آیا ایمن الظواهری مرده‌ است؟

شبکه‌های وابسته به القاعده از جمله شاخه آن در سوریه، مرگ ظواهری را تایید کرده‌اند

ایمن الظواهری - عکس از شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌ها و خبرنگاران زیادی از مرگ ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، خبر داده‌‌ و گفته‌اند او ماه پیش به مرگ طبیعی مرده‌ است.

هرچند هیچ منبع رسمی تاکنون مرگ رهبر شبکه القاعده را تایید نکرده‌است اما از همین حالا گفت‌وگوها بر سر جانشینی رهبری این شبکه شروع شده است.

نخستین خبرنگاری که در رشته توییت درباره مرگ رهبر القاعده نوشت، «حسن حسن» بود. این خبرنگار می‌گوید: «خبر مرگ ظواهری در میان منابع نزدیک به رهبر القاعده دست‌به‌دست می‌شود و برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این خبر تایید‌ شده ‌است.» به گفته این روزنامه‌‌‌نگار، شبکه‌های وابسته به القاعده مانند محافظان مذهبی، شاخه القاعده در سوریه، مرگ ایمن الظواهری را تایید کرده‌اند.»

نشریه عرب‌نیوز هم در گزارشی می‌نویسد که چهار منبع امنیتی افغان و پاکستانی پس از انتشار گزارش‌ها درباره مرگ الظواهری تایید کرده‌اند که او مرده‌ است و دو منبع هم مرگ او را تایید کرده‌اند اما در این گزارش از هیچ مقام رسمی نام برده‌ نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایمن الظواهری آخرین بار چند ماه پیش در یک پیام ویدیویی به مناسب نوزدهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر القاعده به آمریکا، ظاهر شد.

مرگ او می‌تواند در رهبری القاعده که به شدت ضعیف شده‌ است، خلا به وجود آورد چون حمزه بن‌لادن، فرزند اسامه بن‌لادن، بنیانگذار شبکه القاعده، در حمله ضدتروریستی آمریکا و ابومحمد المصری، دیگر فرد مهم این شبکه هم اخیرا در عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل در ایران ترور شده‌اند.

همزمان، سمیع یوسف‌زی، خبرنگار افغان که مسائل القاعده و طالبان را نزدیک دنبال می‌کند، در توییتی نوشته‌ است:‌ «من با چند منبع خود درباره شایعه مرگ ظواهری، رهبر القاعده گفتگو کرده‌ام. هیچ یک خبر مرگ او را تایید نکردند اما همه می‌گویند که او به شدت بیمار است.»

یک مترجم القاعده که همچنان رابطه نزدیکی با این شبکه دارد به عرب نیوز گفت: «ظواهری هفته پیش در غزنی در پی بیماری آسم جان داد چون امکان درمان وجود نداشت.»

شبکه القاعده از بیم فروپاشی، همواره می‌کوشد مرگ رهبران خود را تا زمان مناسبی که جایگزینی برای آنها پیدا کند، پنهان نگه دارد.

الظواهری مصری که ۶۹ سال داشت، از بنیانگذاران گروه‌های جهادی در مصر بود. او در مدرسه هیلیوپلیس و بعدا دانشگاه قاهره درست خواند و در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شد. وی در مناطق مختلف به فعالیت‌های جهادی پرداخت و در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی، به افغانستان و پاکستان رفت.

او بعدا دست راست اسامه بن‌لادن ‌شد و در نظریه‌پردازی برای شبکه القاعده نقش داشت. الظواهری بعد از کشته شدن بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ در ابیت‌آباد پاکستان، رهبری این شبکه را به دست گرفت اما هیچ‌گاه وزن و توانایی بن‌لادن را در حمله به منابع آمریکا پیدا نکرد. بیشتر عمر الظواهری در دوره‌ای سپری شد که شبکه القاعده عملا توانایی برای انجام عملیات نظامی را از دست داده بود.

نام او در فهرست افراد مورد پیگرد آمریکا پس از حملات سال ۱۹۹۸ به سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام، در ردیف دوم قرار داشت.

بیشتر از