بازتاب خیزش مردم ایران در رسانه‌های جهان؛ خروش دریایی از معترضان

«باید دید سیاست غرب در قبال ایران چیست؟ قبل از اینکه دیر شود، به یک شروع تازه نیاز است»

رسانه‌های معتبر جهان همچنان به پوشش خبری و تحلیلی خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌پردازند. در خبرگزاری‌های مختلف، تازه‌ترین تحولات این قیام شجاعانه مردمی اطلاع‌رسانی می‌شود و تحلیلگران تلاش می‌کنند ابعاد گوناگون این اعتراض‌های بی‌سابقه‌ با هدف سرنگونی حکومت دینی مستبدانه جمهوری اسلامی را شناسایی کنند.

گاردین: لزوم تحریم‌ بیشتر جمهوری اسلامی

نشریه بریتانیایی گاردین روز یکشنبه هشتم ژانویه (۱۸ دی) در یادداشتی، خواستار برخورد غرب با جمهوری اسلامی شد. در این یادداشت تاکید شد که بی‌قانونی رژیم ایران همراه با سیاست‌های متمایل به روسیه باید به تجدیدنظر فوری بریتانیا و متحدانش در برخورد با این کشور منجر شود.

گاردین با اشاره به تکرار سخنان انتقام‌جویانه مقام‌های جمهوری اسلامی به مناسبت سالگرد مرگ قاسم سلیمانی، نوشت: «ایران قبلا تلاش کرد از طریق توطئه سپاه پاسداران برای کشتن جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، انتقام مرگ سلیمانی را بگیرد. تهران همچنین تحریم‌هایی را علیه مقام‌هایی غربی وضع کرد. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود بریتانیا در شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروهی تروریستی، از آمریکا پیروی کند.»

این نشریه در ادامه، به تظاهرات گسترده ایرانی‌های ساکن کشورهای مختلف در همراهی با معترضان داخل ایران اشاره و تاکید کرد: «نظم قدیمی حاکم بر جمهوری اسلامی به لرزه درآمده است. ایرانی‌ها در سراسر جهان خواهان یک ایران آزاد و جدیدند و برای حقوق زنان، پایان دادن به اعدام‌ها، توقف شکنجه‌، سانسور و سرکوب فریاد سر داده‌اند. در این میان، باید دید سیاست غرب در قبال ایران دقیقا چیست؟ قبل از اینکه خیلی دیر شود، به یک شروع تازه نیاز است.»

دویچه وله: سیاست ارعاب و تهدید فعالان مدنی

دویچه وله آلمانی در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد، به این موضوع پرداخت که سران جمهوری اسلامی هم‌زمان با گسترش اعتراض‌های مردمی در ایران، تلاش می‌کنند از طریق راهکارهایی مانند زندانی کردن معترضان، ممنوعیت کار فعالان مدنی، ممنوع کردن فعالیت آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و سایر موارد مشابه ارعاب بیشتری در دل معترضان ایجاد کنند.

در این گزارش آمده است: «جمهوری اسلامی با دستگیری روزنامه‌نگاران و اخراج استادان دانشگاه حامیان معترضان را هدف قرار داده است. حتی با کارشناسانی که به اشتباه‌های حکومت اشاره ‌کنند، برخورد می‌شود. روزنامه‌نگاران ایرانی که هر روز در معرض بازداشت قرار دارند، از مصاحبه با رسانه‌های خارجی اجتناب می‌کنند، اما می‌کوشند از طریق رسانه‌های اجتماعی جهان را از وضعیت ایران خبردار کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دویچه وله به بازداشت سعید مدنی، جامعه‌شناس، تهدید وکلای دادگاه و ممنوعیت تدریس برخی استادان دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و در بخش دیگری از گزارش خود، با سعید دهقان، وکیل حقوق بشری، گفت‌وگو کرد. دهقان گفت: «ما با هیئت حقیقت‌یاب مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل که در حال بررسی تخلفات علیه شهروندان است، در تماسیم. ما موارد نقض سازمان‌یافته قانون و همچنین اسامی قضات صادرکننده احکام ناعادلانه را مستند می‌کنیم.»

دیلی میل: خشم از رژیم وحشیانه آیت‌الله‌ها

بسیاری از رسانه‌های جهان تظاهرات گسترده مردمی در کشورهای مختلف هم‌زمان با سالگرد شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی را بازتاب دادند. دیلی میل در گزارشی با عنوان «دریایی از معترضان»، درباره تظاهرات بزرگ ایرانی‌ها در لندن نوشت: «پس از مرگ مهسا امینی در ایران، یک جنبش اعتراضی جهانی علیه رژیم حاکم بر این کشور به وجود آمد. روز یکشنبه هم‌زمان با سالگرد حمله به هواپیمای اوکراینی، تظاهرات‌کنندگان که مراسمی را در کشورهای مختلف سازماندهی کرده بودند، در لندن نیز حضوری گسترده‌ داشتند و با خشم شدید، علیه رژیم وحشیانه آیت‌الله‌ها شعار سر دادند.»

سی‌ان‌ان: تظاهرات گسترده ایرانی‌ها در آمریکای شمالی

سی‌ان‌ان نیز تظاهرات گسترده‌ به مناسبت سومین سالگرد ساقط کردن پرواز پی‌اس ۷۵۲ را که در مناطق مختلف آمریکای شمالی برگزار شدند، بازتاب داد. این رسانه نوشت: «معترضان ایرانی روز یکشنبه در واشنگتن دی‌سی تجمع کردند. در پورتلند، سن‌دیه‌گو، فیلادلفیا، پنسیلوانیا و شهرهای دیگر در سراسر ایالات متحده نیز تظاهرات برگزار شد. آن‌ها همچنین در شهرهای کانادا از جمله تورنتو، کینگزتون، هالیفاکس و رجینا تجمع کردند. تظاهرات جهانی در استرالیا، بلژیک، ترکیه، پرتغال، آلمان و دیگر کشورها نیز با شرکت جمع زیادی از ایرانی‌ها برگزار شد. با وجود اینکه مقام‌های ایرانی ادعا می‌کنند با برگزاری دادگاه‌هایی مقصران شلیک به هواپیما را شناسایی و مجازات می‌کنند، خانواده قربانیان می‌گویند باور ندارند جمهوری اسلامی عدالت را اجرا کند.»

هرالد اسکاتلند: تلاش برای براندازی مردسالاری

نشریه هرالد اسکاتلند با اشاره به تظاهرات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی نوشت: «معترضان می‌گویند تلاش می‌کنند با قوانین مردسالارانه حاکم مبارزه کنند. آن‌ها همچنین بر این باورند که رفتار غرب با سران جمهوری اسلامی باید رفتاری مشابه با ولادیمیر پوتین باشد که او را از جهات مختلف هدف تحریم و انزوا قرار دادند. ایرانی‌ها خواهان اخراج سفرای جمهوری اسلامی از کشورهای خارجی‌اند و تاکید می‌کنند باید رژیم ایران را تحت فشار قرار داد تا با مردمش رفتاری محترمانه داشته باشد.»

در بخش دیگری از گزارش این رسانه آمده است: «در یک تجمع با شعارهایی از جمله زن، زندگی، آزادی و همچنین آزادی برای ایران، یکی از حاضران تاکید کرد که ما در حال تغییر محور جهانیم. به همین دلیل است که مردان و همچنین زنان سایر کشورها به زنان ایران می‌پیوندند، زیرا همه می‌دانیم که مردسالاری چه عواقبی دارد.»