دانیه عقیل، راننده زن عربستانی در رالی داکار

رالی داکار در سال ۲۰۲۰، از آمریکای لاتین به عربستان سعودی منتقل شد

رالی داکار ۲۰۲۳ در عربستان سعودی با هیجان تمام در حال برگزاری است و روز گذشته با اتمام استیج هفت رسما به نیمه رسید. دانیه عقیل یکی از دو زن سعودی است که در مسابقه رالی داکار ۲۰۲۳ شرکت کرده و یکی از تنها ۳۱ زن شرکت‌ککنده در این رقابت‌ها است. امسال ۳۷۰ شرکت‌کننده در دسته‌های اصلی چهار ساعته و ۸۸ شرکت‌کننده در داکار کلاسیک، ۷۵ نفر در بخش خودرو و ۱۳ نفر در بخش کامیون، حضور دارند.

دانیه عقیل و مشاعل العبیدان دو راننده زن اهل عربستان سعودی هستند که در رالی داکار ۲۰۲۳ در دسته‌بندی ماشین‌های سبک‌وزن شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  راننده‌های زن نشانگر یک تغییر قابل مشاهده در عربستان سعودی است که در آن زنان تازه از سال ۲۰۱۸ مجاز به رانندگی شده‌اند. عقیل درباره حضور در رالی داکار گفت: «من می‌روم و تمام تلاشم را می‌کنم و در پایان، رانندگی‌ات بین تو و خودت خواهد بود. البته آدم می‌خواهد عملکرد خوبی داشته باشد، اما برای انجام این کار فقط باید روی رانندگی تمرکز کنی. ورزش‌های موتوری براساس جنسیت تفکیک نمی‌شوند، بنابراین فکر می‌کنم که بهترین راه برای توانمندسازی زنان این است که بهترین رانندگی و رقابت را داشته باشند.»

این رالی در سال ۲۰۲۰، از آمریکای لاتین به عربستان سعودی منتقل شد.

عقیل فصل گذشته به رقابت‌های حرفه‌ای پیوست و در اولین رالی داکار خود در رده نمونه اولیه سبک وزن T3، در مجموع هشتم شد. پس از مرحله دوم در روز دوشنبه، عقیل و سرجیو لافونته، کمک‌راننده‌اش، در میان ۴۶ راننده باقی‌مانده در این رده، چهاردهم شدند.

دانیه رانندگی را در بیابان با چهارچرخه‌های متعلق به پسرعموهایش شروع کرد و پس از مهاجرت به انگلستان به‌عنوان دانش‌آموز، در ۱۷ سالگی گواهینامه رانندگی گرفت.

عقیل درباره محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان سعودی و  بازتر شدن فضا در سال‌های اخیر می‌گوید: «قبل از لغو ممنوعیت رانندگی زنان، من واقعا مشکلی نداشتم، زیرا خانواده‌ام مرا به این‌طرف و آن‌طرف می‌بردند و بنابراین احساس محدودیت نمی‌کردم. سپس وقتی اجازه‌اش را دادند و ما توانستیم رانندگی کنیم، دیدم که واقعا احساس فوق‌العاده‌ای است و مطمئنا [در زندگی] تاثیر دارد.»

عقیل که در کالج رویال هالووی در حومه لندن، تاریخ و سیاست مدرن خوانده و سپس در ایالات متحده در رشته بازرگانی مدرک کارشناسی ارشد گرفته، کاملا آگاه است که دیده‌شدن هزینه دارد.

او می‌گوید: «من شرایطی را تصور نمی‌کنم که وارد مسابقه‌ای مانند این شوم و هیچ‌کس نظری نداشته باشد، هرگز چنین نخواهد شد. و در واقع این چیزی است که حامیان مالی برای آن هزینه می‌کنند. برای من مفید است که در انظار عمومی باشم، در غیر این صورت، نمی‌توانم بودجه فصلم را تامین کنم. برای حامیان مالی، زن‌بودن و صحبت‌کردن با جمع مخاطبان بزرگ‌تر می‌تواند یک سرمایه باشد و به همین دلیل آن‌ها مرا انتخاب کردند.»

روز گذشته مشاعل العبیدان، دیگر شرکت‌کننده هموطن عقیل در استیج هفتم رالی داکار در بین ۴۱ شرکت‌کننده به رده سی‌ام دست یافت و دانیا عقیل سی و یکم شد.

گفتنی است که العبیدان نخستین زنی است که در عربستان سعودی موفق به دریافت گواهینامه رالی شده است.

تغییرات ورزشی بسیاری در عربستان سعودی صورت گرفته است که آخرین آن‌ها پیوستن کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر بود. او جدیدترین جواهر ورزشی گران‌قیمتی است که در ورزش این کشور می‌درخشد.

بیشتر از زندگی