ابتلای ۹۰ درصد از ساکنان یک استان در چین به کووید-۱۹

داده‌های مرکز بهداشتی «هنان» نشان می‌دهد که ۸۸ میلیون نفر در این استان احتمالا به کرونا مبتلا شده‌اند

باز شدن مرزهای چین در روز یکشنبه یکی از آخرین گام‌ها در برچیدن «سیاست کووید صفر» در این کشور بود ـ AFP

به گفته یک مقام ارشد محلی در «هنان»، تقریبا ۹۰ درصد از ساکنان سومین استان پرجمعیت چین به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

به گزارش گاردین، همزمان با انتشار آمارهایی حاکی از افزایش شیوع کرونا در چین، کان کوانچنگ، مدیر کمیسیون بهداشت استان مرکزی هنان، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که «تا شش ژانویه ۲۰۲۳، نرخ ابتلا به کووید در این استان ۸۹ درصد بوده است.»

بنا به این اظهارات، با احتساب جمعیت ۹۹.۴ میلیون نفری استان هنان، در حال حاضر حدود ۸۸.۵ میلیون نفر در این استان ممکن است به کرونا آلوده شده باشند.

کان همچنین گفت که بازدید از درمانگاه‌های تب‌سنجی در ۱۹ دسامبر به اوج خود رسید، اما پس از آن، این روند به طور مستمر نزولی بوده است.

باز شدن مرزهای چین در روز یکشنبه، ۸ ژانویه (۱۸ دی)، یکی از آخرین گام‌ها در برچیدن «سیاست کووید صفر» در این کشور بود که ماه گذشته، پس از اعتراضات تاریخی، آغاز شد و به موج عظیمی از ابتلا به کرونا انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که با برگزاری جشن سال نو چینی در اواخر این ماه، موارد ابتلا به کووید بیشتر افزایش یابد، زیرا میلیون‌ها نفر از ساکنان شهرهای بزرگ، برای بازدید اقوام آسیب‌پذیر مسن‌تر خود به حومه شهرها سفر می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، در موج اول سفرهای پیش از تعطیلات، روز شنبه ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به داخل کشور سفر کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته، بیش از یک سوم افزایش داشته است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که روز یکشنبه، چین در مجموع ۲۴۵ پرواز بین‌المللی ورودی و خروجی داشت، در حالیکه مقایسه این رقم با آمار همان روز در سال ۲۰۱۹ با ۲۵۴۶ پرواز، نشان‌دهنده کاهش ۹۱ درصدی پروازها است.

به گزارش چاینا نیوز، پیش‌بینی می‌شود که درآمد گردشگری داخلی چین در سال ۲۰۲۳ به ۷۰ تا ۷۵ درصد سطح قبل از همه‌گیری برسد، اما تعداد سفرهای ورودی و خروجی در سال جاری احتمالا به ۳۰ تا ۴۰ درصد آن میزان بازخواهد گشت. 

هرچند اقدام پکن برای کنار گذاشتن الزامات قرنطینه احتمالا موجب افزایش سفرهای خروجی خواهد شد، بسیاری از کشورها خواستار آزمایش‌های منفی از مسافران چینی شده‌اند و خواهان مهار شیوع این بیماری‌اند که بر فعالیت بسیاری از بیمارستان‌ها و کوره‌‌های جنازه‌سوزی‌ چین اثر گذاشته است.

بنا به گزارش‌های رسمی، چین تا روز هشتم ژانویه فقط پنج هزار و ۲۷۲ مورد مرگ ناشی از کووید را گزارش کرده است که از پایین‌ترین نرخ‌های مرگ‌و‌میر ناشی از این عفونت در جهان است. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی گفته است که چین میزان شیوع کرونا را کمتر از واقعیت گزارش می‌کند و  کارشناسان بهداشت بین‌المللی تخمین می‌زنند که امسال بیش از یک میلیون نفر در این کشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

مقام‌های ارشد بهداشتی و رسانه‌های دولتی چین بارها گفته‌اند که عفونت‌های کووید در این کشور تحت کنترل است و تهدید کنونی این بیماری را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند. «پیپل دیلی»، روزنامه رسمی حزب کمونیست چین، روز یکشنبه در سرمقاله‌ای نوشت: «زندگی دوباره رو به پیش است! امروز، ویروس ضعیف است و ما قوی‌تر شده‌ایم.»

با وجود چنین ادعاهایی، گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از کنار گذاشتن ناگهانی راهبردهای مربوط به کرونا در چین، شهرهای سراسر این کشور با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند. افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ سبب شده است که قفسه‌های داروخانه‌ها خالی، و بخش‌های بیمارستان‌ها مملو از بیمار شوند. شمار زیاد مرگ‌ومیر نیز باعث ازدحام در کوره‌های جسدسوزی و مراکز برگزاری مراسم تدفین شده است. در کنار تمام این موارد،‌ با لغو دستورهای سختگیرانه مربوط به آزمایش کرونا، ردیابی بیماران عملا ناممکن شده است.

در  بیشتر استان‌های چین به کمیته‌های محله‌ای، که پایین‌ترین سطح دولت را تشکیل می‌دهند، دستور داده شده است که تمام افراد ۶۵ سال و بالاتر را پیدا، و وضعیت سلامتی‌شان را پیگیری کنند. رسانه‌های دولتی این اقدام را «کار ایدئولوژیک» لابی‌گری ساکنان می‌نامند تا بستگان سالمند خود را برای واکسینه شدن متقاعد کنند. در پکن، پایتخت چین، کمیته محله لیولیبون برای دریافت دو دوز واکسن و یک واکسن تقویتی، به مردم بیش از ۶۰ تا ۵۰۰ یوان (۷۰ دلار) قول کمک داده است. با این حال، در اوایل همه‌گیری کرونا، تمام افرادی که واکسن‌های سینوفارم و سینوواک چینی زده بودند، به اثربخشی این واکسن‌ها تردید داشتند. مردم نخست می‌پنداشتند که با دریافت دو دوز واکسن کرونا، در مقابل این بیماری ایمن خواهند شد، اما شیوع دوباره بیماری در مناطق مختلف چین نشان داد که واکسن‌های این کشور از اثربخشی مناسب در مقابل کرونا برخوردار نیستند.

بیشتر از جهان