سالیوان: در سفرم به اسرائیل در مورد تهدیدهای تهران گفتگو خواهیم کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ضمن اشاره تلویحی به اختلاف‌های میان دولت آمریکا و اسرائیل در مورد فعالیت‌های اتمی حکومت ایران، گفت هر دو دولت در این امر با یکدیگر همکاری خواهند کرد

Drew Angerer/Getty Images/AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در روز دوشنبه، ۹ ژانویه ۲۰۲۳، اعلام کرد که در جریان سفر آتی خود به اسرائیل با مقام‌های دولت تازه‌ تاسیس این کشور در مورد تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران گفتگو خواهد کرد؛ سفری که هنوز مشخص نیست در چه زمانی انجام خواهد شد.

سالیوان در بخشی از اظهارات روز دوشنبه خود بار دیگر تاکید کرد دولت ایالات متحده آمریکا به‌روشنی اعلام کرده‌ است که در حال حاضر رسیدن به توافقی هسته‌ای با حکومت ایران اولویت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیست. با این‌وجود سالیوان در ادامه گفت دولت فعلی آمریکا باور دارد که راه‌های دیپلماتیک همچنان بهترین مسیر جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای به‌حساب می‌آید.

به‌گفته سالیوان سفر آتی او به اسرائیل این فرصت را به‌وجود می‌آورد تا مقام‌های ایالات متحده آمریکا در مورد مسئله فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به تعامل با دولت بنیامین نتانیاهو، که به‌تازگی زمام امور اسرائیل را به‌دست گرفته است، بپردازند.

پس از آغار به‌کار دولت جدید بنیامین نتانیاهو در ۲۹ دسامبر سال گذشته میلادی، مقام‌های ارشد این دولت اظهارات متعددی علیه توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی به‌زبان آوردند و در مورد خطر هسته‌ای شدن تهران و ضرورت مقابله با نفوذ منطقه‌ای حکومت ایران به‌ جامعه جهانی هشدار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌عنوان مثال، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان روز ۴ ژانویه خود گفت دولت او بر آن است تا سرسخت‌تر از گذشته با نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه، به‌خصوص در سوریه، مقابله کند. نتانیاهو همچنین در اظهارات مورد نظر بار دیگر تاکید کرد که احیای برجام نه تنها جلوی دستیابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای را نمی‌گیرد، بلکه این فرصت را در اختیار تهران قرار می‌دهد تا برنامه اتمی – نظامی خود را ارتقا دهد.

پیش از این نیز الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، بر ضرورت تغییر رویکرد جامعه جهانی نسبت به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و خطاب به این گروه از کشورها چنین گفت:«کشورهای جهان باید از فروکردن سر خود در برف دست بردارند.»

کوهن در عین‌حال وعده داد دولت جدید اسرائیل «جبهه‌ای بین‌المللی» علیه برنامه اتمی تهران تشکیل می‌دهد و «تمام ابزارهایی» را که در اختیار دارد به‌کار می‌اندازد تا از پیشرفت «قابلیت‌های هسته‌ای» جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

از این‌رو، جیک سالیوان نیز در گفته‌های روز دوشنبه خود به‌طور ضمنی به اختلاف دیدگاه میان دولت بایدن و اسرائیل بر سر چگونگی مقابله با برنامه‌ هسته‌ای حکومت ایران اشاره کرد و گفت این دو دولت هر اختلافی هم که بر سر تاکتیک‌ها داشته باشند، اما در ارتباط با تهدیدهای جمهوری اسلامی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

از سوی دیگر سالیوان بخشی از سخنان روز دوشنبه خود را به موضوع همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین اختصاص داد و در این مورد مدعی شد که فروش پهپاد به روسیه از سوی حکومت ایران می‌تواند تهران را به شریک جنایت‌های جنگی صورت گرفته در این کشور بدل کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تکمیل اظهارات خود گفت روسیه به‌منظور کشتن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین از پهپادهای ساختِ جمهوری اسلامی استفاده می‌کند و حکومت ایران به همین دلیل می‌تواند شریک جنایت‌های جنگی گسترده‌ای باشد که در شهرهای مختلف اوکراین در حال وقوع است.