اتحادیه اروپا: اعدام معترضان در ایران، تکان‌دهنده است

وزیر خارجه بریتانیا: حکومت ایران باید فورا به‌خشونت علیه مردم پایان دهد

خشم و محکومیت‌های داخلی و بین‌‌المللی از اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران، همچنان ادامه دارد و در حال گسترش است.

وزرای خارجه شمار زیادی از کشورهای اروپایی، رئیس‌ پارلمان اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش‌های متفاوتی اجرای احکام اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را نفرت‌برانگیز خواندند و خواهان پاسخ‌‌گو کردن مقام‌های حکومت ایران شدند.

عصر روز شنبه هفتم ژانویه (۱۷ دی‌ماه) جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای نوشت: اتحادیه اروپا از اجرای احکام اعدام محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی در ایران شوکه و وحشت‌زده است.

در این میان، هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمدمهدی کرمی، در واکنش به اعدام این معترض در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «قادر نیستم غم عمیق و خشم خود را به‌طور هم‌زمان ابراز کنم. منابع می‌گویند رژیم ایران، امروز محمدمهدی کرمی را اعدام کرد. نام او فراموش نخواهد شد. مبارزه برای آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داشت.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود نوشت: اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی که در پیوند با اعتراض‌‌های جاری در ایران، بازداشت و به اعدام محکوم شدند، نشان سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها است.

روبرتا ميتسولا، رئيس پارلمان اروپا نیز، در پیامی نوشت: رژیمی که شهروندانی که خواهان  احترام به زنان، زندگی و آزادی شده‌اند را اعدام می‌کند و با فرستادن پهپاد به روسیه، موجب کشتن اوکراینی‌های می‌شود باید پاسخ‌گو شود.

رئيس پارلمان اروپا، خواهان واکنش شدیدتر اروپا و جهان به اقدامات حکومت ایران شد.

وزارت خارجه فرانسه نیز شامگاه شنبه وحشت‌‌انگیز توصیف کردن اعدام این دو جوان در ایران نوشت این اعدام در صدر نقض جدی حقوق و آزدی‌های بنیادین در ایران قرار دارد.

کلمان اوتین، نماینده پارلمان فرانسه، و یکی دیگر از کفیل‌های سیاسی محمدمهدی کرمی در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت از شنیدن خبر اعدام این جوان ۲۲ ساله احساس خشم و غم عجیبی دارد و با نزدیکانش ابراز همدردی می‌کند.

این نماینده پارلمان فرانسه، در پایان پیام خود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، را مخاطب قرار داده است و نوشته است سکوت او در برابر رژیم جمهوری اسلامی غیرقابل قبول است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، هم ضمن «نفرت‌انگیز» توصیف کردن اجرای احکام   محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در ایران نوشت: حکومت ایران باید فورا به‌خشونت علیه مردم پایان دهد.

همزمان ووپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، روز شنبه اعلام کرد که سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در هلند را برای دومین بار در یک ماه گذشته در اعتراض به موج اعدام‌ها به وزارت خارجه احضار کرده است.

وزیر خارجه هلند در بخش دیگری از پیام خودش از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواست سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی را برای ابراز نگرانی از اعدام معترضان در ایران احضار کنند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: محمدمهدی کرمی و محمدحسینی به دار آویخته شدند، چرا که نمی‌خواستند تسلیم اقدام‌های وحشیانه و غیرانسانی رژیم ایران شوند.

به‌‌نوشته وزیر خارجه آلمان، اعدام محمدمهدی کرمی و محمدحسینی موجب می‌شود که کشورهای اروپایی برای تشدید فشارها بر حکومت ایران اقدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد امروز، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد احکام اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی اجرا شده است.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، این دو معترض را به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور» محاکمه و به اعدام محکوم کرده بود.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی همچنین متهم بودند که در جریان اعتراض‌ها به ماموران انتظامی-امنیتی جمهوری اسلامی حمله کرده‌اند و در جرایم که منتهی به کشته شدن روح‌الله عجمیان، از نیروهای بسیج سپاه پاسداران در کرج شد، مشارکت داشته‌اند.

محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در دادگاهی، محاکمه و به اعدام محکوم شدند که حتی حداقل استانداردها و مقررات یک دادرسی منصفانه، از جمله حق داشتن وکیل انتخابی یا برگزاری جلسات علنی، هم در آن رعایت نشده بود.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های مختلف حقوق بشری، دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضانی که در جریان اعتراض‌‌های سراسری در شهرهای کوچک و بزرگ ایران بازداشت شده‌اند، به جرایمی متهم‌‌ شده‌اند که در معرض صدور و اجرای احکام اعدام قرار دارند.