالت سیاسی محمد بروغنی، تمام تلاش خود را برای حفاظت از او می‌کند. 

یی-وُن ری، در توییتی، ضمن اشاره به ۷۴ ساله شدن بیانیه جهانی حقوق بشر، نوشت که این بیانیه حفاظت از افراد در مقابل بازداشت خودسرانه و حق برخورداری از دادگاه عادلانه را اعلام کرده است. او سپس گفت که تنها جرم توماج صالحی «همبستگی با اعتراض مردم علیه رژیم» است.

او هدف از این اقدام خود را افزایش توجه و کمک به دیده شدن هرچه بیشتر وضعیت صالحی اعلام کرد و نوشت: «حقوق بشر قابل مذاکره نیست و باید همیشه و همه جا و برای همه رعایت شود.»

كارلوس کاسپر، دیگر نماینده جوان حزب سوسیال‌دمکرات در بوندستاگ، در توییتی با انتشار عکس سامان سیدی نوشت که کفالت این خواننده موسیقی رپ در ایران را که از ماه اکتبر زندانی شده است، برعهده می‌گیرد. کاسپر توییت نوشت: «او شکنجه و مجبور به اعتراف شد و سپس به اعدام محکوم شد.»

او افزود: «سامان از اعتراض‌ها در ایران حمایت کرد و از دو روز پیش در زندانی رجایی‌شهر کرج در سلول انفرادی به سر می‌برد» و ضمن اشاره به اعدام محسن شکاری و دیگر زندانیان، در مورد احتمال اعدام سامان سیدی ابراز نگرانی کرده است. 

کاسپر گفت که خود را متعهد به آزادی سامان (یاسین) سیدی می‌داند و از سفیر جمهوری اسلامی در آلمان خواسته است تا برای آزادی او تلاش کند. 

مارتین دیدنهوفن، نماینده دیگر پارلمان آلمان، در توییتی در حمایت از محمد بروغنی نوشت: «او برای آزادی در ایران در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرد و به همین دلیل، به اعدام محکوم شد. او در خطر قریب‌الوقوع اعدام است. از دولت آلمان و سفیر ایران در آلمان می‌خواهم تا برای آزادی او تلاش کنند.»

توماج صالحی روز هشتم آبان در روستای گردبیشه چهارمحال و بختیاری بازداشت شد و بعد، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این خواننده شناخته‌شده رپ را به «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام، و همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی» متهم کردند. 

سامان سیدی، معروف به یاسین، خواننده رپ است و روز دهم مهر در منزلش بازداشت شد. مقام‌های جمهوری اسلامی او را به محاربه متهم کرده‌اند. 

محمد بروغنی نیز در جریان اعتراض‌های سراسری جاری در ایران بازداشت شد و دادگاه او را به محاربه  متهم کرد و برایش مجازات اعدام تعیین کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر محسن شکاری جوان ۲۳ ساله‌ای که در جریان اعتراض‌ها در تهران بازداشت شده بود، در زندان جمهوری اسلامی به دار آویخته شد. اعدام او موجی از خشم را در میان معترضان در داخل و خارج کشور برانگیخت و دولت‌ها و سیاستمداران اروپایی و آمریکایی با شدیدترین لحن ممکن به آن اعتراض کردند و نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی را احضار کردند. 

سازمان عفو بین‌الملل یک هفته پیش، در بیانیه‌ای هشدار داد که دست‌کم ۲۸ نفر از جمله سه کودک در ایران و در ارتباط با تجمع‌های اعتراضی سراسری ضدحاکمیت در خطر اعدام قرار دارند. 

عفو بین‌الملل نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار فشار سیاسی و ارعاب مردم برای پایان دادن به خیزش سراسری استفاده می‌کنند. 

تاکنون دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شش نفر از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری را به اتهام محاربه یا فساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده است. 

 در این نامه آمده است که اسامی شش نفری که برایشان حکم اعدام صادر شده، به‌طور عمومی اعلام نشده است، اما مطابق اطلاعات عفو بین‌الملل اسامی آن‌ها عبارت است از: سهند نورمحمدزاده، ماهان صدارت مدنی، منوچهر مهمان‌نواز، محمد بروغنی، محمد قبادلو، ابوالفضل مهری حسین حاجیلو، محسن رضازاده قراقلو، سامان (یاسین) سیدی و سعید شیرازی.

در این متن آمده است که ۱۵ نفر به اتهام محاربه در کرج محاکمه می‌شوند و زوجی به نام فرزانه و حمید قره‌حسنلو، و سه نوجوان ۱۷ ساله به نام امین‌محمد (مهدی) شکراللهی، امیرمحمد (مهدی) جعفری و آرین فرزام‌نیا نیز از این جمله‌اند.

نام دیگر افراد این فهرست از این قرار است: محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، رضا آریا، مهدی محمدی، شایان چارابی، محمدامین اخلاقی، رضا شاکر زواردهی، جواد زرگران، بهرنگ علی کناری، و علی معظمی گودرزی.

به گفته عفو بین‌الملل، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین به‌دنبال صدور حکم اعدام برای اکبر غفاری و مجیدرضا رهنوردند که در استان تهران و خراسان رضوی محاکمه می‌شوند. توماج صالحی، خواننده رپ، نیز به‌دلیل محتوای موسیقی خود و همچنین فعالیت‌هایش در رسانه‌های اجتماعی و ابراهیم ریگی از اقوام بلوچ در خطر دریافت حکم اعدام‌اند.