وال‌استریت‌ژورنال: تهدیدهای ایران، آمریکا و عربستان سعودی را دوباره به‌هم نزدیک کرد

بایدن قصد دارد در سال ۲۰۲۳ از ظرفیت‌های عربستان سعودی برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران استفاده کند

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به‌نقل از منابع اختصاصی نوشت: دولت جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا، از رویکرد چند ماهه گذشته خود در قبال عربستان سعودی، بر سر افزایش بهای نفت، عقب‌نشینی‌ کرده است. دولت بایدن قصد دارد در سال جاری میلادی، با تقویت همکاری‌های نظامی-امنیتی با ریاض، از ظرفیت‌های عربستان سعودی برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران استفاده کند و همکاری‌های نظامی-اطلاعاتی تازه‌ای را پیش ببرد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در این  گزارش که بامداد جمعه ششم ژانویه (۱۶ دی‌ماه) منتشر شد، به‌نقل از منابعش در دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی نوشت: سه ماه بعد از آنکه روابط ریاض و واشنگتن، به‌دنبال تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت، به پایین‌‌ترین حد تاریخی خود رسید، حالا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت بایدن از سیاست چند ماه گذشته خود در قبال عربستان سعودی فاصله گرفته‌ است و می‌خواهد همکاری‌های امنیتی-نظامی خود با ریاض را تقویت کند.

به‌گفته منابع وال‌استریت‌ژورنال، تلاش دولت بایدن برای نزدیکی بیشتر به عربستان سعودی، برآمد چند عامل متفاوت اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

 Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

نخست این که بهای بنزین در داخل آمریکا روی به کاهش است و بالا نرفته است. دوم اینکه نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، برای دموکرات‌ها، بهتر از پیش‌بینی‌های اولیه بود. و دلیل آخر این که وضعیت در برابر حکومت ایران، نگران‌کننده‌‌تر از قبل شده است و تهدیدهای امنیتی تهران افزایش یافته است.

در ماه اکتبر گذشته، درست چند هفته پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، مقام‌های عربستان سعودی درخواست‌های مکرر «کاخ سفید» برای به‌ تعویق انداختن کاهش تولید نفت را بی‌پاسخ گذاشتند و در نهایت، کشورهای عضو سازمان اوپک‌‌پلاس، در نشست اول اکتبر خود اعلام کردند دو میلیون بشکه در روز از تولید نفت کم خواهد شد.

دموکرات‌های آمریکا در آن مقطع نگران بودند که تصمیم عربستان سعودی و اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، به افزایش بهای سوخت در بازارهای آمریکا بیانجامد و روی نتایج انتخابات میان‌‌دوره‌ای تاثیر‌ بگذارد.

از سوی دیگر، این نگرانی هم وجود داشت که با کاهش تولید نفت، نیاز به بازار انرژی روسیه بیشتر شود و از دامنه تاثیر‌گذاری تحریم‌های بین‌‌المللی علیه مسکو کاسته شود. به‌دنبال این نگرانی‌ها بود که برخی از مقام‌های دولت بایدن در مقطع اعلام کردند که دولت با همکاری کنگره می‌خواهد اقداماتی علیه ریاض به‌کار بندد.

حال مقام‌های دولت بایدن به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند نه‌‌تنها چنین سیاسی دیگر در دستور کار دولت نیست، بلکه بایدن قصد دارد از ظرفیت‌های عربستان سعودی، در چارچوب برنامه‌های نظامی-اطلاعاتی جدید، برای مهار حکومت ایران استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود به شواهدی اشاره می‌کند که می‌‌تواند گویای این تغییر رویکرد در دولت بایدن باشد.

برای مثال، در ماه گذشته میلادی دولت بایدن و مقام‌های سعودی تلاش کردند طرحی که در کنگره ایالات متحده با هدف قطع حمایت‌های اطلاعاتی از عربستان سعودی در جنگ یمن تهیه شده بود را از دستور کار خارج کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: نگرانی‌های امنیتی درباره حکومت ایران، مشخصا از زمانی که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده می‌کند افزایش یافته است.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دولت آمریکا در حال حاضر به‌دنبال ایجاد یک چتر امنیتی است که از اسرائیل تا خلیج فارس کشیده شده باشد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و اعلام آمادگی قاطع مقام‌های نظامی آمریکا برای پاسخ به تهدیداتی که در ماه نوامبر علیه عربستان سعودی مطرح شد، از دیگر نشانه‌های نزدیکی به ریاض یا تغییر سیاست دولت بایدن است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، در اول نوامبر گذشته در گزارشی نوشت احتمال حملات قریب‌الوقوع حکومت ایران به اهدافی در عربستان سعودی و عراق وجود دارد. به‌نوشته این روزنامه، مقام‌های امنیتی عربستان سعودی داده‌های اطلاعاتی خود را با مقام‌های آمریکایی در میان گذاشتند و سطح هشدارهای نظامی بالا رفته است.

بیشتر از جهان