گزارشگر ویژه سازمان ملل: ایران باید دست از سوزاندن مازوت بردارد

دیوید بوید مازوت را از «کثیف‌ترین سوخت‌ها» خواند و از حکومت ایران به‌دلیل استفاده از آن انتقاد کرد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و محیط زیست از حکومت ایران به‌دلیل استفاده از مازوت که باعث آلودگی شدید هوا می‌شود، انتقاد کرد. دیوید بوید که استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا نیز است، در توییتر نوشت: «ایران از مازوت که یکی از کثیف‌ترین سوخت‌ها برای تولید برق است، استفاده می‌کند. این باعث تولید حجم انبوهی از آلودگی هوا می‌شود و نتیجه آن مسموم کردن میلیون‌ها نفر در ایران و نقض حقوق بشر آن‌ها، از جمله حق داشتن محیط زیست سالم، است. ایران باید دست از سوزاندن مازوت بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنشگران محیط زیست در ایران و حتی برخی مقام‌های محلی، بارها بابت استفاده گسترده از مازوت در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

اعتراض بوید به واکنش‌های مختلفی در رسانه‌های اجتماعی منجر شد. مثلا دکتر خداداد رضاخانی، تاریخدان و مدرس دانشگاه لایدن در هلند، در واکنش به سخنان بوید در توییتر نوشت: «حکومت ایران آدم‌ها را به‌دلیل اینکه لباس دلخواهشان را می‌پوشند، اعدام می‌کند. فکر نمی‌کنم این حکومت خیلی نگران سلامت شهروندانش باشد.» بسیاری از کاربران از بوید به‌دلیل مطرح کردن این مسئله تشکر کردند.

اخیرا، یکی از مقام‌های ارشد در زمینه محیط زیست در ایران گفته بود که از بین ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور، ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، اما مدعی شده بود که این دلیل اصلی آلودگی هوا در تهران نیست. داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، تایید کرده بود که مازوت در نیروگاه‌هایی همچون طوس در خراسان رضوی، مفتح در همدان، سهند بناب در آذربایجان شرقی، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، منتظری در اصفهان، منتظرقائم در البرز و رجایی در قزوین و هرمزگان سوزانده می‌شود.