تنبیه و تخریب برادران خادم به دلیل حمایت از اعتراض مردم ایران

در سالگرد درگذشت غلامرضا تختی، رسول خادم با انتشار یک استوری‌ در اینستاگرام بار دیگر از حکومت و کشتی‌گیران حامی حکومت انتقاد کرد.

در پنجاه و پنجمین سالگرد فوت غلامرضا تختی، اسطوره ورزش ایران، مواضع متفاوت کشتی‌گیران ایرانی این ورزش را بیش از هر زمان دیگری در مرکز توجه افکار عمومی مردم ایران قرار داده است.

برادران خادم به‌عنوان قهرمانانی که سال‌ها حکومت از آن‌ها در مقام نماد ورزش ایران بهره برده است، این روزها در سمت مردم معترض قرار گرفته‌اند و چهره‌هایی همچون علیرضا دبیر و عباس جدیدی در صف حامیان جمهوری اسلامی و سرکوب معترضان قرار دارند.

حالا در سالگرد درگذشت غلامرضا تختی رسول خادم با انتشار یک متن انتقادی در اینستاگرام بار دیگر حکومت و کشتی‌گیران حامی حکومت را مورد طعنه قرار داده است.

خادم در این استوری نوشته: «پنجاه و پنج سال از مرگت می‌گذرد. دلت با مردم بود. هنوز زنده‌ای»

با مردم بودن این روزها در ورزش ایران تقابلی معنادار و روشن را رقم زده است. تقابلی که حکومت را بر آن داشته تا با ایجاد محدودیت‌های مختلف برای ورزشکاران صاحب نامی که صدای معترض هستند از بار این تقابل بکاهد، اما همین مسئله بر عمیق‌تر شدن شکاف میان حکومت و این ورزشکاران افزوده است.

آنچه اعتراض برادران خادم را بیش از بسیاری از ورزشکاران برجسته کرده است سوابق این دو برادر طی دهه‌های گذشته است.

امیررضا و رسول خادم هر دو از ورزشکارانی با قهرمانی‌های متعدد هستند که بدل به چهره‌هایی سیاسی نیز شدند. امیررضا خادم با عضویت در فهرست اصول‌گرایان توانسته بود در شورای شهر و مجلس حضور پیدا کند و به مقام معاونت وزیر ورزش و ریاست فدراسیون کشتی برسد.

فردی که روزگاری تصاویرش بر بیلبوردها برای حکومت نقش تبلیغ داشت، حالا در مواضع انتقادی‌اش علیه جمهوری اسلامی چنان پیش رفته که طی روزهای اخیر از محل کار خود اخراج شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های ایران در خبری گزارش دادند امیررضا خادم که در هیئت‌مدیره هلدینگ گردشگری وزارت کار مشغول به فعالیت بود، به دلیل مواضع انتقادی علیه نظام برکنار شده است.

این برکناری در حالی صورت‌گرفته که به گفته منابع منتشرکننده خبر، مأموریت او در هیئت‌مدیره تنها چند ماه قبل به مدت چهار سال تمدید شده بود.

ترکش‌های این ماجرا گریبان مدیرعامل و برخی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره مجموعه هگتا را نیز گرفته است. روز دوشنبه هفته پیش سید علیرضا حسینی طباطبایی که مرداد امسال به‌عنوان مدیرعامل هگتا منصوب شد، برکنار و حسین رمضانی به‌جای او منصوب شد.

گفته شده است دلیل برکناری طباطبایی امتناع از امضاکردن صورت‌جلسه برکناری خادم بوده است. طبق برخی شنیده‌ها، دو عضو دیگر هیئت‌مدیره نیز در اعتراض به برکناری امیررضا خادم استعفا کرده‌اند.

خشم جمهوری اسلامی در خانواده خادم تنها گریبان امیررضا را نگرفته است. انتشار خبر ممانعت از ورود رسول خادم به زورخانه‌ای در قزوین نه‌تنها جامعه کشتی ایران که دیگر چهره‌های ورزشی را نیز متحیر کرد.

قهرمان جهان و المپیک ایران که لقب جهان‌پهلوان را نیز در اختیار دارد، به دعوت خانواده شهید، برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهدا که بنا بود در یکی از زورخانه‌های شهر قزوین برگزار شود به این شهر سفرکرده بود، اما به گفته رسانه‌ها فرماندار و حراست استانداری با اعلام اینکه رسول خادم در «شرایط خاص» به سر می‌برد، مانع حضور او در برنامه شدند.

شرایط خاص اعلام شده همان محدودیت و تهدیدهای امنیتی هستند که این روزها از علی کریمی تا علی دایی، وریا غفوری و بسیاری دیگر از ورزشکاران صاحب‌نام ایران را که طی سه ماه گذشته از معترضان حمایت کردند، درگیر کرده است.

اما آنچه سبب شده است جامعه ورزش کشتی ایران در سالگرد درگذشت غلامرضا تختی که مظهر مردم‌دار بودن در این ورزش و همبستگی میان چهره‌های آن است، تا مرز دودستگی پیش برود، شاید به دلیل مواضع متفاوت چهره‌هایی همچون علیرضا دبیر باشد که این روزها ریاست فدراسیون کشتی را برعهده دارد.

غلامرضا دبیر برخلاف برادران خادم طی روزهای آغاز اعتراض مردم، با اغتشاشگر خواندن معترضان خواستار برخورد نهادهای انتظامی و امنیتی با آن‌ها شده بود. همچنین مواضع تند دبیر علیه آمریکا سبب شد، دولت آمریکا از دادن ویزا به دبیر برای شرکت در مسابقات کشتی ممانعت به عمل آورد.

به نظر می‌رسد درحالی‌که فدراسیون کشتی همانند هرسال مهیای برگزاری مراسم سالگرد برای غلامرضا تختی است، انتشار استوری رسول خادم هشدار به ورزشکاران این رشته بود تا به یاد بیاورند اهمیت محبوبیت تختی در میان جامعه نه مدال‌های او که کنار مردم ایستادنش برابر قدرت حاکم بوده است.

طعنه‌ای که به طور مشخص عملکرد و وجاهت و مقبولیت مردمی چهره‌های حامی حکومت همچون دبیر و عباس جدیدی که این روزها در برنامه‌های تلویزیونی حضور دارند را زیر سؤال می‌برد.