القاعده به درخواست طالبان، علت مرگ الظواهری را بیماری اعلام می‌کند

ایمن الظواهری در اواخر ژوییه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در کابل کشته شد

ایمن الظواهری، در اواخر ژوییه، در خانه‌ای متعلق به رهبر شبکه در کابل کشته شد-bsarwary/Twitter@

قرار است القاعده به درخواست طالبان، دلیل مرگ ایمن الظواهری، رهبر این گروه را که اواخر ژوییه در حمله هوایی آمریکا در کابل کشته شد، بیماری اعلام کند. دیلی میل در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به القاعده، نوشت پس از کشته شدن الظواهری در کابل، طالبان با التماس از القاعده خواستند که مرگ الظواهری را تایید یا رد نکنند. براساس توافق طالبان و القاعده، قرار است علت مرگ الظواهری بیماری اعلام شود.

دیلی بیست به نقل از منبعی آگاه نوشت: «پنهان کردن مرگ الظواهری نتیجه تفاهم‌های پنهانی بین طالبان و القاعده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در ۳۱ ژوییه، در بیانیه‌ای در کاخ سفید اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا، در یک عملیات هوایی، ایمن الظواهری را در خانه‌ای در شهر کابل هدف قرار دادند و کشتند. بایدن گفت تروریست‌هایی که بخواهند به منافع آمریکا ضربه بزنند، در هرجایی از جهان که باشند هدف حمله قرار می‌گیرند.

پس از اعلام کشته شدن رهبر پیشین القاعده در کابل، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت هیچ جسدی از محل اصابت گلوله‌های راکت که از هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی شلیک شدند، به دست نیامده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجاهد، حضور ایمن الظواهری را در کابل رد کرد و گفت رهبر القاعده در کابل حضور نداشته است. الظواهری در سال ۲۰۱۱ و پس از کشته شدن اسامه بن لادن در هیبت آباد پاکستان، به رهبری القاعده رسید.

پس از کشته شدن الظواهری در کابل، مقام‌های آمریکایی، طالبان را به نقض توافقنامه دوحه متهم کردند. در توافقنامه دوحه که در فوریه ۲۰۲۰ میان آمریکا و طالبان امضا شد، طالبان متعهد شدند که به گروه‌های تروریستی خارجی که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازند، اجازه فعالیت ندهند.

طالبان در حالی حضور رهبر پیشین القاعده را در کابل انکار کردند که به گفته منابع مطلع، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، پیش از حمله به الظواهری، مدلی از خانه‌ای را که او در آن می‌زیست با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده، ساخته بود. این خانه متعلق به نزدیکان سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، بود و الظواهری از اوایل ۲۰۲۲ در آن می‌زیست.

منابع مطلع گفتند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، حتی به اتاق و بستر خواب ایمن الظواهری، دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات نصب کرده و به همین دلیل، تمامی جزئیات محل زندگی او را جمع‌آوری کرده بود.

شبکه حقانی که از آن به‌عنوان متحد القاعده در افغانستان نامبرده می‌شود، پس از کشته شدن ایمن الظواهری، تجمع‌های اعتراضی در برخی از شهرهای افغانستان برگزار کرد. اعضای شبکه حقانی، در این اعتراض‌ها از عملیات نظامی نیروهای آمریکایی که در آن ایمن الظواهری کشته شد انتقاد کردند و گفتند این اقدام آمریکا، نقض توافق‌نامه دوحه است.

القاعده تاکنون واکنشی در مورد کشته شدن ایمن الظواهری نشان نداده است. اوایل دی‌ماه، القاعده یک پیام صوتی از الظواهری منتشر کرد که زمان و مکان ثبت آن مشخص نبود. در این پیام، الظواهری در مورد فرماندهان القاعده که در افغانستان و پاکستان جنگیدند و کشته شدند، صحبت کرده است.

با وجود آنکه طالبان کشته شدن الظواهری را رد کردند و القاعده تاکنون در این مورد سکوت اختیار کرده است، آمریکا نیز هیچگونه سند و شواهدی که نشان دهد الظواهری به قتل رسیده، منتشر نکرده است.